4 van de 11
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
De 22TRS van marcelka, Grote (blok) schoonmaak
Gepost: 14 december 2011 05:14 PM
  [ # 46 ]
marcelka schreef:

Er lekt nu wel wat motorolie aan de rechterkant over het subframe net naast het wiel als de motor draait.

Dit zijn waarschijnlijk je keerring(en) van nokkenas of krukas of benzinepomp-as aan distributiezijde.
Uitgedroogd door het lange stilstaan.

Gewoon alle drie vervangen als je toch de riem gaat doen. Wink


Check daarbij tevens de onderste motorsteun. Als er veel olie op gelekt is (ooit) kan die geheel sponzig zijn geworden.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 15 december 2011 12:12 AM
  [ # 47 ]

Moet je om dit op te lossen het blok eruit halen Marcel?

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
Gepost: 15 december 2011 01:30 AM
  [ # 48 ]

Neen, alleen R-wiel eraf, stofkappen eraf en dan kun je erbij.
Stofkappen er weer op zetten met alle busjes en rubbertjes op de juiste plek is misschien nog wel het meeste en in elk geval het irritantste werk.  hmz

Ik denk dat je in totaal zo’n half dagje zoet bent als je het volgens ‘t boekje doet.

Edit: mocht de onderste motorsteun gaar zijn, dan hoeft het blok er ook niet uit. Wel bovenste motorsteun los en blok wat optillen.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 15 december 2011 10:09 AM
  [ # 49 ]

Stofkappen er weer op zetten met alle busjes en rubbertjes op de juiste plek is misschien nog wel het meeste en in elk geval het irritantste werk.  hmz

Dat is de voorganger niet echt gelukt. Ik kon zo de flapper terugslaan om eens te kijken.

Bedankt Léo voor de tips!

Ik kon alleen een deense werkplaatshandleiding op internet vinden voor de distri. De Haynes geeft hier ook niet veel informatie over…

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Gepost: 15 december 2011 10:35 AM
  [ # 50 ]

Nou die flappen bedoel ik dus niet. Wink Dat is een eitje om die vast te zetten. Ik bedoel de stalen afdekkapen over de riem zelf. Die zitten vast met allerlei boutjes (10 én 11 natuurlijk door elkaar en van verschillende lengte), afstandbusjes, rubbers en één boutje M7 ‘om een hoekje’ waar je nauwelijks bij kunt.  hmz Affijn, in de praktijk blijkt, dat de meeste monteurs de helft weglaten bij het terugzetten van die kapjes en dan kunnen ze gaat ratelen etc.
Maar waarom laten ze de helft weg? Omdat het een heel lullig klusje is om alles weer op de juiste manier terug te bouwen. Echt een dom design!

Tip dus: mocht het bij jouw TRS nog nooit los zijn geweest en alles zit dus nog als origineel. Onthoud dan heel goed welke busjes, boutjes, rubbertjes in welk gat terug horen, want gooi je alles op een hoop in een bakje, dan kom je er dus haast niet meer uit of je moet het 3x loshalen omdat je de verkeerde overhoud.
Gewoon de boutjes weer even in de gaten van het kapje terugsteken of even vast tapen en dan de kapjes voorzichtig wegleggen. Zo doe ik het altijd.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 15 december 2011 11:00 AM
  [ # 51 ]

Ik lees aandachtig mee Léo, want in het voorjaar moet dit klusje aan mijn TRS ook gebeuren en blij te lezen dat je het goed kan!  Wink

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 19 december 2011 12:44 PM
  [ # 52 ]

Een van de verdachten van de olielekkage is de oliedruksensor. Maar die zit natuurlijk weer op z’n CX lekker ver weg achterop het blok.

Moet ik daar bijvoorbeeld het hele uitlaatspruitstuk voor uitbouwen om daar bij te komen of is het gewoon met de juiste sleutel rechts langs klooien om deze te demonteren?

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Gepost: 19 december 2011 10:57 PM
  [ # 53 ]

Oliedrukschakelaar is inderdaad ook nog een verdachte.
Om die te vervangen moet je vooral een beetje lenig zijn. Very Happy

De CX-Kamasutra schreef:

Leun met je beide billen tegen het rechter voorscherm, ongeveer ter hogte van het voorwiel. Buig dan alleen je bovenlichaam richting de voorruit. Dan achterover leunen en met je rechterarm tussen motorblok en subframe tasten, redelijk diep naar beneden. In je rechterhand heb je dan al een ratel met dopje 21, waarmee je de schakelaar los draait.
De nieuwe schakelaar draai je er op dezelfde wijze weer in.

Op deze foto zie je duidelijk waar hij zich bevindt, het draadje zit er hier nog aan. Dan snap je ook waarom dat vreemde ‘standje’ nodig is. Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2133
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 20 december 2011 09:57 AM
  [ # 54 ]

dat moet met jouw slangelichaam helemaal goed gaan komen Marcel!

Laughing

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 20 december 2011 10:24 AM
  [ # 55 ]

Dankje Léo!

Ik had m al wel zien zitten. Deze gymnastiek oefening gaat me hopelijk helpen de ellendeling ook werkelijk bij de kop te pakken.

Anders eens met Cirque du Soleil gaan praten Wink

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 20 december 2011 12:29 PM
  [ # 56 ]

Het vervangen van een oliedrukzender bij een TRS is een makkie; bout van de motorsteun lomaken, met de hand het motorblok iets naar voren trekken en met een ringsleutel 21 de oliedrukzender losmaken.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 20 december 2011 12:32 PM
  [ # 57 ]

is indd de juiste mannier heb het ook zo gedaan was zo gepiept

Profiel  
 
Gepost: 20 december 2011 01:39 PM
  [ # 58 ]

Ja, tuurlijk, maar dan moet je er wel een krik onder zetten hè? Anders krijg je die steun niet meer makkelijk vast.
Ik ging even uit van de methode zonder iets te hoeven losmaken. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 22 december 2011 06:44 PM
  [ # 59 ]

Bedankt voor de motorsteun tip!  very good
Het kreng zat zo vast dat de circus truuk niet genoeg ruimte gaf.

En geen oliestroom meer over het subframe…

Ik heb de motor nu steeds nog maar kort laten lopen.
Volgende test wordt de thermostaat en ventilator…

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 24 december 2011 04:30 PM
  [ # 60 ]

Vandaag TReeSke maar eens verwend met een wasbeurt. Dat was wel nodig na lange tijd in het stof.

Daarna nog even op de foto met haar oudere en meer ervaren zus Wink

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
 
4 van de 11
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook