Hallo iedereen,
Vandaag m’n bx diesel een beurtje gegeven.
Bij het leeggieten van de opvangbak kwamen we DIT tegen in de olie. (en ja, die bak was SCHOON toen we hem gingen gebruiken)
Het lijkt van aluminium te zijn, en het heeft ooit aan elkaar gezeten volgens mij.
WAT KAN DIT ZIJN????????
het motortje loopt als een naaimachine….....
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Het lijkt me een euromuntstuk…
En ook nog een echte ook. Imitaties zien er namelijk zo uit (ik heb even een 2 euromunt gepakt, die kon ik iets makkelijker vinden):
Het lijkt welhaast op iets wat om een dop zit, wat je kapotbreekt als je de dop er af draait, bijvoorbeeld bij een colafles (of een fles motorolie?!)
Wat zeg maar onder de dop zit..
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
De motor zelf is van gietijzer, op de zuigers na, maar daar kan dit niet van zijn, dat zou je allang gemerkt moeten hebben.
Wellicht zijn het resten van de carterpan pakking die aan de binnenkant uitstaken en los hebben gelaten :
Misschien een idee om de carterpan eraf te halen voor een inspectie, wie weet ligt er nog meer troep in en/of word je wat wijzer.
hahahahaha…. erg lollig inderdaad….. het zou de eerste citroen zijn die je geld OPLEVERT!
uiteraard gaat het om de stukjes metaal, en de munt is ter vergelijking van het formaat…...
Het ziet er inderdaad uit als dat randje rondom de dop van een colafles…..
Het is echter heel erg dun, het lijkt erop dat het afgesleten is, dus niet iets wat erin gevallen is.
gr,Daan
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Owkeej, een iets serieuzere post dan maar van mij kant.
Misschien is het een idee om die stukjes eens schoon te maken en te inspecteren of er kleine groefjes zichtbaar zijn. Dat wil dan zeggen dat er normaal wrijving bij plaats vindt.
Hee Daan,
Ik heb nog’s ff nagedacht, zijn het geen resten van een stukkie voelermaat (dat spul van de rol zeg maar) wat ooit in het blok terrecht is gekomen?? Lijkt er ook op dat er soort van pitting (veroorzaakt door herhaaldelijke hoge drukbelasting) in zit.
Net alsof het een poosje ergens flink herhaaldelijk klem heeft gezeten (kleppentrein?).
(jaja, ikke nachtdienst )
gr. Erik.
gokkerde gok.
je kan het pas zeker weten als je je blok in stukjes gaat leggen.
ik vermoed dat je een stukje glijlager hebt gevonden,maar zeker weten doe ik het ook niet.
het lijkt van het axiaal lager af te zijn gekomen.
die schaaltjes die je krukas in de lengterichting op zijn plaats houden.
zolang hij nog draaid lekker niks an doen zou ik voorstellen.
opereren kan altijd nog.
groetjes wupke.
Dat klinkt idd ook zeer aannemelijk (en eng..), ik wist niet dat er een axiaal glijlager op de krukas zit? (zegt ert die meer verstand heeft van motorfietsblokken dan autoblokken)
je hebt verschillende axiaal lagers.(in de lengterichting lagers van de krukas.)
je drijfstanglagers zijn halve schalen 2 per stang.
de axiaal lagers zijn in de regel platte halve maantjes die tussen de hoofdlagerkap en de krukas zitten.
op deze afbeelding zie je de hoofdlagers en de drijfstanglagers, (kleinere schalen)
aan de hoofdlager zie je een felsrand, dat is de axiaal lager bij deze krukas.
bij de PSA motoren is die dus vaak los van de hoofdlagerkap.
aangezien de motor nog steeds werkt naar behoren ,zou ik er in 1e instantie weinig aan doen.
als je tikkende geluiden onder uit het blok begint te horen is het wijsheid om even de karterpan te demonteren voor een nader onderzoekje.
om alle lagers onderin te vervangen moet je cilinderkop ervanaf ,en wijsheid is het dan om ook de bak ervanaf te halen. aangezien er ook een hoofdlager zit aan de vliegwiel zijde welke (meestal) alleen te demonteren is als het vliegwiel ervanaf is.
maar goed ,zover is het dus nog niet.
greets van wupke.
Gevonden voorwerpen
Dit lijkt mij een stukje zuigerveer (schraapveer).
Emiel
Re: Gevonden voorwerpen
BX19trs schreef:Dit lijkt mij een stukje zuigerveer (schraapveer).
Emiel
100 euro dat het geen zuigerveer is hehe.
sorry Emiel, maar er is geen zuigerveer van aluminium en die breedte of dikte.
greets wupke
Re: Gevonden voorwerpen
kreazyV8wuppo schreef:BX19trs schreef:Dit lijkt mij een stukje zuigerveer (schraapveer).
Emiel
100 euro dat het geen zuigerveer is hehe.
sorry Emiel, maar er is geen zuigerveer van aluminium en die breedte of dikte.
greets wupke
nou, eh 100 euro, aantrekkelijke weddenschap, maar om het te weten te komen moeten we het blok uit elkaar trekken hehehehehehehe…
Emiel
tja om dat in mn uppie te moeten financieren , euh nee, maar ik heb er zwaar mn twijfels bij dat het de olieschraapveren zijn.
de foto laat duidelijk alu delen zien,(en die hapjes eruit zijn symetrisch )dus het zou inderdaad van de olieschraapveren kunnen zijn.
maar bij mijn weten zijn de schraapveren niet van alu.
dus vandaar mn weddeschap.
groetjes wupke
ik denk eerder aan de zitting(coating) van de zuiger waar de olieschraapveer zit.
wupke