Hallo,
De Partner (2 liter HDI van 2005, kilometerstand 166.000, met airco) heeft wat kuren: sinds een tweetal maanden duurt het veel langer eer de motor op bedrijfstemperatuur is. Ik moet 10km (autostrade) tot 15km (gewone weg) rijden eer de temperatuur 70° is.
Drie weken geleden heeft de wagen een aanrijding gehad: de ventilator (met kader), de radiator en de radiator van de airco (condensator ?) zijn vervangen.
Als ik nu 145km/h rijd of ik sta in de file, dan gaat de wijzer voorbij de 90°, wat vroeger niet het geval was, ook niet op warmere zomerdagen.
Ik heb de motor eens een hele tijd stationair laten draaien: de temperatuur steeg tot een stuk voorbij de 90° en de ventilator sprong niet aan. Rond 100° zakte de temperatuur plots relatief snel naar 90°, en dat zonder dat de ventilator draaide.
Als ik spreek over de ventilator, dan heb ik het over de ventilator die je kan zien als je door de gril vooraan kijkt.
A propos: als de airco opstaat, dan zie je de ventilator wel draaien.
Ik heb in andere topics gezocht, maar vind geen verklaring:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205807/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/172966/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/202013/
Wat kan hier de oorzaak zijn ?
Alvast bedankt voor de reacties !
Met vriendelijke groet,
Pieterjan.
Doe nog eens een rondje ontluchten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
In principe moet een warm koelsysteem zich zelf ontluchten. Moderne diesels kunnen moeilijk warm worden zonder bij verwarmen, dit gebeurt door een standkachel of gloeibougies in het koelsysteem te monteren. Als ik goed heb heeft een 2.0 hdi gloeibougies. Kijk hier eens na. Wat is er allemaal vervangen? Zit hier een 2 traps ventilator op?
lijk me iets met thermostaat….
blijft die openstaan dan warmt de motor zeer traag op,sta je stil dan ga de temperatuur naar normaal +/- 85-90 graden(geen rijwindkoeling)
is er een thermocontact aanwezig (zit meestal in de radiator) voor aansturing van de koelvan(meet temperatuur in de radiator en schakeld aan of uit bij bepaalde vast ingestelde waarde,eigenlijk een soort schakelaar,maar dan via warmte)
als de temperatuur van 100 naar 90 zakt,moet dat via koeling zijn,door de ventilator.
hoor je die niet ?
zitten er geen 2 ventilatoren ?
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Ik lees nu pas dat die met rijwind koelling niet warm word, dit moet eigenlijk de thermostaat zijn. Wat ik zo weet hebben 2.0 hdi geen thermocontact. Dit word allemaal computer gestuurd. Hoeveel aansluitingen heeft de temperatuursensor?
Elke Citroen met airco (vanaf de Xantia) heeft geen thermocontact, word allemaal aangestuurd door de computer en/of bitron dinges.
Ik denk dat het ontluchten en/of thermostaat.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Dan moet er volgens mij ook een weerstand zitten voor bij de gril net zo als een 206 zonder thermocontact. Deze gaan ook nog wel eens kapot. Deze is als goed is voor de trappen van de ventilator.
Je bedoelt de relais (3 stuks?) tussen de fans, achter de grille.
Deze gaan inderdaad weleens stuk en dan werkt er maar 1 fan, of alleen op lage snelheid.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Je hebt gelijk, was even in de war met een 206 deze heeft maar een ventilator met verschillende snelheid. wat ik zo weet. En daar zit een weerstand in ,voor achter de bumper.