Ik ben bezig mijn motor open te leggen dus moet mijn aandrijfriem etc. er af. Nu moet ik voordat ik aan mijn aandrijfriem kan de riemschijven van mijn dynamo en hydrauliekpomp verwijderen. Deze zitten vast met een bout op de krukas.
Het riemwiel van de dynamo kan ik blokkeren door er een pen door te steken maar nu wil die bout langs geen kanten los, niet met een gewone sleutel, niet met een slagmoersleuten. Er zit ondertussen ook al een halve bus WD-40 op.
Het is niet dat dat ding zo verrekte roest is maar hij wil gewoon langs geen kanten lossen. Is er iemand die nog methoden kent om dat onding los te werken, eventueel destructief (voor de bout dan toch, mijn blok zou ik graag volledig houden )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Al een luchtsleutel geprobeerd??
Jep, en niet willen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
En als je hem warm stookt?
Dat is nog een optie. Straks een bunzenbrander regelen.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Warm stoken met een brander, en dan een flinke klap er OP met een zware hamer. Dan proberen los te draaien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
dop, wringijzer en een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lang pijp erop!
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
weten we zeker dat linksom ook los is,dit is dan rechtsedraad, maar je hebt ook linksedraad en dan is rechtsom los, dit is afhankelijk welke kant de krukas om draait, linksebouten worden ook vaak gekenmerkt met inkepingen in de opervlakte van de kop/moer.
Mij is het een aantal keren gelukt met een hele stevige sleutel op de bout vastzetten, en de andere kant op het onderstel vastgezet. Daarna de startmotor kort activeren. *KLONK* en los.
Dat was bij een Xantia turbodiesel. Ik heb het ook bij een benzinevariant gedaan maar daar moest ik 3x klonken voor hij los was. Zet wel je versnelling in zijn vrij
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Onlangs mijn distribtieriem vervangen van mijn Picasso 2.0 HDI.
Krukasbout moest ook los, ik dacht ook eerst dat het een linkse draad was omwille van de draairichting van de motor, maar toch even naar iemand gebeld, met als antwoordt rechterkant motor heeft de as
zo goed als altijd rechtse draad, dus naar links gedraait om deze los te maken, het ging maar moest wel een lange buis gebruiken om meer kracht te ontwikkellen maar het ging goed, bout heeft ook een heel fijne draad met een kleine spoed.
Gr.
Jantje