ik heb mn zx nu bijna 2jaar, heb veel problemen gehad maar allemaal opgelost, dankzij veel info uit dit forum thnx allemaal…
maar nu, als ik mijn zx 1.4i aanzet en stationair laat draaien voor 5 a 10min gaat die echt heel erg roken (blauwe rook, stinkt beetje als rotte eieren) als ik daarna flink gas geef staat de straat blauw en wordt de rook weer minder tot snel normaal
heb het idee dat sinds dit probleem voorkomt de auto ook heel veel benzine en olie verbruikt.
10e benzine a 1,57 p/l = max 70km rijden
elke maand 1 a 2 liter olie (terwijl ik nog geen 1000km per maand rijd
is dit normaal, zoniet zou iemand mij mischien kunnen uitleggen wat het probleem is, en hoe te verhelpen,
alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik denk dat de klepseals eraan zijn. Hierdoor gaat de motor olie verstoken die via de kleppen in de cylinders komt. Dat is op te lossen, maar dat gaat wel wat kosten. Het halve spulletje moet namelijk uit elkaar (distributie, nokkenas) en je hebt speciaal gereedschap nodig.
Misschien (als je handig bent) kun je het wel zelf. Als het garage werk wordt, reken dan op een bedrag ergens rond de 5- a 600 euro…
Andere optie is om een fris(ser) blok te scoren ergens, of gewoon een andere ZX
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
hoeveel km staat er op de klok, en hoe is het onderhoud gesteld. en het olie verbruik, is dat geleidelijk gegaan, of werd het verbruik in eens erger? en heb je al onder de auto gekeken.of niet de bodemplaat is besaait met olie, want meschien verlies je het wel. ook kunnen er andere factoren oorzaak van olie verlies zijn in combenatie van veel rook, bv een defect carterventelatie probleem.
ik zou ook op zoek gaan naar een fris blokje. Voor 5-600 euro koop je er misschien wel twee in fabrieksverpakking. Dwz met een complete zx er om heen. Die 1.4 uitvoeringen zijn ook redelijk goed te vinden.
Ik heb nog een gereviseerde kop (gevlakt, kleppen ingeslepen) liggen van een 1.4 monopoint, met nieuwe klepseals, 50euro
Maar denk eerder aan de zuigerveren.
Rotte eieren reuk, dat is de katalisator.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zuigerveren bij een 1.4 TU? Heb ik nog niet eerder gehoord, hoewel niets onmogelijk is natuurlijk.