Sinds een maand heb ik wat problemen met mn DS. Het begon met in de ochtend wat trager starten en wanneer ik probeerde te starten dan stokte de startmotor na een paar slagen en sloeg daarna aan. Blijkbaar vrat dit stroom want vanaf toen ging het minder. Het leek wel of ze niet genoeg bijlaadde om de volgende dag te kunnen starten. Later starte de DS zelfs met startkabels niet meer. Gelukkig wist de ANWB-meneer het probleem te vinden, de verdelerkap en rotor waren niet meer.
Vervolgens is dit vervangen en daarbij ook de bobine die tegelijk kapot was gegaan. Ook alle electronica doorgemeten en alle kabelschoentjes waar nodig vervangen. Geen lekken en de DS laadde goed bij. Ook de startmotor glom als een spiegel dus die leek al een keer vervangen. De accu hebben we ook maar ook vervangen en de kleppen gesteld en de olie ververst. Trouwens wel de hele tijd een vonk.
Ik was op vorige week maandag zonder problemen in Arnhem aangekomen en vanuit m’n kamer naar school in Velp. Alles leek goed te gaan tot vorige week donderdag. Ik stapte vol goede moed ik en starte zonder resultaat. De moed zakte voor het eerst in mn schoenen. De accu was vol en de motor draaide vlot rond. Opnieuw de broeders in de gele VW’s gebeld en deze was gelukkig snel ter plekke. Eerst nog geprobeerd te starten met startkabels maar zonder resultaat. De beste man liep alles nog eens na en probeerde te starten met Start-pilot. Zonder resultaat. Ook haalde hij de eerste 2 bougies eruit en brande ze schoon? en stopte ze weer terug. Volgens hem waren ze ook niet zo best maar de dag ervoor starte ze nog wel maargoed. Hij hij probeerde anderhalf uur lang diverse dingen maar er gebeurde niets.
Lang verhaal, kort verhaal. Ik kreeg een leenauto en de DS werd weggebracht naar Citroencarage Melgert. Hij heeft de bougies vervangen en voor de zekerheid ook de contactpuntjes en de condensator. Tot ramp van alles was de gastank bij de vorige beurt niet helemaal volgegooid en wilde de DS dus al helemaal niet meer starten. Zaterdag weer naar Melgert geweest en met een andere auto de DS gesleept naar de dichtsbijzijnde tankstation. Aan mij de eer om te starten maar er gebeurde weer niets. Traantjes sprongen in mn ogen maar we moesten weer verder. Tijdens het slepen zette mn maatje de DS in zn twee en sloeg zowaar aan. De klappen en de back-fires sloegen ons om de oren en ze liep dan ook ongeloofelijk slecht. Maar, we hadden hoogte en stuurbekrachtiging dus snel terug naar Melgert. De beste man heeft de carburateur schoongemaakt en nog van alles nagekeken. Niet bleek te werken. Plots kwamen we tot een heldere gedachte: misschien had de ANWB-meneer niet alles goed teruggemonteerd? De oude verdelerkap lag nog in de auto en mn maatje had daar de nummers van de cilinders opgeschreven voordat hij de nieuwe erop ging monteren. In een welgetelde 10 seconden liep de DS als vanouds en zoefden we gelukkig weer richting Putten. De accu was vol maar toch sloeg de DS vanochtend niet aan.
Opnieuw lang verhaal, kort verhaal:p
Ik snap er niets meer van en mn monteur ook niet. Wie o wie heeft er tips?
Excuses voor het lange verhaal. Je kunt je ook beperken tot het laatste gedeelte.
Alvast bedankt!
Proud owner of a 71’ Citroen DS
Start hij niet op gas, of ook niet op benzine ?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Slechte massa-verbinding/kabel op het blok?
Dat was alleszins bij mij het probleem ! Slechte massa-verbinding op het blok.
Heel eenvoudig op te lossen.












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En dan een nieuwe verdelerkap en rotor en die wel op de juiste volgorde aansluiten.
Ook nieuwe bougies erin en de condensator vervangen!
Als je DS wel start door aantrekken is mischien toch die glimmende starter door het vele en lange starten om zeep.
Die trekt dan te veel stroom voor een vonk als je start.
Soms helpt het om te starten in de tussen stand, als ze te veel gas krijgt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
In het begin hebben we al een nieuwe massa-kabel gemonteerd. Condensator, bougies zijn vervangen en verdelerkap en rotor zijn nog gecontroleerd of die wel goed zijn gemonteerd.
Is er een manier om de startmotor te testen? Of gewoon vervangen voor een Valeo?
Proud owner of a 71’ Citroen DS
Wanneer ik probeer te starten in neutraal dan slaat de motor bijna aan maar krijgt dan al weer te weinig brandstof. Wanneer ik hem dan weer op gas zet gebeurd er niets.
Proud owner of a 71’ Citroen DS





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Controleer/meet de accuspanning als de startmotor draait.
Is al een keer gevraagd, maar heb nog geen antwoord gezien. Start je auto wel op benzine?
Erict schreef:Is al een keer gevraagd, maar heb nog geen antwoord gezien. Start je auto wel op benzine?
Excuses; auto start niet op benzine. Sinds aanschaf op gas gereden
Proud owner of a 71’ Citroen DS





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb je genoeg koelwater, wellicht bevriest de verdamper?












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DS-lover schreef:Wanneer ik probeer te starten in neutraal dan slaat de motor bijna aan maar krijgt dan al weer te weinig brandstof. Wanneer ik hem dan weer op gas zet gebeurd er niets.
Juist! dus bij het eerste plofje moet je em op gas schakelen.
Ik verdenk toch je startmotor.
[Verkoop mode] Ik heb nog een gereviseerde valeo liggen…[/verkoop mode]
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Volg het advies van Vlietmans eerst eens op. Ff testen wat je accuspanning doet bij het starten, dan weet je meer.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Krijgt de startmotor hem wel rond? of hoor je alleen maar een klikje?
Heb net 5000 km door Zuid afrika gereden met mijn DS en af en toe kreeg ik alleen maar een klikje, maar geen draaiende startmotor. Volgens de DS specialist in Stellenbosch moet ik gewoon een relais zetten op de plek waar het stekkertje naar de startmotor zit bij de accu. Waarschijnlijk is mijn contactslot wat gecorrodeerd waardoor de totale spanningsverliezen te groot zijn.