Waarop moet ik letten bij aankoop van een Saxo 14SX automaat ?
leen1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 26-11-2011

Gepost: 19 december 2011 12:15 AM

Hallo allemaal,

Ik ga van de week kijken bij een Saxo 14sx automaat uit 2000 en 127.600 km op de teller.
Nu heb ik geen ervaring met een automaat dus hoe kan je die testen of beoordelen of die in orde is ?
Ik vind er niet veel over op het forum dus vandaar mijn vraag.

Zijn er nog andere punten die speciale aandacht vereisen ?
Neem aan de zelfde punten als de handgeschakelde versie.

Groet,

Leen.

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 19 december 2011 10:02 AM
  [ # 1 ]

Daar zit neem ik aan een AL4 bak in? Die krijgt op een gegeven moment last van de hydraulische klepjes. Die moeten dan vervangen worden. Niet echt een grote operatie, de bak hoeft er niet uit. Kosten wel zo’n 400-600 euro dacht ik.
Dit vond ik ergens: Dit is een Siemens-Renault transmissie, Renault noemt deze DP0. Peugeot en Citroen noemen deze AL4. Het probleem komt vanaf het hydraulisch brein hierop zitten achter twee regelkleppen gemonteerd. De een regelt de werkdruk af en de ander de druk naar de lock-up. Deze kleppen kunnen in de opwarmfase problemen geven, hiervoor moeten ze beide vervangen worden. En de software van de transmissie moet ge-update worden. 

Voor de rest is het geen slechte bak dacht ik. Mijn dochter heeft deze bak ook in een 206, is ze heel tevreden over.

De TU3 motor is prima, maar heeft wel eens last van een lekke koppakking. Dan kun je zien door olie in het koelvloeistof vat en olielekkage bij de dynamo.

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 december 2011 10:04 AM
  [ # 2 ]
Henk50 schreef:

Daar zit neem ik aan een AL4 bak in?

Nee, een saxo heeft geen AL4 bak maar een ouderwetse 3 bak zonder enige elektronische regeling.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Karinadijkstra
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 11-10-2011

Gepost: 19 december 2011 01:55 PM
  [ # 3 ]

Aandrijfassen willen vaak stuk gaan.
Dus als je gaat rijden en je hoort getik in de bochten, dan weet je het.

Succes!

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 19 december 2011 06:25 PM
  [ # 4 ]

d-riem is aan vervaning toe gezien km en ouderdom

kwa automatic weet ik niet hoe deze rijden   de ervaring die ik heb met een automatic is met een 2.5L diesel audi dus geen goede ref vgl mogelijk.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook