Jammer dat het zo moet aflopen, maar ik begrijp jouw beslissing goed. Zo gaan dingen soms…
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Steekt er nog wel een stuk draadeind uit het blok?
Zonde om naar zoveel moeite die je er al in hebt gestoken om er afscheid van te nemen. Kun je hem nog niet
weg zetten totdat je er weer zin in hebt?
Als die motor eenmaal weer goed in het blok zit, wat is dan nog de reden dat je het niet meer ziet zitten?
Heel jammer Michiel. Elke GS minder gaat mij aan ‘t hart.
Adri
He verdomme, dat is echt naar.
Inderdaad staat er een enorme -zeg maar gerust kolossale- typfout in de Kluwer:
Bij “Aanhaalmomenten”, pagina 14, staat:
“Cilinderkopmoeren:
In eerste instantie:...................80 Nm (8,0 kgm)
In tweede instantie (12mm moeren) ......16 Nm (1,6 kgm)
In tweede instantie (13mm moeren) ......22 Nm (2,2 kgm)”
Als je doorleest is het snel duidelijk dat die “80Nm in eerste instantie” niet kan kloppen. Dit moet logischerwijze 8 Nm zijn (0,8 kgm).
Als je niet doorleest is het dus te laat. 80 Nm is echt veel en veel te vast voor een lichtmetalen kop.
Ik wens je veel smartegeld toe.
Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Snert man! Die fout ben ik ook al eens bijna ingetrapt. Gelukkig zei mijn boerenverstand op tijd dat het moertje wel vast genoeg zat en heb ik de cijfertjes nog even in mijn andere handboek opgezocht waar het gelukkig wel goed in stond…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Nog iets: de motor hoeft er bij jouw GS niet uit om de kop eraf te krijgen, omdat het binnenscherm losgeschroefd kan worden. Dit is bij alle GS’en tot ongeveer februari 1975 zo. Hoewel het binnenscherm wel met veel meer boutjes en moertjes vastzit dan de motor (stuk of 12 in totaal), kan ik me, gezien de traumatische ervaringen die je hebt gehad met het inprikken van de prise-as, wel voorstellen dat dit misschien een prettiger vooruitzicht biedt op een eventuele reparatie…
Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ja, het is vrij stom. Nog een reminder dat je niet moet gaan klussen als je hoofd er helemaal niet naar staat.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Maus schreef:Als die motor eenmaal weer goed in het blok zit, wat is dan nog de reden dat je het niet meer ziet zitten?
Dat ik dan nog minimaal 3000 euro verder ben voordat ik er überhaupt mee kan rijden…
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Pollux schreef:Nog iets: de motor hoeft er bij jouw GS niet uit om de kop eraf te krijgen, omdat het binnenscherm losgeschroefd kan worden. Dit is bij alle GS’en tot ongeveer februari 1975 zo. Hoewel het binnenscherm wel met veel meer boutjes en moertjes vastzit dan de motor (stuk of 12 in totaal), kan ik me, gezien de traumatische ervaringen die je hebt gehad met het inprikken van de prise-as, wel voorstellen dat dit misschien een prettiger vooruitzicht biedt op een eventuele reparatie…
Ik weet het. Maar eigenlijk moet de motor nog even open, omdat ik het vreemde geluid nog steeds niet getraceerd heb. Alsof er intern iets aanliep of lekte. Daarnaast is het ontmantelen van de koelbeplating ook niet heel eenvoudig als alles nog in de auto zit…
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Koelbeplating valt me hoor als je het binnenscherm eraf is.
Ik zou zeggen: neem de auto over van Michiel en laat zien hoe simpel het is!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Pollux schreef:He verdomme, dat is echt naar.
Inderdaad staat er een enorme -zeg maar gerust kolossale- typfout in de Kluwer:
Bij “Aanhaalmomenten”, pagina 14, staat:
“Cilinderkopmoeren:
In eerste instantie:...................80 Nm (8,0 kgm)
In tweede instantie (12mm moeren) ......16 Nm (1,6 kgm)
In tweede instantie (13mm moeren) ......22 Nm (2,2 kgm)”Als je doorleest is het snel duidelijk dat die “80Nm in eerste instantie” niet kan kloppen. Dit moet logischerwijze 8 Nm zijn (0,8 kgm).
Als je niet doorleest is het dus te laat. 80 Nm is echt veel en veel te vast voor een lichtmetalen kop.
Ik wens je veel smartegeld toe.
Heeft niets te maken met een lichtmetalen kop. Bij een sm moeten ze met 110Nm. Bij een gs kan dat met veel minder omdat de passing conisch is, zonder koppakking. De bouten zijn daarom dus veel dunner.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
EW schreef:Ik zou zeggen: neem de auto over van Michiel en laat zien hoe simpel het is!
Helaas, heb genoeg. Maar echt moeilijk is het niet als ik zie wat Michel al gedaan heeft aan zijn GS.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Pollux schreef:He verdomme, dat is echt naar.
Inderdaad staat er een enorme -zeg maar gerust kolossale- typfout in de Kluwer:
Bij “Aanhaalmomenten”, pagina 14, staat:
“Cilinderkopmoeren:
In eerste instantie:...................80 Nm (8,0 kgm)
In tweede instantie (12mm moeren) ......16 Nm (1,6 kgm)
In tweede instantie (13mm moeren) ......22 Nm (2,2 kgm)”Als je doorleest is het snel duidelijk dat die “80Nm in eerste instantie” niet kan kloppen. Dit moet logischerwijze 8 Nm zijn (0,8 kgm).
Als je niet doorleest is het dus te laat. 80 Nm is echt veel en veel te vast voor een lichtmetalen kop.
Ik wens je veel smartegeld toe.
Ik heb deze fout helaas ook jaren geleden gemaakt, heb er ander draadeinde in gezet maar deze was niet de correcte. Na 10km brak deze tijdens een apk keuring, uiteindelijk een ander blok in gehangen. Ik kon wel huilen
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973