Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Bij mij was het goed voor het lezen van de site citroensmclub.nl. Via de tab ‘literatuur’ vond ik het boek “Citroën SM - Sa Majesté” van Peter Pijlman. Klik op de afbeelding van het omslag en je komt op de site van sagitta-productions.com waar je het kunt bestellen. Onder meer info over Amerikaanse uitvoeringen en over aankoopkeuringen: een aanrader!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Heb ik ook al jaren in de kast staan, een prachtig boek. Rens begrijp ik uit deze dat Robin jou ook heeft over gehaald en jij ook een SM aan je wagenpark wil toevoegen?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Willen wel, maar durven nog niet. Als niet-technicus heb ik (nog) te veel ontzag voor de SM. Bovendien zou ik dan eerst een van de CX’en willen verkopen. Ik weet alleen niet welke…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Dacht dat jij je serie 1 te koop had staan, blijkbaar weer terug gekomen op je besluit. Ik ga vrijdag een CX bekijken waar ik meer dan serieuze interesse in heb
Om niet geheel off-topic te gaan, SM staat ook heel hoog op mijn verlanglijst. Jou geef ik nog minder dan één jaar en je hebt ook zo’n beest in je garage staan, durf ik wel een flesje wijn op in te zetten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
RensKorevaar schreef:Willen wel, maar durven nog niet. Als niet-technicus heb ik (nog) te veel ontzag voor de SM. Bovendien zou ik dan eerst een van de CX’en willen verkopen. Ik weet alleen niet welke…
Er doen een hoop cowboyverhalen de ronde over de SM. Afgelopen zaterdag was ik bij Volker Hammes en we bespraken dit asepct van de SM. Hij was heel stellig. De SM is ontworpen en gebouwd als een kwalitatief goede en degelijke auto. Mits er goed aan wordt gesleuteld en de verbeteringen worden uitgevoerd die we hebben met de kennis van nu, dan kun probleemloos rijden met een SM. Dat heb ik volgens mij al wel bewezen. Ik heb in anderhalf jaar tijd bijna 60.000 km gereden met de SM. Het is dat de auto vorig jaar 2 maanden uit de running is geweest voor spuiten en 3 weken voor onderhoud, anders had er 10.000 km meer op de teller gestaan. Ik heb slechts een gesprongen olieslang (oorspronkelijke type) gehad die waarschijnlijk dateerde van voor de revisie. Ook vermeldenswaardig is het kapotte drukgroeplager. Dat is een slijtonderdeel en het is normaal dat die kapot gaan.
Volgens Volker is de SM in Duitsland afgekraakt uit concurrentieoverwegingen. In Nederland is het denk begonnen met de problemen tijdens de introductie. De wel bekende problemen met de auto hebben volgens Nigel van de ICCCR een reden. Het hele ontwerp van kettingen en kettingspanners zou volgens hem (van Reynoldsmensen gehoord) niet zijn bedoeld voor met name de airco. Pas je de hele reutemeteut van pomp, spanners en kettingen aan, dan is er geen probleem.
Het probleem van de SM is dat die te goedkoop is in aanschaf ten opzichte van de kosten van onderhoud. Een ander probleem is dat er teveel aan wordt gesleuteld door onkundige mensen. Er zijn daardoor veel slechte SM’s op de markt. En wat betreft dat onderhoud kan ik wel vertellen dat een beurt aan mijn Volvo duurder is dan aan de SM. Weliswaar laat ik steeds wat meer achter bij de garage voor de SM dan voor de Volvo, maar dat is gelegen in het stelselmatig wat oud zeer verwijderen en verbeteringen aanbrengen.
Kortom Rens, gewoon een SM aanschaffen en bij een goede garage laten doen. Ik heb laatst een stelling gehoord waar ik uit ervaring wel achter kan staan. Koop een SM waarvan 2 van de 3 onderdelen ‘techniek’, ‘carosserie’ en interieur goed zijn, anders loopt het uit de hand met de kosten. En er zijn er genoeg !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
In deze tijd van bezinning zal ik daar eens over nadenken. Op Oudejaarsavond wil ik tot een conclusie komen, zodat ik een goed voornemen kan formuleren: ofwel definitief uit m’n hoofd zetten, ofwel op zoek gaan…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Een SM kun je nooit definitief uit je hoofd zetten….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Niet? Dan zal er vast iets mis zijn in mijn hoofd
Als de SM nooit in je hoofd heeft gezeten, dan kun je ‘r ook niet eruit zetten….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mwaoh een zaadje kiemt snel hoor, in een vruchtbaar brein.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
en dat zaadje hebben we de afgelopen jaren toch wel goed in dat brein weten te planten hoor tijdens al onze sm-ritjes
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Het wisselen van het stuurhuis van een sm is maar 5 uurtjes werk, incl. uitlijnen en 0-stand afstellen. Een stuurhuis revisie kost ook maar iets van 1500 euro geloof ik. Maar SM stuurhuizen gaan vrijwel eeuwig mee. Ik heb er de afgelopen jaren geloof ik maar 1 vervangen, en ik heb nu één auto in onderhoud waarbij het stuurhuis externe lekkage vertoont waar ooit iets aan gedaan zou moeten worden.
Verder is een XM v6 met diravi in mijn ogen niets waard, een sm wel.
Mijn stuurhuis werkt prima. Alleen is ie sinds kort gaan lekken als een zeef boven de versnellingsbak.
Ik heb begrepen dat er nog niet echt iemand is op gestaan die ze kan reviseren. i.v.m. met de hoge investering kosten..?? Maar is er iets aan deze specifieke lekkage te doen?
Is een revisie setje (rubbers/keerringen) voor in de handel bij o.a. dirk sassen (levert ook gereviseerd stuurhuis (zie site)) en chyparse
Hier nog wat om door te lezen….succes
http://forum.citroensmclub.de/showtopic.php?threadid=3133
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Oke thx!
Ik was in de veronderstelling dat er voor de SM qua stuurhuis nog vrij weinig te krijgen was. Zo zie je maar.
Ik heb nog een oud stuurhuis liggen om eens open te maken.
Verdere ontwikkelingen zet ik wel op het topic “Mijn Project”
Een bevriende collega is aan het rondkijken voor een citroen SM.
First thing first.. waar staat chassisnummer bij een SM ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige