Hoi,
Ik heb het afgelopen jaar veel kosten gehad aan mijn Xsara. De bobine en de koppeling (complete set) zijn de afgelopen 4 maanden vervangen, plus de gebruikelijke beurt met APK en met wat kleine dingen heb ik al ruim 1500 euro verspijkerd dit jaar.
Helaas is het nog niet afgelopen, de versnellingsbak maakt steeds meer geluid en gaf vandaag voor het eerst aandrijvingsproblemen. Die gaat vroeger of later de geest geven. En dat zou best al eens snel kunnen gebeuren.
Er zijn 2 opties: De bak laten reviseren of een andere, gebruikte, bak kopen en deze laten plaatsen.
Ik ben zelf niet handig genoeg om dit te doen.
Wat adviseren jullie, reviseren of vervangen en kunnen jullie een indicatie van de kosten geven.
Als jullie een goede gebruikte bak of een goed adres voor een revisie weten dan wil ik het ook graag weten.
Het gaat om een 1.6 16V Break uit 2004, met een handgeschakelde 5-bak. (met LPG installatie al lijkt me dat niet zo relevant).
Alvast bedankt voor het meedenken.
En als het tegen zit, dan zit het ook echt tegen.
Ik wilde gisterenmiddag de auto naar de garage brengen.
Hij startte niet meer. Waarschijnlijk de startmotor.
Ik ben echt teleurgesteld in de kwaliteit van de auto. Zo rond de 2 ton gaat alles stuk. Bobine, Koppeling, startmotor, versnellingsbak. Helaas heb ik er nu al zo veel in geinvesteerd dat ik door de zure appel heen moet, en een niet of slecht lopende auto inruilen gaat voor een enorme afschrijvingspost zorgen.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Ivo,
Zoals in andere topic te lezen is, zijn er slijtage delen, die vroeg of laat een keer voorbij komen.
Zonder details van je auto te kennen (KM stand, welk onderhoud, wat zit er allemaal in die EUR1500, waar en waarvoor heb je hem gekocht) lees ik alleen die versnellingsbak als iets wat niet in de lijn van normaal of achterstallig onderhoud is.
Succes.
Natuurlijk, slijtage van onderdelen is normaal.
Maar vaak gaat dit vrij geleidelijk. Nu komt er wel heel veel tegelijk. Ik vind een kapotte bak na 7 jaar en amper 200.000 kilometer eerlijk gezegd erg aan de vroege kant.
De bak heeft nogal ernstig olie gelekt en hierdoor is de startmotor en ook de koppeling weer beschadigd geraakt. Conclusie: Bak moet worden vervangen maar ook de startmotor en voor de 2e keer in 3 maanden een nieuwe koppelingsset.
Ik rijd al jaren Franse auto’s, ook Peugeots en Renaults, maar begin nu langzaam van mijn geloof te vallen. Misschien volgende keer toch maar die befaamde Duitse degelijkheid of een Jap.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hmm de Mercedes van mijn vader had een nieuwe versnellingsbak nodig op 210000 km, de Toyota van mijn schoonvader op 150000. Staar je dus maar niet al te blind op de fabeltjes over Duitse degelijkheid en Japanse onfeilbaarheid…
Tja, dat is een lastige discussie. De gemiddelde aanschafprijs van een gebruikte Franse auto is lager, maar de gemiddelde onderhoudskosten zullen wel wat hoger zijn. Maar bij incidentele gevallen kan je gewoon pech hebben. Zoals ik nu. En dat is gewoon zuur.
Een van de dingen die bij mij een rol speelt is dat ik LPG rij en dan heb je vaak al occasions met redelijk wat kilometers te pakken. De mijne kocht ik op 171.000 en daar staat nu dus 199.000 op in 16 maanden. Maar dan ga je er ook van uit dat er bij die 171.000 behoorlijk wat snelwegkilometers zaten.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Ter vergelijk: de mijne kocht ik met 2 ton op de teller en 7 jaar oud. En met LPG, laten omkeuren naar G3.
Goede banden, distri was vervangen, onderhoud aantoonbaar in boekje, stond bijna een jaar stil, lichte hagelschade.
En een goede prijs zonder garantie.
Zelf daarna normaal onderhoud gedaan, alleen koppeling en distriset laten vervangen.
De bak schakelt wat hakering, syncromeshes zijn voelbaar minder, maar geen reden om nu de bak te gaan wisselen. Vliegroest begint wat meer door te zetten. Ik hoor van alles nog nog wat aan bijgeluiden, maar mag het na inmiddels bijna 320.000 KM?
Als je koppeling vervangen is en daarna de bakolie lekt, waar heb je dat dan laten doen? Lekke keerringen aan de bak ken ik ook, maar dat zie je meteen op je parkeerplek. Hoe dat een startmotor kost weet ik niet. Maar heb je hem dan laten leeglekken?
Zou dat allemaal een oorzakelijk verband met elkaar kunnen hebben?
Hoe dan ook: je kunt pech hebben, dat klopt.
De Xsara is inmiddels gerepareerd. Een ruilbak, een nieuwe koppeling en startmotor. Ik was bijna € 1600 euro kwijt. Dit is de laatste keer dat ik zoveel geld in deze auto steek, hij moet het nu maar een paar jaar volhouden. Zo niet, dan gaat hij er uit.