Starten, klik, en dat is`t
Klinkt als Accu
Nu is deze net een jaar oud en overgenomen uit een dieselversie, (Bosch silverline)
En ons 1.6 benzine 16v motortje start normaal vlot en direct, zeker als ie koud is!
Alleen… als ie gelopen heeft soms alleen maar “kliK”, inderdaad alsof je met een dooie accu te maken hebt.
Polen zitten vast, lampen schijnen prima, (ook zonder dat de motor loopt)
vandaag na 30min stop, klik klik klik klik en dan opeens lopen.
Zijn er startmotor of andere kwalen bekend, die tot dit verschijnsel kunnen leiden?
Lijkt langzaam wat erger te worden
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Wat ik zo denk is toch de startmotor overleden. Waarschijnlijk zal het relais op de startmotor niet meet goed doen of de koolborstels zijn versleten. Controleer voor de zekerheid de aansturing op het relais van de startmotor hoeveel voltage deze heeft deze moet 12 V zijn
ik zou ook zeggen dat het de startmotor is…..
als hij dat nog eens heeft moet je eens proberen op de starter te tikken….......
Zijn er startmotor of andere kwalen bekend, die tot dit verschijnsel kunnen leiden?
Kwalen, welke auto heeft daar geen last van?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
stap 1 : een de aansluitingen van de accu controleren.
zijn zo kliksysteem voor min en plusklemmen.
deze eens los doen en zo ver als je kan op de aansluitdoppen duwen en terug vast zetten.
dan eens aan de kabel wikkelen(kan je voordien ook doen) of ze goed vast zitten.
stap 2 : bekijk de massakabel die via de accu naar de carrosserie loopt.
stap 3 : zet een multimeter op de batterij, bekijk de spanning ? hoeveel meet je. bij onbelast.(contact uit en nog niet gestart of contact opgezet)
normaal 12.8 volt(batterij vol)
12,5 volt (batterij halfvol)
12,3 volt (batterij leeg)
bij het starten niet lager dan 10,50 volt ,blijft die op 12,8 dan wordt de starter niet bekrachtigd.
bekijk massa van de batterij naar de motor.-) multimeter op massa batterij zetten en massamotor.
0 volt
batterij uitmeten op Ampere volgens de genoemde norm zoals,DIN, EN ,SAE ,enz…
bij ons werk doen we dat met een midtronic batterijtester(duur toestel,wel goed,zeg als er verliesstroom is)
hierboven met multimeter is een oud systeem om toe te passen.
succes.
paso schreef:Zijn er startmotor of andere kwalen bekend, die tot dit verschijnsel kunnen leiden?
Kwalen, welke auto heeft daar geen last van?
zeg wel kan hier beginnen vertellen maar kweet nog niet wanneer ik zal moeten stoppen
moet zeggen dat de berlingo’s NIET echt vlug kapot zijn aan startmotoren(waar merk x welk deftig weg mee kan)
Heren bedankt voor de input!, ga m`n multimeter eens uitpakken, en laat het hier weten!
Startmtor is vervangen, reed langs een zaak hier in de buurt om even te vragen, had gelijk tijd, en 1.5 uur en € 150 verder start ze weer prima!
Daar ga je zelf niet voor in de nattigheid liggen!
Maar ik heb nog een geluidje!, zal een nieuwe posting maken!
Voor 150 kun je niet sukkelen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017