Beste lezers,
Een vriend van mij is laatst op het jubileumfeest van het Eendeei geweest, en heeft daar een aantal HY bussen gezien.
Nu heeft hij zijn eigen reclamebedrijf en het leek hem wel leuk om een HY als reclame auto te hebben, naast de Jumpy.
Hij is niet technisch op het gebied van motoren, versnellingsbakken en andere bewegende delen, maar plaatwerk vind hij wel leuk om bij te houden.
Technisch kan ik hem tot op zekere hoogte helpen, ik heb de motor van mijn GSA gedemonteerd, en inmiddels heeft ook de Daihatsu het nodige motor-onderhoud gekregen.
Zijn er mensen die zeggen van: een HY loop je op leeg, of juist niet? Wat zijn de punten van aandacht, wat vergt het meeste onderhoud en is het moeilijk om een goeie te vinden?
Mijn vraagstelling is wellicht niet heel duidelijk maar we komen vast wel een eind.
Dank!
Maurice
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Een goede HY loop je niet op leeg. Een slechte is bijna niet op de weg te houden.
Belangrijk: weinig roest, let met name op de krikpunten. Duur zijn banden, wiellagers, speling op de bovenste fusee, uitlaatspruitstukken en werk aan de remmerij. Dit laatste is een vak apart en er zijn misschien 10 garages in NL die dit kunnen doen.
Voor 4000 euro koop je een leuke HY, onder de 2000 betekent dat je honderen of duizenden uren mag gaan klussen in je schuurtje.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Wat is er zo apart aan de remmen, dat dit door weinig garages gedaan word?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is een lang verhaal, maar het komt er min of meer op neer dat je ze per wiel op 2 kanten moet afstellen. Dat is een pleuriswerk wat bijna niemand écht goed kan. Je hebt ook een zooitje speciaal gereedschap nodig trouwens voor je uberhaupt aan remmen of ophanging kan gaan werken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Je hebt speciaal gereedschap nodig, en dat is weggegooid in de tijd dat er geen droog brood meer te verdienen was aan HY’s. Zonder slagtrekker krijg je de trommel niet los en zonder centreergereedschap krijg je de schoenen niet goed.
En zonder de juiste kennis weet je niet dat je 6 boutjes moet losdraaien voordat de trommel eraf kan. Ik hoor heel vaak verhalen van garages die zeggen dat ze wel even de remmen doen omdat ze trommels kennen, maar het wordt altijd een zooitje.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Het eendeei zit om de hoek
Zonder geintjes;
Hoe is de onderhoudsinterval aan die remmen, kun je een jaar rijden zonder onderhoud of is dat iets wat elke 3 maanden opnieuw moet?
Er even vanuit gaande dat dit bij een goeie garage gebeurt is.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik rij nu negen jaar sinds het laatste onderhoud aan mijn remmen. Sindsdien alleen één keer per jaar opstellen. Het kan dus wel goed, maar niet door de dorpsgarage om de hoek
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
aaah dat valt mee!
We moeten ook eens rustig rondkijken voor een leuk exemplaar.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Er is een club - ook al heet die niet zo. Citroën HY Team Holland. Altijd goed voor advies, gereedschap en onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Negen jaar na het laatste grondige rem-onderhoud lukt je alleen als je er regelmatig in blijft rijden en het zaakje vooraf in prima conditie hebt gebracht.
Maar goed, het sleutelen aan een HY is wel te doen. de meeste onderdelen zijn redelijk voordelig verkrijgbaar, soms nog voordeliger via de reguliere handel (Citrotech bijvoorbeeld) dan via de clubs.
Een groter probleem is het plaatwerk. Als je geen las-kunsten beheerst dan is een HY (.7mm plaatwerk) geen leuk oefenobject. En zonder een goed lasapparaat hoef je er ook niet aan te beginnen.
Los van dit alles is een HY een vreselijke lawaaibak, sturen bij lage snelheden is redelijk sporten, het is erg heet als je behoefte hebt aan koelte en het is erg koud als je het binnen warmer wenst. Het is tochtig, vochtig, hij zuipt en eigenlijk is een HY van een vreselijk slechte kwaliteit. Maar het is verschrikkelijk leuk. In een HY heb je altijd een glimlach op je gezicht, krijg je altijd leuke reacties en hoor je de meest avontuurlijke verhalen van passanten. Er is geen voertuig waarin ik meer duimpjes omhoog heb gezien als men mij inhaalde in FR dan in de HY. Nog voordat ik de handrem er op had staan bij binnenkomt op de camping stonden er al 5 mannen om mijn bus heen.
Ik wens hem een verstandige keuze toe!
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 15-12-2011
- 2CV Special
- 2CV AZU 250
- HY HY-kampeerauto
Ben het absoluut eens met Patje74 ! Je bent er wèl of niét verliefd op. Een HY kost altijd tijd, geld en onderhoud. Maar dan rijd je wèl iets “bHYzonders” ! In vele opzichten.
Voor wat betreft de remmen is mijn ervaring identiek aan die van Ree, maar mijn HY is dan ook heel regelmatig “op pad”.
Over het algemeen: je dient zèlf toch een redelijk knutselaar te zijn om op betaalbare wijze een HY op de weg te houden ! En ... niet bang te zijn voor enigermate “spartaans rijgenot”.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
“Dikke Bertha”(B.M.W. R75-5/1972)“Otje”(HY/1981)“d’Eend”(2CV6 Special/1977)“Valérie”(AZU 250/1974)“Simplex”(herenfiets/1947)