Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
marcelka schreef:Er lekt nu wel wat motorolie aan de rechterkant over het subframe net naast het wiel als de motor draait.
Dit zijn waarschijnlijk je keerring(en) van nokkenas of krukas of benzinepomp-as aan distributiezijde.
Uitgedroogd door het lange stilstaan.
Gewoon alle drie vervangen als je toch de riem gaat doen.
Check daarbij tevens de onderste motorsteun. Als er veel olie op gelekt is (ooit) kan die geheel sponzig zijn geworden.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Moet je om dit op te lossen het blok eruit halen Marcel?
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Neen, alleen R-wiel eraf, stofkappen eraf en dan kun je erbij.
Stofkappen er weer op zetten met alle busjes en rubbertjes op de juiste plek is misschien nog wel het meeste en in elk geval het irritantste werk.
Ik denk dat je in totaal zo’n half dagje zoet bent als je het volgens ‘t boekje doet.
Edit: mocht de onderste motorsteun gaar zijn, dan hoeft het blok er ook niet uit. Wel bovenste motorsteun los en blok wat optillen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Stofkappen er weer op zetten met alle busjes en rubbertjes op de juiste plek is misschien nog wel het meeste en in elk geval het irritantste werk. hmz
Dat is de voorganger niet echt gelukt. Ik kon zo de flapper terugslaan om eens te kijken.
Bedankt Léo voor de tips!
Ik kon alleen een deense werkplaatshandleiding op internet vinden voor de distri. De Haynes geeft hier ook niet veel informatie over…
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nou die flappen bedoel ik dus niet. Dat is een eitje om die vast te zetten. Ik bedoel de stalen afdekkapen over de riem zelf. Die zitten vast met allerlei boutjes (10 én 11 natuurlijk door elkaar en van verschillende lengte), afstandbusjes, rubbers en één boutje M7 ‘om een hoekje’ waar je nauwelijks bij kunt. Affijn, in de praktijk blijkt, dat de meeste monteurs de helft weglaten bij het terugzetten van die kapjes en dan kunnen ze gaat ratelen etc.
Maar waarom laten ze de helft weg? Omdat het een heel lullig klusje is om alles weer op de juiste manier terug te bouwen. Echt een dom design!
Tip dus: mocht het bij jouw TRS nog nooit los zijn geweest en alles zit dus nog als origineel. Onthoud dan heel goed welke busjes, boutjes, rubbertjes in welk gat terug horen, want gooi je alles op een hoop in een bakje, dan kom je er dus haast niet meer uit of je moet het 3x loshalen omdat je de verkeerde overhoud.
Gewoon de boutjes weer even in de gaten van het kapje terugsteken of even vast tapen en dan de kapjes voorzichtig wegleggen. Zo doe ik het altijd.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik lees aandachtig mee Léo, want in het voorjaar moet dit klusje aan mijn TRS ook gebeuren en blij te lezen dat je het goed kan!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Een van de verdachten van de olielekkage is de oliedruksensor. Maar die zit natuurlijk weer op z’n CX lekker ver weg achterop het blok.
Moet ik daar bijvoorbeeld het hele uitlaatspruitstuk voor uitbouwen om daar bij te komen of is het gewoon met de juiste sleutel rechts langs klooien om deze te demonteren?
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oliedrukschakelaar is inderdaad ook nog een verdachte.
Om die te vervangen moet je vooral een beetje lenig zijn.
De CX-Kamasutra schreef:
Leun met je beide billen tegen het rechter voorscherm, ongeveer ter hogte van het voorwiel. Buig dan alleen je bovenlichaam richting de voorruit. Dan achterover leunen en met je rechterarm tussen motorblok en subframe tasten, redelijk diep naar beneden. In je rechterhand heb je dan al een ratel met dopje 21, waarmee je de schakelaar los draait.
De nieuwe schakelaar draai je er op dezelfde wijze weer in.
Op deze foto zie je duidelijk waar hij zich bevindt, het draadje zit er hier nog aan. Dan snap je ook waarom dat vreemde ‘standje’ nodig is.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 2133
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat moet met jouw slangelichaam helemaal goed gaan komen Marcel!
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Dankje Léo!
Ik had m al wel zien zitten. Deze gymnastiek oefening gaat me hopelijk helpen de ellendeling ook werkelijk bij de kop te pakken.
Anders eens met Cirque du Soleil gaan praten
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Het vervangen van een oliedrukzender bij een TRS is een makkie; bout van de motorsteun lomaken, met de hand het motorblok iets naar voren trekken en met een ringsleutel 21 de oliedrukzender losmaken.
is indd de juiste mannier heb het ook zo gedaan was zo gepiept
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja, tuurlijk, maar dan moet je er wel een krik onder zetten hè? Anders krijg je die steun niet meer makkelijk vast.
Ik ging even uit van de methode zonder iets te hoeven losmaken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Bedankt voor de motorsteun tip!
Het kreng zat zo vast dat de circus truuk niet genoeg ruimte gaf.
En geen oliestroom meer over het subframe…
Ik heb de motor nu steeds nog maar kort laten lopen.
Volgende test wordt de thermostaat en ventilator…
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Vandaag TReeSke maar eens verwend met een wasbeurt. Dat was wel nodig na lange tijd in het stof.
Daarna nog even op de foto met haar oudere en meer ervaren zus
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900