Totaal aantal Berichten: 416
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Dank zij de garage waar ik mijn C5 En ook nu de Ds3 aankocht mocht ik een dagje testen met een Thp versie, en of het bevallen is wel dat lees je hier.
Vooreerst de motor een 1,6 benzineblok dat ontstaan is uit de samenwerking tussen BMW & PSA. Dit blok loopt erg zacht en schitterde imo door de afwezigheid van herrie. De trekkracht wordt zeer lineair opgebouwd en is vrijwel constant van in de lage toeren tot aan de rode zone. Die afwezigheid van lawaai bij hogere toeren en de lineaire ontplooiing maken wel dat je een klein beetje op je honger blijft zitten op sensatievlak, maar toch is dit motorblok zéér overtuigend. Niet in het minst door het verbruik waar ik enigszins van geschrokken ben, gelukkig in positieve zin. Ik heb hem niet gespaard en enige keren de toerenteller met het rood laten flirten, al heb ik me zoals steeds netjes aan de verkeersregels gehouden. Wel zijn de meeste kilometers op de snelweg gereden wat sowieso wat betere resultaten geeft maar toch. De boordcomputer gaf 6,7 liter / 100 km aan of 1 liter op 14,9 km, fraai heel fraai!
De zesbak doet zijn werk voortreffelijk en schakelt sportief en met voldoende korte slagen, wel zijn de verhoudingen voor mij wat lang gekozen. Maar dat zal het verbruik weer ten goede komen.
De ophanging is best stevig wat zeker aan lage snelheid tot uiting komt, toch is de Ds3 zeker niet oncomfortabel en de wegligging is er zeker mee gediend. Dat weggedrag is voor zover een korte testrit daar wat over kan vertellen helemaal in orde, strak en met weinig rolneigingen (al doet mijn Activa V6 hier beter ).
Wie ooit in een nieuwe versie C3 heeft gereden (ikke dus want mijn vriendin heeft een 1,6 Hdi 112 Exclusive) kan amper geloven dat deze auto’s op dezelfde basis staan. De afstellingen van ophanging en stuurinrichting op de Ds3 zijn zoveel beter dat de C3 op slag bijna een prullenauto wordt.
Ook het zitmeubilair is zoveel beter op de Ds3 t.o.v. die C3 dat het bijna genant wordt voor deze tweelingbroer.
Kortom ik ben al helemaal gewonnen voor de Ds3, hij maakt een zeer gedegen indruk, rijdt & ziet er erg goed uit, en het is er leuk inzitten (dat dashboard is nog steeds één van de mooiste in die klasse!). Is er dan niks negatiefs te vinden, zoals ik al zei het gaat allemaal zo als vanzelf zonder enige moeite, en dus ontbreekt het soms wat aan sensaties. Maar misschien is dit voor andere mensen net een kwaliteit.
Natuurlijk heb ik de nodige pictures genomen geniet er maar van.
Leuk verslag. En dat de stoelen beter zitten kan je kloppen, in de DS3 op de foto zitten namelijk de optionele sportstoelen zo te zien.
Die sportstoelen zijn standaard in de THP, niet optioneel. ‘t Is gewoon een fijn wagentje, ook na een jaar er mee sturen.