Na met veel plezier met mijn C4GP LB 1.6 THP EB6V van Nov 2009 al 29000 Km te hebben gereden. En nu dus de garantie er af is ben ik aan de beurt om met de storingen te beginnen.
Deze week kreeg ik na enige km met weinig power te hebben gereden kreeg ik de melding Emissie storing op het scherm, ook het motor lampje op het dashbord geing branden. Gelijk naar de garage gegaan waar de storing werd uitgelezen en gereset. Met de mededeling dat ik woensdag (vandaag) de auto terug moest brengen omdat er iets met de distributie aan de hand was. Vandaag kreeg ik de mededeling dat de kop er af moest omdat er iets met de kleppen aan de hand kon zijn. Er wordt nog bekeken of er nog iets met de garantie kon worden geregeld. De vraag is nu heeft iemand zoiets al eerder meegemaakt en wat kan er aan de hand zijn. Maak me toch ongerust over de kosten.
Bij voorbaat dank Klaas.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De THP motoren hebben een kinderziekte in de distributie die er voor kan zorgen dat de timing dermate verloopt dat er kleppen krom worden gedrukt door de zuigers. Distributieproblemen met de THP motoren zijn bekend en onderkent door PSA en worden over het algemeen onder garantie opgelost. Dat er kleppen krom gaan is, voor zo ver ik goed geinformeerd ben, een zeldzaamheid. Maar het schijnt wel te kunnen gebeuren…. balen man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman
Bedankt voor de snelle reactie, het stelde me wel iets gerust.
In hoever de kleppen beschadicht zijn weet ik nog niet. Het probleem ontstaat door een verkeerde sturing van de variabele kleptiming.
Maar door de garage is kontakt opgenomen met Citroen en die hebben toegezegt dat ze een deel betalen. Wat dit verder inhoud weet ik nog niet maar zal ik volgende week horen.
Is dit een normale reactie van Citroen of kan ik volledige vergoeding vragen omdat het toch een type probleem is.
Als dit een meer voorkomend probleem is verwacht je een terugroepactie. Maar mogelijk denkt Citroen dat elke motor die geen problemen geeft mooi meegenomen is. Zijn er onder de Forum leden nog meer gevallen bekend, en hoe is dat afgehandeld.
Klaas
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 22-10-2008
- (Grand) C4 Picasso C4P 130pk
- C4 (2004-heden) Cactus 110
ik bestart een c3p met1.4 vti waarvan de kleppen heel hard tikken bij een start enkele uren nadat de motor afgezet is.loopt al 1,5 jaar.typisch een fout in de kleptiming,waarschijnljk daar een foute kettingspanner.dealer weet niet wat hij moet doen en citroen ned.interesserd het al helemaal niet.Sukses.mvg citrober
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 17-10-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.6THP Ligne Business
- C3 Pluriel 1.4 Caractere
Mijn GC4P 16THP heeft ook problemen gehad, die in april van dit jaar begonnen met een storingsmelding en wegval van vermogen, waarna in 1e instantie bougie is vervangen, maar enige tijd nadien deed het probleem zich weer voor. In Frankrijk, hoera! De locale dealer heeft de computer gereset en dat hielp, hij liep weer als een zonnetje. Tot we thuis waren, toen kwam het probleem weer terug. Mijn eigen dealer heeft wat met de distributie gedaan. De computer gaf een timingsfout en een vervuilingsmelding, meen ik. Dat resulteerde in een speciaal reinigingsgoedje en na een paar dagen had ik de auto weer terug. Voor een dag. Wederom enorm inhouden en dus de auto direct retour naar garage. Allerhande andere meldingen. Ik ben de auto toen bijna twee weken kwijt geweest, de dealer heeft overleg gehad met de importeur, de kop is opgehaald, foto’s zijn gemaakt en daarna heeft de importeur aangegeven: zeer zware vervuiling, kop volledig vervangen. Da’s natuurlijk een aardig karwei en echt blij wordt je niet van een huur Xsara Picasso 1.6 als je een 16THP gewend bent. De auto rijdt sindsdien weer als een zonnetje! En, belangrijk: mijn garantie was net verlopen (auto is van 8-2009), maar de eerste meldingen vielen nog in de garantie. Garage van Splunder heeft het top voor mij opgelost, alles is vergoed en de importeur heeft over de kopvervanging ook niet moeilijk gedaan. Mijn ervaring met de importeur is dus prima en met mijn dealer is dat top. Al jaren. Alleen die vervangende auto…..
Kortom: met een beetje dealer moet dit best worden opgelost. Succes ermee, ik zal je topic in de gaten houden.
Vandaag bericht gekregen dat de auto weer klaar is en ga hem morgen ophalen.
Na de eerste melding is er direct goed gereageerd door de dealer Brons in Heiligelee/Scheemda en is de kop losgehaald.
Ook hier waren de inlaatkleppen ernstig vervuild en is de kop vervangen door een gemodificeerde kop.
Hopelijk is het nu voldoende aangepast en heb ik hierna geen problemen meer.
Hoe de kosten zijn is nog een verrassing maar ik heb goede hoop dat dit ook wel wordt opgelost.
Bedankt voor de informatie, ik zal ook het vervolg melden.
Klaas
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Ben benieuwd wat citroën nu voor je gadaan heeft???
Groeten en nog de beste wensen voor 201,
Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld
De auto rijd weer zoals het hoort, dus geen verschil.
Citroen heeft een groot deel van de kosten op zich genomen maar er is nog een rekening van ruim 700 euro wat geacht word dat ik het betaal.
Moet er nog maar eens met de dealer over praten, volgens het Europees recht en de aanpassing die Nederland daar op heeft gemaakt, is er ook op een auto die goed is onderhouden nog recht op garantie na 2 jaar. Van een auto mag je verwachten dat het een lange tijd meegaat, zeker als het niet je schuld is en het een erkend probleem van het product is.
Wordt vervolgd
Klaas
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Tik op Google maar eens in THP problemen, mogelijk loopt je computer vast onder de hoeveelheid items .
Deze motor die in samenwerking met BMW is ontwikkeld is een redelijke ramp. Veel mensen sturen de verwijten richting Peugeot / Citroën maar de waarheid is dat de ellende voor een groot deel aan de Duitsers mag toegewezen worden. Het zijn immers zij die deze motor voor het overgrote deel ontworpen hebben….. PSA staat wel in voor de productie van deze motor.
Dit is een op véél vlakken fantastische motor want behoorlijk vermogen, relatief zuinig, en zeer mooie loopcultuur en des te jammer dat dit zwaar overschaduwd wordt door behoorlijk véél problemen op betrouwbaarheidsvlak .
Het probleem van de distibutie die verloopt is bekend en voor zover ik begrepen heb te wijten aan een tandwiel op de krukas dat zou verschuiven (er zit GEEN spie in dit tandwiel!!) en een ketting die uitrekt dan krijg je natuurlijk een slechte loop en hoop storingen (zoal vermindering vermogen, emissiestoring…). Er zijn aanpassingen gebeurd zo staat dat tandwiel nu vaster met een groter moment en is er een andere aangepaste kettingspanner.
Wat de vervuiling in de cilinderkop aangaat is er ook al meer als één geval bekend. Rechtstreekse benzine-inspuiting is blijkbaar geen wondermiddel, ook al eerder een kwelduivel.
Ook VAG heeft de nodige problemen met zijn direct ingespoten TSI turbo-benzinemotoren.
Ik las onlangs over problemen bij directe benzineinspuiting ergens volgende redenering die mij wel logisch leek.
Bij de vroegere motoren niet rechtsreeks ingespoten paseerde je gasmengsel (lucht / benzine) voorbij je inlaatkleppen en dat zorgde voor een reinigende werking aangezien die lucht benzine bevat. Bij die nieuwe motoren komt er enkel lucht voorbij je kleppen (benzine gaat rechtstreeks de cilinder in), en jammer genoeg is die niet zo zuiver als je zou denken. De carterontluchting gaat immers ook langs daar en die bevat in lichte mate olienevel en verbrandingsresten. Dit is miniem, echter voldoende om de inlaatkleppen te laten aanladen met koolaanzetting als gevolg…
Verbruiken jullie Thp motoren olie, of geeft hij soms ook bij uitlezen pingeldetectie?
Waar is de goede tijd van deftige atmoblokken zoals in mijn Xantia Activa V6, die heeft 2 maal zoveel inhoud (3,0 liter 24V) voor amper meer vermogen en koppel. En ‘t zal wel iets (veel ) meer drinken maar ‘t is verdorie 200 keer betrouwbaarder en niet stuk te krijgen (nu bijna 180000 km) en blaakt van gezondheid.
Downsizing = minder cilinderinhoud + meer vermogen + meer problemen. Niet alle veranderingen zijn blijkbaar verbeteringen.
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de Ds3 met een betrouwbaardere 112 pk sterke e-Hdi motor besteld ook al zij mijn hart (en al zeker na een proefrit!) Thp, ik heb gewoon geen zin in te véél garagebezoeken.
Ik wens jullie alvast voor 2012 het beste en hoop van harte dat al jullie problemen spoedig opgelost geraken.
Ook ik herken het probleem.
Tevens zou ik dit ook even vermelden bij mijn eigen topic die ik een tijdje geleden heb aangemaakt.
Mijn auto is nog steeds niet gemaakt en staat in het buitenland.
Wat voor een gezeur ik heb gehad en nog steeds heb met mijn thp motortje is ongelooflijk.
Maandag 19 december , auto naar de dealer gebracht naar de melding emissiestoring
Dealer belde mij dezelfde dag nog dat ik de auto kon ophalen.
Woensdag’s pas de auto opgehaald ivm werk.
Ik reed naar huis en ik dacht laat ik hem maar niet gelijk vol op de kop trappen dus reed er vrij rustig mee naar huis ( soms even checken of de turbo er wel in kwam en datt was inderdaad zo ).
Dus ik weer tevreden over mijn thp’tje totdat ik 23 December = vrijdag savonds in mijn citroën stap en vervolgens achter mijn vader zijn kont aan rij in zijn trafic richting polen.
Ik reed eerst de auto rustig warm en we kwamen vervolgens al snel aan op de snelweg en tot mijn frustratie trok de auto maar tot 3800 / 3900 rpm en vervolgens daarboven begon hij hevig te vibreren / hield in.
Ik dacht ach misschien gaat dit wel voorbij na een poosje maar na een 1000 km bleef hij exact hetzelfde doen totdat het aankwam op de laatste 50 km toen hij weer vervolgens in de noodloop ging lopen terwijl het motorlampje niet brande en ook geen melding gaf via de nav.
De assistance gebeld op locatie en hebben mijn auto op 1e kerstdag opgehaald om vervolgens dinsdag te laten onderzoeken / maken.
Vervolgens dinsdag werd ik gebeld door de plaatselijke dealer dat ze mijn auto hadden ontvangen en dat de auto inderdaad niet goed was en dat ze de bougies hadden schoongemaakt en hem aan de laptop hadden gehad en dat de auto weer goed was.
Ik was weer door het dolle toen ik mijn citroen mocht ophalen en je raadt het al ,alweer hetzelfde probleem na 35 km.
Vervolgens met veel frustratie weer de assistance gebeld die vervolgens wederom mijn auto kwamen ophalen.
Woensdag’s de auto staat weer bij de dealert en ja de auto liep inderdaad weer in de noodloop en de dealer bevestigde dit nog even via de telefoon.
Vervolgens vertelde hij mij ook nog is dat de thp motoren nog best vrij nieuw waren in polen en dat zij nog moesten wennen aan de techniek etc ( een raadsel dat een Citroën Dealer in europa niet eens beschikken over de juiste informatie over dit type motor ).
Maar goed hij vertelde mij dat ze alles gingen nalopen en dat ik de auto niet eerder terugkreeg voordat hij 100 procent was.
Ik geloofde de verhalen van de wijze man en geloofde ook echt dat hij mijn auto ging maken.
Donderdag’s smiddags dealert belt en vertelde mij vervolgens aan de telefoon dat zij de turbo hadden gedemonteerd en hadden getest , de oliepomp hadden ze getest en die waren allemaal ok en de auto liep zoals het hoorde.
Donderdag’s savonds ik rij naar huis met mijn Citroën met een gedachte in mijn achterhoofd dat mijn thp volgens mij niet te redden valt in het koude polen.
Ja hoor ! , weer hetzelfde probleem na een kleine 35 km weer hetzelfde probleem.
Weer het inhouden van de auto en ik heb me toch een beetje geflipt in de auto!.
in 1e instantie gaf ik mijn ( waardeloze ) citroen de schuld hiervan maar na een tijdje van rustig nadenken kwam ik toch tot de conclusie dat de wijze dealer mijn auto niet kon maken.
Dit even ook gemeld bij de assistance alleen die konden niets doen omdat de auto al 2 x was ( gemaakt ) door de dealert en hij kon dus ook niet naar een andere dealer worden gebracht naar de veel grotere steden.
Tot mijn grote frustratie heb ik er mee akkoord gestemd dat hij weer naar de zelfde “ram debie*** ) werdt gebracht.
Vrijdag’s de auto staat weer bij de dealert , met de dealer gebeld en ik heb hem vervolgens verteld dat de auto wel morgen ( zaterdag’s avonds klaar moet staan ) anders moet ik mijn auto daar achter laten volgens de informatie die ik had gekregen van de citroen assistance ophalen ( dus wel helemaal uit polen ).
Zaterdag’s middag belt de beste man weer , dat de auto nog een lange poos bij ze bleef staan , nou ja ik heb mij wel inmoeten houden want dit is echt wel ongelooflijk , ze hebben werkelijk de auto al 3 x binnen gehad in de werkplaats en nog kunnen ze mij niet vertellen wat het is.
Vervolgens vandaag ( 2 januari ) belt de dealert uit polen mij dat er waarschijnlijk iets mis is met de distributieketting waar ik natuurlijk al lang aan had gedacht.
Deze halen ze uit elkaar volledig op mijn kosten plus de ketting en alle onderdelen die nodig zijn worden op mij verhaald omdat de vorige eigenaar .
de service beurten ipv van om de 30,000 km bij de 1e keer op 31,7** liet doen en de 2e keer op 67.*** ipv 60,000 km en daarom was volgens de beste man de complete garantie op mijn motorblok verdwenen.
Dus de meeste lezers kunnen wel nagaan wat er allemaal niet door mijn hoofd heeft gespeeld plus ik moet nog zien te regelen via de citroen assistance hoe ik uberhaupt in polen kom en wanneer en hoe en wat etc etc.
Gelukkig heb ik een goede Dealer in Nederland die mij al verteld had dat hij hier werk van ging maken en mochten ze mij kostten aan naaien dat hij er wel voor zorgde dat ik 100 procent mijn geld kreeg tevens heb ik via mijn eigen dealer in het buitenland veel informatie mogen inwinnen.
Maar goed ik hoop net zoals bij jullie dat mijn Citroen C4 BY Loeb ook weer zo goed gaat lopen als in het begin.
Ik hoop dat jullie iets aan dit verhaal hebben dat je niet altijd zeker bent dat je auto ook niet altijd gemaakt wordt in het buitenland.
Tevens wil ik iedereen nog een gelukkig jaar wensen !.
AUDI COUPE Quattro , 2.8 V6 / 91 , +- 195PS Hobbyautó.
Citroën C5 Sedan.
Bedankt voor alle reacties, het is wel een steun geweest bij dit probleem.
Op internet vind te diverse reacties ook van andere type’s of merken met hetzelfde probleem.
Tot het probleem zich voordeed heeft de motor altijd goed gelopen. Een goede caravan trekker (1400KG)
Het probleem kwam gelijk na het starten naar voren, geen trekkracht en geen snelheid. Daarna Emissie storing op display en het motor managementlampje ging branden.
De dealer heeft het probleem direct onderkent en heeft direct actie ondernomen naar Citroen Nederland.
De reparatie heeft ruim een week geduurt, maar hij loopt nu weer als vanouds.
De problemen waren zoals hierboven ook als is aangegeven, en hierdoor is de cilinderkop met kleppen vervangen. Ook de distributie ketting met spanner is vervangen en de nokkenassen zijn iets anders afgesteld. Het grootste gedeelte van de kosten zijn door de dealer en Citroen vergoed. Ook over het restand is na een goed gesprek met de dealer een verdeling gemaakt waar ik me in kan vinden.
Dus ik hoop dat ik nu probleemloos enige jaren kan genieten van de Picasso.
Klaas
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
En dat hopen wij allemaal mee, want je wenst toch niemand pech met zijn auto toe (en al zeker niet met een Citroën )!
Ik heb een half jaar geleden dit probleem ook gehad. Vermogen viel weg en lampje emissie probleem. Ook hier stond de distributie niet meer op tijd. Is in de garantieperiode kosteloos gemaakt.
Daarvoor heb ik ook al een probleem gehad met de druklager. Ook onder garantie vervangen.
Inmiddels is de garantie verlopen en heb ik weer een volgend probleem. De motor verbruikt extreem veel olie. Eén liter op 2.000 kilometer. Het lekt bij de turbo en daar komt de olie ook naar buiten. Auto staat in de garage
Auto is bijna 3 jaar oud en heeft 80.000 km gelopen
Grand C4 Picasso 1.6 THP EBV6 Ligne Business
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Zou allemaal niet mogen, zijn het kinderziektes? Het is maar te hopen aangezien we die motorenfamilie meer en meer gaan tegenkomen en er zelfs uitbreiding op komst is. Misschien had PSA zijn motoren beter volledig in eigen beheer ontwikkeld en geproduceerd, die samenwerking met BMW lijkt meer problemen te geven als een mens lief is .
Fair is fair het zijn prachtige motoren, mooie loop, krachtig, relatief zuinig. Dus dubbel jammer van die problemen .
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 24-03-2011
- DS 3 Sport Chic 1.6 THP
Hallo,
Zijn er meer mensen die emissie storingen ervaren in hun THP uitvoeren?
Ik ben inmiddels 3 keer bij de garage geweesten er wordt continue iets anders gezegd wat eigenlijk op dit moment resulteert dat ik serieus niet het gaspedaal meer goed durft in te trappen, bang voor een emissie storing.,.. Zo frustrerend..!
Ik ben helemaal gek op mijn DS3 maar ik moet iets te vaak naar de garage naar mijn idee.
Tevens van de week ( voor het eerst ) een ESP storing , na het herstarten was het verdwenen, maar wel vreemd..
Zelfde dag ging mijn parkeerhulp ook nog eens gek doen, tot drie maal toe terwijl er niks achter mij stond gingen alle alarmbellen af dat ik ergen te dichtbij stond???
Zijn er andere rijders die soortgelijken gevalletjes hebben meegemaakt??
Gr.
Afgelopen maandag, ijzel op de auto… achteruitrijsensoren gelijk over de zeik.
Met een piep alsof de auto dood was achteruit gereden.
Laters geen last meer van gehad.
Wat mij opviel bij de ESP is dat ie niet lijkt uit te kunnen als het koud is.
En dat ie vanzelf weer aanstaat als je een beetje lekker aan het scheuren bent.
(tenminste dat doet ie van mij)
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it