waar vind ik goede gereviseerde dynamo voor een CX 2400 pallas Cmatic uit 78?
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 16 december 2011 08:59 PM

Mijn dynamo lijkt niet meer helemaal jofel. Met alle verbruikers aan (blower, achterruit verwarming, lampen, ruitenwisser, binnenverlichting) laadt de dynamo maximaal 12,3 volt en een beetje. als alles uit is laadt de accu ruim 14 volt. De accu was oud en is vervangen voor een nieuw exemplaar (mijn startmotor heeft nog nooit zo hard gedraaid als nu!) maar het bijladen in de winter waar je toch veel stroom verbruikt moet wel in orde zijn. Ik wil op zoek naar een goede gereviseerde (ruil)dynamo. Wat is een goed adres in het midden van Nederland, wat mag zoiets nou ongeveer kosten en zijn er eenvoudige handelingen die ik zelf zou kunnen doen om de dynamo beter te laten laden. Naast uiteraard alle contacten schoonmaken en dergelijke…

Ik hoor graag van jullie!!!

Dennis

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 december 2011 09:00 PM
  [ # 1 ]

Hiero!

http://www.auto-electric.nl/

In Huizen Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 16 december 2011 09:03 PM
  [ # 2 ]

jeez… dat is snel!!! Thanx, das bij mij om de hoek!!!!

Ik ga er meteen heen morgen… Dank man!
Dennis

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 december 2011 09:05 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij is ie ook huisleverancier van Bogaard77. Ik hoor er goede verhalen over van hem.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 16 december 2011 09:10 PM
  [ # 4 ]

Goed om te weten! Hij heeft er zeker sjoege van!

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
Gepost: 16 december 2011 11:34 PM
  [ # 5 ]

Maar je weet wel al zeker dat het niet per ongeluk aan de spanningsregelaar ligt?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 18 december 2011 06:49 PM
  [ # 6 ]

nope… weet ik niet zeker… Hoe kom je erachter of het de snappingsregelaar is of toch de dynamo?

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
Gepost: 18 december 2011 07:36 PM
  [ # 7 ]

Door hem te vervangen, dat kost de wereld niet. In elk geval een stuk minder dan een andere dynamo.
Is statistisch gezien ook veel vaker de boosdoener dan de dynamo zelf, al bieden resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 18 december 2011 08:10 PM
  [ # 8 ]

(heb ik echt SNAPPINGS regelaar geschreven?) Ok, dus vervangen van de spanningsregelaar. Lijkt me Logo… zijn spanningsregelaars eenvoudig te verkrijgen en waar zit dat kreng? Ik heb een adres in Huizen van een club die gespecialiseerd zijn in dynamo,s en startmotoren en dergelijke… Ik kan me voorstellen dat ik daar ook een spanningsregelaar kan verkrijgen? Of via internet? Of op een andere manier?

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 18 december 2011 08:18 PM
  [ # 9 ]

Of hij zit op de dynamo,en anders bij je accu in de buurt.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 18 december 2011 08:40 PM
  [ # 10 ]

Gewoon je eigen dynamo demonteren en naar genoemd adres in Huizen brengen.
Zij controleren het ding even en vervangen de lagers en andere onderdelen en dan issie weer helemaal het mannetje.
Da’s tientjeswerk..hoef je geen andere voor te kopen, tenzij de loopringen dermate versleten zijn dat repareren niet meer kan.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Gepost: 18 december 2011 09:10 PM
  [ # 11 ]

Hé Psssst…... zijn CX is van 1978 en die hebben een aparte spanningsregelaar (in de buurt van de accu inderdaad)  Wink

Dus dynamo demonteren en wegbrengen kun je doen, maar is veel meer werk dan alleen even de spanningsregelaar vervangen. Onderdeelnummer GER 024 van Beru voor nog geen 3 tientjes. Exact hetzelfde ding als van een Eend, dus wellicht als je in die kringen gaat zoeken, misschien nog wel voordeliger te scoren.

En als het toch de dynamo blijkt te zijn, tja, dat moet ‘ie er alsnog af en kost het je alsnog ‘een paar tientjes’ (ik denk wel meer dan 30, maar goed).
Maar dat geldt andersom ook als je begint met de dynamo en het blijkt de spanningsregelaar te zijn. Alleen is dat veel minder werk.

Edit: Ik lees nog eens je eerste post: weet je zeker dat de dynamo nooit meer dan 14 Volt laadt? Want het is wel zo, dat versleten koolborstels of sleepringen (in de dynamo dus) vaak debet zijn aan te weinig capaciteit.

Résumé: als je tijd + geld zat hebt en handig bent, zou ik beginnen met de dynamo, anders eerst de SR vervangen.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 18 december 2011 09:19 PM
  [ # 12 ]

Gewoon ff meten wat erin en eruit gaat uit die regelaar, gaat er maar 12 volt in en komt dat eruit dan is dus je dynamo kaduk, gaat er 17-18 in en komt er maar 12 uit dan is het je spanningsregelaar.

Als je het ding uiteen haald zie je een veersysteem om de spanning af te stellen maar in dat geval ku n je beter een nieuw electronisch exemplaar aanschaffen voor die 3 tientjes en mocht het je dynamo zijn die van mij is vorig jaar gereviseerd voor 90,- euro nieuwe borstels, lagers etc en mooi schoon. Kreeg er wel geen rekening bij maarja lekker belangijk.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 december 2011 11:18 AM
  [ # 13 ]

Ik ga altijd naar auto elektra gooi in Naarden. om de hoek bij Goedhart!

BTW als je acuu zonder verbruikers 14 volt laadt en met verbruikers 12 is denk ik toch de dynamo niet goed. mischien een diode kapot of koolborstels.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 19 december 2011 09:04 PM
  [ # 14 ]

kijk, dit zijn nog es adviezen!!! Ok, dit is wat ik ga doen. Ik ga es informeren bij die boys in Naarden. Elektra Gooi. Kunnen ze wellicht meten of het de dynamo is of de spanningsregelaar. En dan is het een kwestie van kiezen. Ik snap dat als het de spanningsregelaar blijkt te zijn dat ik dan beter een elektronische kan halen in plaats van de mechanische. Deze zit bij de accu, daar kom ik denk ik wel uit. Ma cher La Leo, thanx voor je heldere uitleg! Ik heb geen geld genoeg, noch ben ik buitengewoon handig. Ik ben wel leergierig dus wie me wil helpen is van harte welkom Wink.

Ik hou jullie op de hoogte van alle dynamische vorderingen!

Dennis

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 20 december 2011 11:01 PM
  [ # 15 ]

voor donderdag een afspraak bij Auto Elektric in Huizen waar de dynamo op de testbank gaat. Dan maar es zien waar het probleem zit… Kost weer wat maar na stilgestaan te hebben met een lege accu midden op een kruispunt, beter safe than sorry… of eh in het frans… ehm…mieux vaut prévenir que guérir… en dat komt rechtstreeks uit Google translate!

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook