Ik denk samen met een volle Benzinetank…..1300 km aktieradius.
Absoluut diesel,
Handig bij hellingtrekken, gewoon de voet op de rem en de koppeling op laten komen, dat trekt echt wel, en hij slaat niet af bij de hdi. Verder schakellui als je wil, koppel is lekker, en het geluid vind ik veel prettiger dan het hoge geschreeuw van een benzine motor.
Verder omdat ik veel km maak is het natuurlijk financieel gezien fijn, zeker nu ik een bestelwagen heb!
Wel leuk om te lezen dat iedereen toch wel weer andere ideen heeft over wat het fijnste is.
gr. Rogier
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
zandvoorta schreef:Bram schreef:Ja….dat Bio-diesel…..zou het zo zijn dat *onze* al wat oudere turbodiesels daar zondermeer op zouden kunnen rijden ?
In princiepe wel. Probleem is vooral dat je gewoon niet met bio kunt mengen. Dus als je eenmaal bio rijdt, moeten eerst de brandstofilters en zo weer vervangen worden om weer normaal te rijden.
Is dat zo? Ik dacht dat biodiesel in pure vorm nog niet verkrijgbaar is en als mengsel met diesel wordt aangeboden, in Duitsland dan. Dus dan zou het gemengd moeten kunnen worden….
@ EW: een dieselmotor kan prima op slaolie lopen, maar de lange termijneffecten van het gebruik ervan zijn onzeker. Men vreest voornamelijk voor de brandstofpomp en de verstuivers, het blok op zich zal er niet zo snel van te lijden hebben. Het principe blijft hetzelfde. Wist je trouwens dat de oorspronkelijk motor die door Rudolf Diesel was ontwikkeld ook op plantaardige olie liep? Van speciale dieselolie was in die tijd nog geen sprake.
Er bestaat overigens wel een soort dieselmotor die specifiek is bedoeld om op lijnzaadolie te lopen, de Elsbettmotor. Kijk voor de gein eens op http://www.elsbett.de/ , daar staat wat uitleg en een stukje geschiedenis. Heel interessant.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Heb het nog eens opgezocht. Op de site http://www.biodiesel.de/index.php3?hid=00447 staat letterlijk:
“Biodiesel und Diesel können im Fahrzeugtank in jedem Verhältnis miteinander gemischt werden.”
Helaas staat bij de ‘freigegebene fahrzeuge’ niets van Citroen/ Peugeot, dus of mijn oudere BX er geschikt voor is valt niets over te zeggen…. Misschien maar ‘s informeren bij een dealer, of bij de importeur.
Oh ja, wat de brandstoffilter betreft: “Bei der erstmaligen Umstellung von Fahrzeugen, die bisher nur mit mineralischem Diesel betankt wurden, sollte nach einigen Tankfüllungen mit Biodiesel der Kraftstofffilter gewechselt werden. Biodiesel hat eine hohe Reinigungswirkung und alte Dieselablagerungen könnten so zu Verstopfungen des Filters führen.”
De enige reden om de brandstoffilter te moeten wisselen is dus het feit dat biodiesel allerlei vormen van verontreiniging losmaakt waardoor de brandstoffilter sneller vervuilt. Maar als je naderhand weer gewone diesel tankt is er niets aan de hand, lijkt me…
EDIT: heb ook nog eens gekeken op http://www.iwr.de/biodiesel/auto.html#Citroen , zie gegevens hieronder:
Citroen (Deutschland, International) Info: 0800-4451111 / 02203-44651
nur Citroen-Dieselfahrzeuge vor Baujahr 1999
keine Biodieselverträglichkeit für HDI-Motoren und Xantia ab Baujahr 1999
Zumischung von 5 % RME nach E DIN 51606 möglich, bei darüberliegenden Mischmengen erfolgt die Verwendung auf Risiko des Kunden
Keine Freigabe für Modelle mit neuem Common-Rail Dieselmotoren (Typbezeichnung Hdi).
Keine Freigabe für Xantia ab Baujahr 1999.
Peugeot (Deutschland, International) Info: 0681-879683
Freigabe für alle Dieselmodelle mit Ausnahme der HDi-Motoren ab Baujahr 2000
Restriktionen:
maximale Zumischung zum Dieselkraftstoff von 30 % Rapsmethylester (RME) für alle Modellreihen zulässig, wenn folgende Vorkehrungen beachtet werden:
- nach erstmaliger Beimischung ist der Dieselkraftstofffilter nach 1.000 bis 2.000 km auszutauschen
- bei jedem Werkstattbesuch ist die komplette Kraftstoffversorgungsanlage (inkl. Einspritzung) auf Undichtigkeiten zu kontrollieren und gegebenenfalls instand zu setzen
- mindestens alle 5.000 km ist der Motorölstand zu überprüfen und gegebenenfalls aufzufüllen
- alle 10.000 km ist ein Motorölwechsel (inkl. Ölfilter) durchzuführen
- im Zuge der Wartungsdienste ist der Wasserabscheider (falls vorhanden) im Kraftstofffilter zu prüfen und gegebenenfalls zu entleeren
DUS: (nog) niet met HDI motoren!! Helaas… Maar een mengsel van 30% biodiesel met 70% fossiele diesel zou dus moeten kunnen, maar dan wel op eigen risico. Ik heb de Peugeot gegevens ook geplaatst, omdat het eigenlijk om dezelfde motoren gaat.
NOG EEN KEERTJE EDIT: op http://www.citroen.com lees ik dat HDI’s ook de 30% mix kunnen verdragen, maar lees voor alle zekerheid maar eerst het stukje erover op die site. Of Google even op ‘biodiesel’ en ‘citroen’. In elk geval staat PSA zeer positief tegenover het verschijnsel Biodiesel.
Diesel klinkt vaak onbeschaafd/rauw , stinkt behoorlijk en komt slecht/vrij langzaam van zijn plaats
Ik denk dat dat wel mee valt met de nieuwere dieselmotoren. Ik dacht zelfs dat audi een auto had gemaakt die binnen de 8 sec op de 100 zat, diesel hoeft zeer zeker niet traag te zijn dus. De laatste tijd is er veel veranderd en verbeterd op dieselgebied. Trouwens, mijn berlingo gaat volgens de boekjes in 12,3 sec. naar de 100, niet traag voor een bestelauto…
Het rijd gewoon heel anders dan benzine, iedere brandstof heeft wel zijn voordelen, en het is net waar je prioriteiten liggen.
Re: D , B of LPG ...
M&M schreef:Diesel klinkt vaak onbeschaafd/rauw , stinkt behoorlijk en komt slecht/vrij langzaam van zijn plaats
Dat laatste, daar wil ik nog wel eens een weddenschapje met je over sluiten.
Voorbeelden te over….de acceleratie van de huidige generatie diesels is vrijwel gelijk aan die van gelijkwaardige (qua CC’s) benzinemotoren…uiteraard in een auto met een eveneens gelijkwaardig gewicht.
Zelfs met jouw benzine V6 kun je aardige vergelijkingen maken met V6 diesels van de laatste paar jaar.
Hier notabene een Porsche Diesel
http://www.porsche-diesel-club.de/cgi-bin/bannerrotation.cgi
http://www.porsche-diesel-club.de
uit de autoweek:
” De Duitse tuner Abt heeft een krachtkuur voor de Audi A8 4.0 TDI waarmee de auto wordt omgetoverd tot één van de snelste diesels van dit moment.
Door een aanpassing van het motormanagementsysteem stijgt het vermogen van 202 kW/275 pk naar 243 kW/330 pk. Het maximum koppel wijzigt van 650 Nm bij 1800 tpm naar 780 Nm bij 2000 tpm.
De snelheidsbegrenzing van de A8 komt te vervallen waardoor de Abt-A8-TDI tot een topsnelheid van 275 km/h in staat is. Voor de sprint van 0 naar 100 km/h heeft de auto slechts 5,7 seconden nodig.
In Duitsland vraagt Abt 2.204 euro incl. belasting voor de vermogenskuur. Daarnaast biedt het bedrijf nog diverse mogelijkheden om de auto optisch aan te passen, zoals op de foto´s te zien is. Voor de A8 3.0 TDI heeft Abt eveneens een vermogensinjectie in voorbereiding.”
Kon ik hem maar betalen…. 780 nm koppel!!! 5,7 sec. op de 100
Maar ik ben tervreden met mijn citroentje
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou, PSA is momenteel samen met Ford bezig om een HDI V6 te ontwikkelen, als ik de geruchten goed heb begrepen. ‘t Is geen 4.0 V8, maar het geluid gaat er wel op vooruit (I love 6 cylinders !!!!!!! :susp :susp :susp :susp :susp :susp ) (jaja, dit zijn veerpoten, ik had ff niks beters.. )
Even Offtopic er tussendoor….ben al jaren een groot fan van de Magirus lucht gekoelde V6 en V8 diesels (evenals Tatra trouwens).
Klik op de link en Luister
http://www.magirustig.nl/index.html
Ze hebben trouwens ook een Club.
Enne Menno…..niet alleen de snelle diesels zijn vrij prijzig…..dat gaat ook op voor snelle Benzine-auto’s.
Ik blijf zweren bij een Diesel. Van alle auto’s die ik heb gehad heb ik met de diesels nooit problemen gehad en heb ik ook nooit onder de motorkap hoeven te sleutelen.
Aardgas kunnen we wel wegstrepen want daar zijn de motoren nog niet echt geschikt voor. Mijn broertje werkt bij Eneco en daar rijden ze in Peugeot partners, Berlingo’s en Jumpy rond met een Aardgas installatie en dat schijnt alleen maar ellende op te leveren. De auto’s staan vaker in de garage met uit elkaar gehaalde motor voor reparatie.
ik hoop eigenlijk op de nieuwe brandstoffen: waterstof e.d.
ik kijk uit naar de auto’s die hiervoor gemaakt zijn. Dan kunnen we eindelijk benzine en diesel ‘uitzwaaien’ en hangt de economie niet meer zo af van de olieprijzen ed.
Wat ik ook hoop is dat Citroen zich van de goede kant laat zien en met vernieuwende technieken komt (in samenwerking met Total?). Citroen staat immers bekend om haar vernieuwende technieken en ik hoop dat er eindelijk weer iets komt waar wij Citrofielen echt trots op kunnen zijn!
Maar volgens mij houdt Citroen zich niet zo bezig met de brandstof van de toekomst.
En trouwens, het is onzin dat benzine sportiever is dan diesel. De nieuwe diesel motoren van tegenwoordig zijn net zo sportief misschien wel sportiever dan de benzines. Je hoort ze ook bijna niet meer.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Voor Menno !
http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=1022
Gaat dan wel over een SEAT…..maar toch..
Citaat :
Merk je nog dat je diesel rijdt? Jazeker wel, alleen is dat alleen maar positief in dit geval. Door dat altijd en eeuwig aanwezige koppel. Is het raar om een diesel-GTI te rijden? Best wel.
Het is even wennen om de knop om te zetten en het potentieel van de dieselmotor vól aan te wenden om goed te presteren en dus ge-woon door te trappen. We doen ’t en grijnzen van oor tot oor.
De motor is dus beresterk, mag onderin nog iets soepeler, is niet muisstil en niet superzuinig meer. Maar hij mag blijven.
En Menno….gaat bij jou het Knoppie al om ?
De PSA is wat dat betreft druk bezig met de brandstofcel. Bij mijn vorige werkgever hebben ze een (duur)apparaat gekocht voor het analyseren van waterstof op de aanwezigheid van zwavel. De kleinste hoeveelheid zwavel in het waterstof schijnt de brandstofcel aan te tasten.
om te betalen: LPG ........
Voor veel km’s: Diesel
voor in mn eend: benzine….
Bram schreef:Even Offtopic er tussendoor….ben al jaren een groot fan van de Magirus lucht gekoelde V6 en V8 diesels (evenals Tatra trouwens).
Klik op de link en Luister
http://www.magirustig.nl/index.html
Ze hebben trouwens ook een Club.
Enne Menno…..niet alleen de snelle diesels zijn vrij prijzig…..dat gaat ook op voor snelle Benzine-auto’s.
Klinkt lekker ! Wil ik ook in m’n Eend !
Schijt aan originaliteit.