1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BX gti mk2, doen of niet doen?
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 december 2005 11:48 AM

In mijn zoektocht naar een leuke auto kom ik met enige regelmaat uit bij een BX GTI mk2.
Nou is mijn vraag…MK2? verstandig om te doen? of wachten tot ik een mk3 tegen kom? Met de mk2 was er toch iets met de HD leidingen meen ik me te herinneren?

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 09 december 2005 11:51 AM
  [ # 1 ]

Een mk2 met het D6A blok zonder kat is volgens mij wel het leukste GTi-blok dat je kunt hebben. Lekker onbehouwen en lomp. Loopt niet altijd even lekker stationair, maar dat noemen we maar karakter.
De prestaties op papier zijn beter dan de mk3’s: 0-100 in 8,9s tegen 10,9 (ofzo?) voor de mk3.
Mk2 is natuurlijk wel ouder, en dat kan wel gebreken opleveren. Als je dus een mk2 koopt, zorg dan dat je er een met het oude blok hebt. Er zijn volgens mij ook mk2’s met mk3 blok, en dan heb je wel de lasten maar niet de lusten van een mk2…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 december 2005 11:56 AM
  [ # 2 ]

Re: BX gti mk2, doen of niet doen?

Simpele Ziel schreef:

In mijn zoektocht naar een leuke auto kom ik met enige regelmaat uit bij een BX GTI mk2.
Nou is mijn vraag…MK2? verstandig om te doen? of wachten tot ik een mk3 tegen kom? Met de mk2 was er toch iets met de HD leidingen meen ik me te herinneren?


EDIT: 16v onzin weggehaald (op aanraden van Harm)

Gecoate leidingen zijn zo’n beetje aangebracht vanaf halverwege 1990. Je zult het best even kunnen kijken bij de wagen in kwestie. Je ziet het eigenlijk al gelijk bij de veerbollen, wat voor leidingen er naar de veerpoten lopen. Zijn ze glimmend zwart, dan is het goed.

Gecoate leidingen zijn niet het enige waar je op moet letten. Ook gecoate leidingen kunnen door beschadigingen wel eens wat gaan roesten en als ie ongecoate leidingen heeft die goed beschermd zijn dan mag het ook geen probleem zijn (of ze zijn inmiddels al wel eens vervangen).

- motor, let op olieverbruik (klepseals) en of er niet mee geragd is (dan kunnen de drijfstanglagers flink te lijden hebben gehad).

Verder alle standaard punten van een BX.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 09 december 2005 11:59 AM
  [ # 3 ]

@Marten:

Lees zijn vraag eens goed, er staat nergens 16v in…. Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 december 2005 11:59 AM
  [ # 4 ]
Harm schreef:

@Marten:

Lees zijn vraag eens goed, er staat nergens 16v in…. Wink

Surprisedops:

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 09 december 2005 01:59 PM
  [ # 5 ]

Resumerend: een mk2 met gecoate leidingen is dus vanaf de fabriek nooit geleverd, dat is waarschijnlijk waarop in de openingspost werd gedoeld. Leidingen ff goed nakijken voor aanschaf dus, maar heus geen punt om die auto al bij voorbaat te laten staan. Want het is al door Harm gezegd: de GTI mk2 is een rouwdouwer die flink aan het gas hangt en er bij hogere toerentallen lekker op los brult. Niks raffinement!!! Het is in wezen hetzelfde blok dat ook in de Peugeot 205 19 GTI ligt, en aangezien de BX van huis uit een vrij lichte auto is geeft dat de BX GTI ook krachtige vleugels. Echt een lekker ding!!  Twisted Evil  Twisted Evil

Houd wel in de gaten: als je vederzachte HP vering verwacht zal de GTI enigszins teleurstellen, aangezien deze wat steviger is afgeveerd en voorzien is van wat dikkere stabilisatorstangen. Past echter prima bij een GTI, en de BX gaat er heel strak de bocht mee om.

En het mooie is: de 16V wisselt nog wel eens voor flinke prijzen van eigenaar, terwijl de GTI mk2 voor tamelijk lage prijzen wordt aangeboden. Terwijl de prestaties niet eens zoveel voor die van de 16V onderdoen. De GTI mk2 8v is een seconde langzamer bij 0-100 km/u en heeft een wat lagere top. Nou en? De sensatie is er echt niets minder om. Maar zorg idd wel voor een goed exemplaar, want ze zijn redelijk gevoelig voor storingen.  Wink

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 09 december 2005 02:10 PM
  [ # 6 ]

De grote lol van z’n mk2 GTi is ook de sprint van 80 naar 120… volgens Autovisie in 1986 was 6,5s een tijd die ze niet dagelijks meemaakten. En inderdaad, ga continu 80 rijden, schakel naar z’n 3 en geef plankgas. Dat gaat er enorm vandoor!

Eigenlijk geldt dat voor alle tussensprints wel. Zorg dat je rond de 4000 toeren zit en geef plankgas, dan stuift ie er echt enorm vandoor.

Overigens is die 8,9s s sneller dan de sprinttijd van een 16v mk2….

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 09 december 2005 02:13 PM
  [ # 7 ]
Harm schreef:

De grote lol van z’n mk2 GTi is ook de sprint van 80 naar 120… volgens Autovisie in 1986 was 6,5s een tijd die ze niet dagelijks meemaakten. En inderdaad, ga continu 80 rijden, schakel naar z’n 3 en geef plankgas. Dat gaat er enorm vandoor!

Zeker weten!!  Cool

Harm schreef:

...Overigens is die 8,9s s sneller dan de sprinttijd van een 16v mk2….

Is dat zo? Volgens mij heb je dan de sprinttijd van de 16V mk3 in gedachten (die idd ook wat trager is dan de 16V mk2, lang leve de katalysator). Ik dacht dat de 16V mk2 0-100 deed in 7,9 seconden, terwijl de 8v inderdaad een tijd klokte van 8,9 seconden.  Confused

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 09 december 2005 02:18 PM
  [ # 8 ]

Winnetou heeft het juist Wink
De Gti 8v mk3 rijd ook wel fijn hoor. Bij volgas rijden en overschakelen van 2 naar 3 blijft hij ook doorgaan!  Cool

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 09 december 2005 02:22 PM
  [ # 9 ]

Is dat zo? Volgens mij heb je dan de sprinttijd van de 16V mk3 in gedachten (die idd ook wat trager is dan de 16V mk2, lang leve de katalysator). Ik dacht dat de 16V mk2 0-100 deed in 7,9 seconden, terwijl de 8v inderdaad een tijd klokte van 8,9 seconden.

De 16v mk1 is de 160 pk versie, zonder kat.
De 16v mk2 is de 148 pk versie, met kat…

Eigenlijk moeten we dus spreken van BX type 1, 2 en 3, maar GTi mk 1 en mk2 en GTi 16v mk1 en mk2

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 09 december 2005 02:25 PM
  [ # 10 ]

ohja en:

Niks raffinement!!!

Inderdaad, raffinement is voor watjes Cool

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 09 december 2005 02:50 PM
  [ # 11 ]

Yeah!!  :25

Die mk2 en mk3 aanduiding veroorzaakt in het geval van de GTI inderdaad nogal eens wat verwarring, dat blijkt hier nu weer eens.  Laughing  Wink

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 09 december 2005 06:30 PM
  [ # 12 ]

Ach, zelfs met mijn slome MK3 GTI ben ik nog de meeste wagens de baas Twisted Evil

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 09 december 2005 06:35 PM
  [ # 13 ]

Daarnet eens even gemeten… 80-120 in 6,4 s Cool yeah!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 december 2005 06:37 PM
  [ # 14 ]
Harm schreef:

Daarnet eens even gemeten… 80-120 in 6,4 s Cool yeah!

3,4 of 5? (ik neem aan de 3)

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 09 december 2005 06:43 PM
  [ # 15 ]

in 3 inderdaad… het lijkt of ze de hele versnellingsbak zo gemaakt hebben dat juist die sprint enorm snel is…. je begint dan bij 4000 toeren en gaat precies bij 120 in het rood

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook