Even als opmerking vooraf :
Het is zeker NIET mijn bedoeling om gebruikers van LPG, danwel diesel of benzine-motoren tegen elkaar te gaan uitspelen…integendeel, het gaat mij er puur om, om in deze draad eens van gedachten te wisselen met elkaar…. waarom je een voorstander (of juist tegenstander) bent van LPG….liever Diesel’t…..danwel zo weinig km’s maakt dat je dik tevreden bent met een originele *Otto-motor*.
Ikzelf ben (zoals wellicht bekend) een groot liefhebber van een Dieselmotor (en dan vooral die van PSA)....omdat het een zeer betrouwbare, zuinige en sterke motor is….wanneer ik echter niet zoveel km’s zou maken, zou ik (zoals ik onlangs 4 weken heb gedaan) terugkeren naar een Benzinemotor.
Sommige LPG-rijders denken dat hun motor speciaal ontworpen is voor het rijden op LPG….maar dat is dus absoluut niet zo….het IS en blijft een Benzinemotor, die aangepast is aan het rijden op Gas.
Voorzover mij bekend is er geen enkele Personen-auto fabrikant die een speciale auto (motor) voor het rijden op GAS (LPG, Aardgas e.d.) produceerd.
Wel zijn er Autobus-fabrikanten die er een speciaal door MAN (Diesel!) uit Duitsland ontworpen Gas-motor in plaatsen…vanwege de geringe hoeveelheid uitstoot van allerlei *kwalijke dampen*.
Plaats hier vooral links naar artikelen over Gas, benzine of dieselmotoren….of discussier over de voor en nadelen van deze 3 types motoren.
Ik heb er overigens geen bezwaar tegen dat men hier (voor de gein) roept : Gas is om op te koken en Benzine en diesel om mee te rijden.
Re: Benzine !!
M&M schreef:Benzine , ik vind zo’n diesel niet lekker klinken en nog wel meer redenen maar we willen hier geen ja/nee strijd , LPG tja ( Bram zijn mening komt hier aardig in de buurt )
Ga vooral je gang, Menno…..je zit hier NIET op dat *andere forum* ....lucht je hart maar, dat kun jij best op een beschaafde wijze.
Het hoeft helemaal geen *strijd* te worden…..maar op basis van *Argumenten* kunnen we er best een leuke discussie over houden.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Anders, namelijk BIODIESEL!! Netto uitstoot is een stuk milieuvriendelijker en de huidige dieselmotoren hoeven er niet voor te worden aangepast, afgezien van evt. wat slangen en rubbers in het brandstofsysteem.
En voor benzinemotoren schijnen er goede mogelijkheden te zijn op basis van ethanol, alhoewel dit wel degelijk enige aanpassing vereist. Allebei ‘natuurlijke’ brandstoffen, die gewoon afbreekbaar zijn voor het geval deze stoffen in de vrije natuur terechtkomen.
Maarre, ik vind LPG prima spul hoor! Het blijft echter wel een fossiele brandstof, waar dus de bekende nadelen aan kleven. En waterstof blijft lastig qua opslag en vervoer.
Ja….dat Bio-diesel…..zou het zo zijn dat *onze* al wat oudere turbodiesels daar zondermeer op zouden kunnen rijden ?
Ik heb er onlangs wat over gezien op TV en ook al wat over gelezen.
Natuurlijk zou ik er graag op willen overstappen…mits het maar geen problemen gaat opleveren qua betrouwbaarheid met starten e.d.
Want hoe zit dat s’winters met flink wat vorst…..starten ze dan net zo goed als een gewone diesel ??
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Diesel, absoluut, niet alleen omdat ik veel km maar ben ook gewoon gek van de zware dieseldreun:D . ik hou van een nagelende diesel als ie koud is en het rustige getokkel als ie warm is. Ook de pure kracht bij laag toerental vind ik geweldig. vooral ivm het trekken van een caravan. LPG hou ik helemaal niet van. Alleen al vanwegen de zware tank die er inzit, al dan niet onderbouw of zo maar ook vanwege de lage actieradius. Rij nu over de 900 km en dat red je nooit met lpg. Benzine, is voor mij niet gunstig en vind het vaak te iel klinken.
Nee, voor mij alleen diesel.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Diesel. Hoef je geen gas te geven als je de koppeling op laat komen bij het wegrijden
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bram schreef:Ja….dat Bio-diesel…..zou het zo zijn dat *onze* al wat oudere turbodiesels daar zondermeer op zouden kunnen rijden ?
In princiepe wel. Probleem is vooral dat je gewoon niet met bio kunt mengen. Dus als je eenmaal bio rijdt, moeten eerst de brandstofilters en zo weer vervangen worden om weer normaal te rijden.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Lelijke Eend schreef:Diesel. Hoef je geen gas te geven als je de koppeling op laat komen bij het wegrijden
Nou, dat valt nog wel mee hoor. Vooral bij een TD, die begint rond de 1500 toeren pas te sleuren dus stationair wegrijden, dan moet je het wel rustigaan doen
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Lelijke Eend schreef:Diesel. Hoef je geen gas te geven als je de koppeling op laat komen bij het wegrijden
Ah…..jij hebt er ervaring mee, zie ik.
Het klopt inderdaad ja….en dat merkte ik wel toen ik net met die 1.6i chic ging rijden…..leek wel een beginnneling met zijn eerste rijles.
1e wat ik deed toen ik net (= 2 dagen) m’n rijbewijs had en ging rijden in de nixxan van pa: motor af laten slaan
Schijt aan originaliteit.
Gezien de kilometers die ik maak is voor mij Diesel het makkelijkst: haal 1100 km (één keer in de week tanken) op een tank en het is nog net betaalbaar.
Ik hoorde trouwens een tijdje terug een verhaal van iemand die zijn XUD9 op slaolie liet lopen: de enige aanpassing was verwarming van de brandstoftank en tracing op de leiding ivm stollen onder bepaalde temperaturen.
Inmiddels is de slaolie van de aldi goedkoper dan diesel dus…..
Lelijke Eend schreef:Diesel. Hoef je geen gas te geven als je de koppeling op laat komen bij het wegrijden
Een automaat…..... hoef je niet te koppelen
Ik kies voor een rappe Benzinemotor, zou ik veel gaan rijden liever een diesel.
Als ik van te voren had geweten dat we dit jaar zoveel kilometers zouden gaan maken, was ik naar een Xantia TD gaan kijken ipv de 1.8 benzine die ik nu heb. LPG? Nou nee. (Al was het alleen al om de bagageruimte die ik nodig heb, en ja, ik weet dat er geavanceerde onderbouw-installaties zijn, maar er zijn grenzen aan de bedragen die ik uit wil geven)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
LPG in de Snoek! werkt perfect is beter voor het milieu en Veeeel goedkoper! ons ben zunig..
Benzine in de Sm…. Lekker knallen. Er past geen lpg in…Trouwens elke oude injectie die op gas rijdt,... Koop dan een carb.
Actiradius van de DS is nu met lpg eeeehhh 1300 km.!!
Amitjes… rijdt ik weinig in: benzine.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bram schreef:Lelijke Eend schreef:Diesel. Hoef je geen gas te geven als je de koppeling op laat komen bij het wegrijden
Ah…..jij hebt er ervaring mee, zie ik.
Het klopt inderdaad ja….en dat merkte ik wel toen ik net met die 1.6i chic ging rijden…..leek wel een beginnneling met zijn eerste rijles.
Vreemd, ik rij zowel diesel als benzine (saxo) maar heb daar nooit last van. Maar geef ook altijd een beetje gas bij in een diesel, hou wel van een beetje flot wegtrekken
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
bogaard77 schreef:
Actiradius van de DS is nu met lpg eeeehhh 1300 km.!!
Jeemig, hoeveel lpg tanks heb je erinzitten? 200 liter totaal?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl