Pas voor de 4e keer getankt en de boordcomputer kwam weer op 4,2l/100km. En ik reken het uit en kom weer op 1:20 uit. M.a.w. ik geloof die BC niet meer. En het verbruik valt me een beetje tegen gezien mijn rijstijl. Kwam met mijn seat 1.6 benzine met gemak aan de fabrieksopgave en reed ik flink zuiniger dan anderen volgens diverse sites, maar nu rij ik net zo zuinig als de rest, heeft misschien ook te maken dat ik 17” wielen heb ipv die ecobanden.
Vorige week de DS3 de sporen gegeven voor een weekend weg naar Oostenrijk. Normaal verbruik bij dagelijkse ritjes ligt rond de 4.8 / 100 km. Op zowel heenweg als terugweg een gemiddeld verbruik van 5.9 / 100 km. Niet heel slecht, gezien het feit dat de cruisecontrol grotendeels tussen de 135 - 145 heeft gestaan, en ook een stuk 11.2 / 100 km heb gereden (top snelheid).
zuinig zat.
op 7000km 1 op 17 gemiddeld, niets verkeerd mee. En 1 op 12 met een beetje vaart.
Wil je zuinig rijden dan moet je 100 op de rechterbaan doen.
Alle auto’s zijn geoptimaliseerd om tijdens de testprocedures zo zuinig mogelijk te zijn, maar in de werkelijkheid worden de cijfers never gehaald.
@ diegenen die verbruik bijhouden: vergelijken van boardcomputer met tankbon heeft weinig zin als je dat iedere losse tankbeurt doet. Er zit al snel verschil in de vulgraad, vandaar dat je wanneer je daadwerkelijk verbruik vergelijkt met de bonnentjes je wel 5.000 km moet pakken als periode.
Mijn ervaring met BC DS3 is dat deze op een afstand van 10.000 km en verbruik gemiddeld van 1 op 22,7 er 0,1 lieter naastzat, valt mee dus.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Daarvoor gebruik ik de tweede tripteller.
Die gaat tot 10.000km. De waarde van de BC wijkt dan inderdaad minimaal af van de tankbonnen/pasje.
Het valt me wel op dat de auto bij koud weer aanzienlijk schadelijker is.
Want toen het nog boven de 10 graden was, met winterbanden, kon ik nog 1:30+ rijden bij 80km/h op de cruise.
Nu haalt ie met moeite 1:27.
Terwijl ie in de zomer 1:33+ deed.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
NeufegliseThierry schreef:@ diegenen die verbruik bijhouden: vergelijken van boardcomputer met tankbon heeft weinig zin als je dat iedere losse tankbeurt doet. Er zit al snel verschil in de vulgraad, vandaar dat je wanneer je daadwerkelijk verbruik vergelijkt met de bonnentjes je wel 5.000 km moet pakken als periode.
Mijn ervaring met BC DS3 is dat deze op een afstand van 10.000 km en verbruik gemiddeld van 1 op 22,7 er 0,1 lieter naastzat, valt mee dus.
Van de 4 keer dat ik getankt heb, kom ik al 4x op hetzelfde resultaat uit. BC zegt +/- 4,2l/100km. Tankbonnen 5,0l/100km.
En van de laatste 2 keer weet ik zeker dat die vol zat, afslaan en vervolgens nog zeker 5 liter erbij gedruppelt.
Dan zeg ik: even resetten dat systeem bij de Citroen dealer, weet van veel mede DS3 rijders dat ze marginale afwijkingen hebben, jij blijkbaar niet.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
NeufegliseThierry schreef:@ diegenen die verbruik bijhouden: vergelijken van boardcomputer met tankbon heeft weinig zin als je dat iedere losse tankbeurt doet.
Da’s logisch, zo middel je ook de vul-fout weg. Ik houd zelf een staatje bij van zowel de totaalstand als de cumulatieve dagteller-standen en daar zit nu een discongruentie in van een km of 2 (op de 15000, dus erg groot is die afwijking niet). Verder neem ik dan ook de cumulatieve hoeveelheid brandstof mee en daar bepaal ik het gemiddelde gebruik van. Dat wordt dus steeds nauwkeuriger over het hele leven van de wagen terwijl de gegevens van de inspuitingscomputer over de laatste tankbeurt of iets dergelijks weergegeven wordt (denk ik tenminste, wie het zeker weet mag het zeggen ).