



























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Blijft altijd leuk,
Telkens als iemand een CX wil kopen, vinden we dat helemaal geweldig.
Dan vraagt de desbetreffende persoon om advies,en dan trekken we van leer.
Hoe rot een CX wel kan zijn hoe moeilijk het allemaal is enz enz.
Vervolgen noemd hij of zij een bedrag ,en dan beginnen we met zijn allen te roepen .
Daar kun je dit niet mee, of je hebt gegarandeerd roest of motorisch loop je er op stuk,enz enz.
Ik weet dat dit door iedereen heel en dan zeg ik met nadruk heel erg goed bedoeld is,
Maar ik denk dat je ,en als je geduld hebt voor drie rooien een eerlijke CX kunt kopen.
Hier bij mij inde buurt staan er drie te koop voor ongeveer die prijs.
En Tuurlijk als je een GTI of een turbo koopt moet je goed opletten,en deze onderdelen zijn duur ok maar ook hiervoor geld
Het kan,alleen het onderhoud is waarschijnlijk wel wat duurder.
En zoals bij iedere auto geld je moet er ook geluk bij hebben,zelfs bij een nieuwe,
Tuurlijk moet je wel de addertjes onder het gras weten en een kenner mee nemen
Want het blijft een wonderlijke dame.
Maar als je gewoon voor het rijplezier gaat en er netjes mee omgaat kun je heel wat moois hebben en behouden.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Geoartc35 heeft een 2400 pallas op LPG te koop voor een budgetprijsje. Misschien is dat wat voor je?
Hier heb je al een voorbeeld
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
In welk opzicht Frank?
Citroen c32 Hilton XLS
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik snap al die waarschuwingen aan het adres van Wolfman wel, maar aan de andere kant moeten we nou ook weer niet zo panisch zijn over een beetje roest. Zo lang de CX de komende paar jaar door de keuring komt, is er toch niets aan de hand?
Voor 3000 euro kan je een hele leuke CX vinden. Het enige probleem is dat je op zoek bent naar een belastingvrije diesel. Daar is half Nederland naar op zoek, en die zijn dus relatief duur.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
geoarthc35 schreef:In welk opzicht Frank?
Goede auto niet te duur
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ree schreef:Voor 3000 euro kan je een hele leuke CX vinden. Het enige probleem is dat je op zoek bent naar een belastingvrije diesel. Daar is half Nederland naar op zoek, en die zijn dus relatief duur.
Kijk, daar heeft Ree een belangrijk punt te pakken. Op het moment dat iemand een CX(diesel) van voor ‘87 naar NL sleept is ie, ongeacht de staat en kilometerstand gelijk de hoofdprijs waard. Want: belastingvrij. En sinds de Nederlandse RDW de buitenlandse APK klakkeloos overneemt wil jij niet weten wat voor puinkisten er de weg op komen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Maar als je gewoon voor het rijplezier gaat en er netjes mee omgaat kun je heel wat moois hebben en behouden.
M.i. hangt het voornamelijk samen met de volgende zaken:
- ga je de auto als dagelijks vervoer inzetten (betrouwbaarheid c.q. stijgende kosten)
- ben je zelf handig en heb je mogelijkheden om de auto zelf te onderhouden c.q. heb je een redelijke garage.
Mijn CX heeft me nog nooit laten staan en roest ook niet, maar dat heeft er ook mee te maken dat het ding goed wordt onderhouden, veel aandacht ‘van de baas’ krijgt en niet als dagelijkse auto wordt gebruikt. (Hoewel ik laatst verrast werd door een pekelauto voor me die volstrekt onnodig preventief aan het strooien was.)
Gebruik je de auto dagelijks dan moet je voorbereid zijn op kosten en reparaties en moet je een deugdelijke garage/specialist in de buurt hebben. Zeker gezien de verkrijgbaarheid van onderdelen kan het zijn dat je de auto een paar dagen moet missen.
Sommige forumleden zijn erg handig: lassen hele prestiges nieuw in elkaar zoals Frank of hebben jarenlange ervaring met het werken aan Citroens zoals Yuri. Zij draaien hun hand er niet voor om om de auto draaiende te houden.
Overigens is het idd wat Frank zegt: als er iemand komt die een CX wil komen dat trekken we idd los met alle bezwaren en raadgevingen. M.i. moet de eerste vragen zijn:
- hoe ga je de auto gebruiken
- ben je handig
- vind je betrouwbaarheid belangrijk
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
F.SvM schreef:geoarthc35 schreef:In welk opzicht Frank?
Goede auto niet te duur
Als ik het zo lees dan bied ik haar ver onder de prijs aan ja
Citroen c32 Hilton XLS




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
geoarthc35 schreef:F.SvM schreef:geoarthc35 schreef:In welk opzicht Frank?
Goede auto niet te duur
Als ik het zo lees dan bied ik haar ver onder de prijs aan ja
Ik denk eerder een reële waarde
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Tsja, er is helaas een verschil tussen wat een CX waard is en wat “de gek ervoor geeft”. Ga maar eens bij de willekeurige specialist vragen of de handel lekker loopt…
maartens schreef:M.i. moet de eerste vragen zijn:
- hoe ga je de auto gebruiken
- ben je handig
- vind je betrouwbaarheid belangrijk
Zelfs als de antwoorden op deze vragen zijn:
- Dagelijks, het hele jaar door.
- Nee.
- Ja.
Dan kan het nog steeds best, CX rijden. Ik ken zat voorbeelden van mensen die dat doen of hebben gedaan. Je betaalt er alleen wel voor. Maar ja, als je dat het waard vindt…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Ik ben van plan de CX dagelijks te gebruiken samen met mijn Ford Thunderbird.
De Ford is uit 1978 en is zeer betrouwbaar maar juist een hoop bij zaken geven nu regelmatig de geest.
Waterpomp lek, na monatage van een nieuwe waterpomp begaf de radiatuer het ineens (was waarschijnlijk al slecht maar kon door de nieuwe waterpomp de druk niet aan??)
Electrisch een hoop gezeik gehad en nog steeds. Verwarming stopte ermee en nu dus een lichtschakelaar die afbrak.
Op zich allemaal geen lastige problemen maar het zorgt er wel voor dat je soms een paar dagen niet rijden kan.
Ik ga dus waarschijnlijk de twee auto’s om en om gebruiken. Als er aan een gesleuteld moet worden pak ik de ander.
Ik verwacht met een CX dezelfde soort problemen. Zeker als de auto zeg maar er een was voor op een mooie zondag lekker te gaan cruisen.
Ga je dit soort auto’s ineens intensief gebruiken heb je gewoon de eerste tijd aardig wat problemen. Maar mijn ervaring is als de problemen allemaal goed verholpen zijn kan je een oude auto heel goed dagelijks gebruiken.
Dat had ik ook met mijn ID Super5.
Motor liep niet er zat geen onsteking meer in en het plaatwerk was erg slecht. Voor weinig gekocht.
De bodem was volgens de eigenaar goed en zag er ook perfect uit. (ik had beter moeten weten)
Motorisch was hij snel gefixt en alle andere kleine zaken waren ook zo opgelost.
Maar toen ik de auto een keer op de brug liet zetten zonk de moed mij in mijn schoenen.
De bodem was gewoon opnieuw getektieleerd en daar waar gaten zaten had hij kranten geplakt. Daar was echt niets van te zien onder de tektiel.
Toen een nieuwe bodem gekocht en door een “beun” erin laten lassen.
Daarna ben ik het plaatwerk aan gaan pakken, nieuwe spatborden enz.
In de tussentijd heb ik de ID dagelijks gebruikt voor woonwerk verkeer. Ik ben er zelfs mee op vakantie geweest in Frankrijk. Nooit geen problemen gehad.
Hij heeft ooit een keer in de winter -5 niet willen starten. Dit bleek gewoon een slechte massa kabel te zijn. (wel zonde want ik verdacht de startmotor en had deze al vernieuwd)
Na ongeveer een jaar begon de koppeling te slippen. Deze met hulp van een forumlid vervangen. Was een erg leuke klus.
Toen ik er aan toe was om de binnenkant op te gaan knappen kreeg ik de schrik van mijn leven. Toen ik de bekleding van de balken loshaalde zag ik dat de verbinding van de binnenbodem naar de opstaande rand van de balk binnen helemaal weg was. Ik heb toen een expert erna laten kijken met een endoscoop? En die schrok heel erg.
Die vertelde dus dat mijn longerons niet verroest waren maar gewoon al bijna weg!
De auto was dus levensgevaarlijk en niet meer te redden voor mij. Reparatie ging meer dan 3000 euro kosten als er verder geen gekke dingen waren. Dit had ik er niet voor over en heb haar toen weggedaan.
Phoe een heel verhaal geworden.
Maar wat ik dus bedoel is dat ik weet dat je veel moet sleutelen aan een oude auto maar ik kan veel zelf. Maar de basis moet goed zijn. De rest kan opgeknapt worden.
Ik heb wel een garage maar daar heb ik geen elektra in en is dus eigenlijk alleen maar stalling. Maar dat betekend wel dat ik straks de CX kan laten staan ook al is deze half gedemonteerd.
Toen ik de ID nog had had ik geen garage en moest altijd op straat sleutelen en iedere keer voor het donker werd alles opruimen en zorgen dat hij weer “dicht” was.
De antwoorden op deze vragen zijn dus:
- Dagelijks, het hele jaar door.
- Ja.
- Ja/Nee. (want ik heb nog een auto, maar vind het wel belangrijk)
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik denk dat je het zelf prachtig samenvat met het citaat uit je onderschrift. Je moet volhouden, dan kun je dagelijks met een oldtimer rijden.
Of zoals mijn compagnon en oude-rot-in-het-autovak Sjors altijd placht te zeggen: “‘t Is net een wild paard, ge moet erop blijven zitten!”
Handig zijn helpt wel veel maar je moet ook soms geluk hebben.
Voorbeeld? Ik kreeg van een vriend, in ruil voor een kleine technische wederdienst, een CX Turbodiesel Break uit 1986 (jaja, dat model dat ‘iedereen’ wil dus) die hem in de weg stond en waar hij niet aan toe kwam.
Leuk, zul je zeggen. Aanschafprijs is nul, dát wordt ‘voordelig dieselen’
Welnu, eer dat die auto volgens mijn standaards in orde was, dus: veilig, betrouwbaar en weg-waardig, zat er ruim 60 uur werk in plus de onderdelen. Alles zelf gedaan uiteraard, maar in een goed uitgeruste professionele garage met alle gereedschap denkbaar.
Ik klop mezelf absoluut niet op de borst, maar dat is wat ik bedoel met ‘een goede CX kost ofwel geld ofwel veel moeite.
Mind you: het ding ziet er uiterlijk nog altijd niet uit hè. maar dat boeit me een heel stuk minder.
Ter illustratie: De eerst trip die ik ermee maakte kon ik direct de ANWB bellen omdat het contactslot de geest gaf voordat ik de terugweg naar huis wilde aanvangen. Zo ongeveer het enige technische component waar ik niets aan gedaan had!!
Maar hee…. dat hoort erbij!
Zal trouwens eens een apart draadje openen over deze auto, want het is wel een mooi voorbeeld van wat ik hier altijd loopt te verkondigen om de mensen te behoeden voor ellende en teleurstellingen.
Niettemin: je moet geen angst krijgen, net zoals Frank zegt: wij hebben niets dan de beste bedoelingen en het is gewoon een superauto om mee te rijden! Het vraagt alleen offers. That’s all.
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Absoluut mee eens. Als je en cx koopt in de lagere prijscategorie is er altijd wel iets mee. Ik denk dat het het belangrijkste is wat je er zelf aan wilt doen. Dus of laswerk, of technisch klaarmaken en op basis daarvan gaan zoeken. Afgelopen weekend hebben wij een cx in frankrijk gekocht, ook in de wat lagere prijscategorie. Dan weet je bijvoorbaat dat er werk inzit. Dat is ook niet erg als je voor jezelf een bepaald doel voor ogen hebt, wat je eraan wilt doen en wat je er (binnen korte tijd) aan geld en tijd in wilt steken om haar rijdend te krijgen/naar jouw wensen te krijgen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
La Léo schreef:Voorbeeld? Ik kreeg van een vriend, in ruil voor een kleine technische wederdienst, een CX Turbodiesel Break uit 1986 (jaja, dat model dat ‘iedereen’ wil dus) die hem in de weg stond en waar hij niet aan toe kwam.
Leuk, zul je zeggen. Aanschafprijs is nul, dát wordt ‘voordelig dieselen’Welnu, eer dat die auto volgens mijn standaards in orde was, dus: veilig, betrouwbaar en weg-waardig, zat er ruim 60 uur werk in plus de onderdelen. Alles zelf gedaan uiteraard, maar in een goed uitgeruste professionele garage met alle gereedschap denkbaar.
Ik klop mezelf absoluut niet op de borst, maar dat is wat ik bedoel met ‘een goede CX kost ofwel geld ofwel veel moeite.
Mind you: het ding ziet er uiterlijk nog altijd niet uit hè.
maar dat boeit me een heel stuk minder.
Ter illustratie: De eerst trip die ik ermee maakte kon ik direct de ANWB bellen omdat het contactslot de geest gaf voordat ik de terugweg naar huis wilde aanvangen. Zo ongeveer het enige technische component waar ik niets aan gedaan had!!
![]()
Maar hee…. dat hoort erbij!
Prachtig verhaal Leo, en ik zie het draadje over deze (voorheen) brakke break tegemoet.
Wat betreft de Dsuper 5 van Wolfman, dat was idd heel veel pech, des te meer omdat je er al zo veel tijd (en geld) in had gestoken. Het was wel een leuke auto trouwens. De rit naar de club zal me nog lang bij blijven, vooral het moment toen Wolfman zei: “Til het tapijt eens op bij je rechtervoet”. Dat was geloof ik ook een van de laatste ritten van deze DS.
Succes met de zoektocht!
Haha ja dat klopt Mark, niet veel later heb ik haar weggedaan. En ik kocht toen een(net zo gare) 2CV. Die na nog geen jaar bijna in tweeen brak… haha.
Maar ik hoop hiervan geleerd te hebben. De 2CV die ik later kocht was een hele goeie, maar ook drie keer zo duur.
Vandaar dat ik nu dus geen roestbak wil meer. Wat werk vind ik niet erg maar de basis moet gewoon goed zijn.
Wie kan mij iets vertellen over het verbruik van een Tubo Diesel 1?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”