Kan een niet-gecodeerde dieselpomp een electrische storing laten verschijnen op het instrumentenbord van mijn citroen berlingo 1900D (dw8b)bouwjaar 12/2002 (nieuw model met de vierkante koplampen)
De computer werd uitgelezen door een laptop met als enige foutmelding “dieselpomp niet gecodeerd” Getracht deze storing te wissen doch dit was onmogelijk. Mijn berlingo start en rijdt normaal, de citroendealer zei mij dat dit geen kwaad kan. Weet iemand raad? Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Is hier een andere brandstofpomp op gekomen?
Neen, geen andere brandstofpomp geplaatst, wel een ander contactslot waarvan, door gebrek aan tijd, de sleutels niet gecodeerd werden doch dit werd omzeild door het oude contactslot met sleutel op de het nieuwe contactslot te plakken. Nu zijn de contactsleutels uitgelezen doch de pompmodule kan niet gecodeerd worden en ook de foutmelding kan niet gewist worden.Het verklikkerlichtje blijft ook niet voortdurend branden, soms kan ik 200km rijden met brandend verklikkerlampje en waneer ik de motor afzet en terug opzet is het lichtje gedoofd, blijkbaar heeft iets zich gereset doch na een vijftigtal km. begint het waarschuwingslampje terug te branden. Zoals ik eerder zei draait de motor normaal en ook mijn berlingo rijdt gewoon. Misschien ligt het dan toch niet aan de niet-gecodeerde pompmodule ?
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Heeft de andere sleutel nog wel de chip er in zitten? Twee chips bij 1 leesspoel wil nog wel eens rare dingen geven.
Het vervangen (versleten) contactslot werd samen met de sleutel verwijderd en de twee nieuwe contactsleutels werden gecodeerd zoals het hoort.
Wat mij verbaast is het feit dat de motor perfect loopt. Zou het kunnen dat er iets mis is met de bekabeling? Dit werd echter niet uitgelezen door de computer. De mechanieker van Citroen heeft de hele computer uitgelezen doch vond geen andere foutmelding dan deze : pompmodule=niet gecodeerd.Hij kon de fout ook niet wissen en ook de pompmodule niet coderen. Ik moet mij volgens hem geen zorgen maken doch ik betrouw dit niet. Verder zeg ik eerlijk dat automechaniek voor mij geen problemen stelt doch van auto-electriciteit ken ik weinig af.Ik denk echter niet dat een niet-gecodeerde pomp deze electrische storing kan geven. Toch alvast bedankt voor uw reactie.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
De motor loopt ook normaal, wanneer er een sleutel in het contact komt met verkeerde sleutelcode dan slaat die niet aan. De stopknop houd dan de brandstof tegen. Dit is de startblokkering. In principe gebeurt hier ook niks mee. Brand het storingslampje? maar is de storing er in gekomen naar het nieuwe contactslot?Er zal best iets met de bedrading kunnen zijn. Hebben jullie last van marters?
De storing is er gekomen na het coderen van de sleutels van het nieuwe contactslot en dit nadat het oude contact met opgeplakte sleutel verwijderd werd En ja wij hebben hier wel marters, de buurman zijn bekabeling van zijn Hyundai Tucson werd voor de tweede maal gedeeltelijk vernield door marters. Heb bij mijne Berlingo de bedrading nagekeken en op het eerste zicht niets abnormaal. Moest ik absoluut zeker zijn dat het negeren van het verklikkerlichtje geen kwaad kon dan liet ik het zo maar het is toch wel vervelend op het instrumentenbord. Volgens de citroenmechanieker zou het oplossen en nazien van de bekabeling mij wel eens 500 euro kosten ?! Een peugeotmechanieker die ik mijn probleem voorlegde (zelfde motor als in Partner (PSA) zei mij dat ik maar een klein gaatje moest boren in het instrumentenbord terhoogte van het verklikkerlampje en dit lampje daarna met een naald moest stuk maken ???!!! Kan men een electrische storing in de bekabeling ook uitlezen? Alvast bedankt voor uw bereidwilligheid.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Oke, ja storing zoeken is arbeids intensief en kost veel geld. Ik vind een lampje eruit halen altijd wel de allerlaatste oplossing en is ook eigenlijk geen oplossing. Dit is een nieuwer dashboard zonder losse lampjes dus dit is ook niet zo makkelijk. Ik zal toch maar terug gaan naar de garage en samen tot een oplossing te komen. Is dit een Citroën dealer? Is altijd lastig die storingen maak het weekelijks mee.
Dit is inderdaad een mekanieker van een Citroendealer, ik ga uw raad volgen en de storing laten opsporen bij een erkende citroendealer. Ik denk dat dit het veiligste zal zijn. Toch vriendelijk bedankt voor uw raad en prettige feesten!