Het gaat helemaal de verkeerde kant op met het verbruyik van mijn C3 ehdi. Ik dacht dat het er weer goed uit begon te zien. Gewoon 500 kilometer gereden en toen pas op de helft van de gebruiksmeter van de brandstof. Maar daarna ging het snel; bij 757 kilometer al het alarmlaag niveau. getankt voor 54 euro met als resultaat 1:1913. Slecht,slecht, slecht. Gewoon altijd dezelfde route, snelheid, cruisecontrol, stop& start,enz. Van 1:22,9 nu dus al terug naar 1: 19,1. Als het zo blijft ga ik zeker terug naar de garage.Iemand meer deze nare ervaring?
Dat zal nu vooral door het koude weer komen. Koudere lucht betekent meer brandstof inspuiting. Je zal ook meer verrmogen hebben in de winter.
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 10-12-2011
- C3 1.2 PureTech 82 Collection
De mijne rijdt ook rond de 1:19, komt door het slechte weer.
In de winter is het verbruik altijd hoger door een meestal straffe wind en lage temperatuur.
Ook natte wegen zorgen voor een hoger verbruik, maak je niet te veel zorgen gaat vanzelf weer over als het voorjaar wordt.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Takashuri schreef:Dat zal nu vooral door het koude weer komen. Koudere lucht betekent meer brandstof inspuiting. Je zal ook meer vermogen hebben in de winter.
Dat heeft er niks mee te maken. de e-HDi heeft zelfs een intercooler om de inlaatlucht af te koelen.
In de winter is door de lagere temperatuur de lucht dikker (krimpen en uitzetten) daardoor neemt de luchtweerstand toe, en is er meer motorvermogen nodig om dezelfde snelheid te halen.
Daarnaast rij je in de winter vaker met licht op, gebruik je de airco om te ontwasemmen, en wordt de achterruitverwarming gebruikt. Wat het verbruik niet ten goede komt.
Dat je meer vermogen hebt in de winter is ook maar ten dele waar.
Als je inlaatlucht kouder is krimpt deze waardoor je meer gram zuurstof in je verbrandingskamers krijgt. Hierdoor kun je dus ook meer brandstof inspuiten en heb je dus meer vermogen.
Je inspuitsysteem is afgeregeld op een bepaalde maximale hoeveelheid in te spuiten brandstof. Dus erg groot zal het verschil in vermogen niet zijn.
Door het toenemen van de luchtweerstand in de winter wordt het minimale extra vermogen teniet gedaan. Het enige dat helpt is je rechtervoet in bedwang houden en vooral niet te fors optrekken.
Naarmate een auto wat meer kilometers gedraaid heeft zal het verbruik ook iets afnemen.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Gemeten aan de pomp:
989 km met 45,8 liter.
21,6 km met 1 liter.
4,6 l per 100 km
display 4.3
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005
- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Hier ook de laatste 5x tanken het verbruik van 1 op 20 niet gehaald.
Zal inderdaad wel door de winter (en de winterbanden)komen.
Ik maak me er maar niet te druk om.
Of ik op jaarbasis 1 op 19 of 1 op 22 rijdt is een verschil van 300,- per jaar (bij 30.000km/jr en 1.35/liter)
En een hele zorg minder om niet iedere minuut op het verbruik te letten
Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.
Heeft iemand toevallig al iets opgevangen over modellenjaar 2012? Ik hoorde dat de Selection-uitvoering vervangen wordt door de Collection-uitvoering. Ik ben benieuwd wat voor uitrusting ze die mee gaan geven…..want als het gunstig is, dan zou het zo maar kunnen gebeuren…..
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 10-12-2011
- C3 1.2 PureTech 82 Collection
Nee, is wel vervangen door de Selection 2 met die rare Hickorykleur op het dashbord en dito stoel bekleding op bijna alle Selections.
Wel verchroomde buitenspiegels maar geen getint glas meer achter.
Op de website staat inmiddels de nieuwe brochure. De Selection is vervangen door de Collection.
http://www.citroen.nl/Resources/Content//NL/Brochures/PrijslijstenVP/C3_prijslijst.pdf
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 10-12-2011
- C3 1.2 PureTech 82 Collection
Selection 2 heet nu dus Collection want de specificaties zijn nog hetzelfde.
mjh schreef:Selection 2 heet nu dus Collection want de specificaties zijn nog hetzelfde.
Inderdaad met het lelijke hickory. Het is leuk als lakkleur op de nieuwe C4, maar verder vind ik het “minder”.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 10-12-2011
- C3 1.2 PureTech 82 Collection
Dan hebben we dezelfde smaak qua kleur.
Op de C4 staat het inderdaad beter als lakkleur.
Ha allen, bij deze mijn eerste post hier. Ik heb eind december een selection II besteld (in jullie favoriete Hickory-kleur . Ik heb er ook een Parrot in laten zetten, om handsfree mijn iPhone te kunnen gebruiken. Nu zie ik dat selection II vanaf januari Collection gaat heten? En dat daar al een connection box in zit en dus de Parrot een beetje onzin is? Ik krijg hem volgende week, kan het dus niet controleren… Weet iemand meer?
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 10-12-2011
- C3 1.2 PureTech 82 Collection
Ik zie het ook op de site van Citroen dat de Connecting Box nu standaard is bij een Collection uitvoering. Of dat ook op gaat voor de Selection II weet ik niet zeker. Op de Selection I is het een optie die €325 kost op de E-HDI. Zou het navragen bij de dealer of rij er even langs misschien staat hij er al, dan kun je het gelijk even controleren. Met de Connecting Box kun je een iPhone via Bluetooth aansluiten op je autoradio en handsfree bellen. En inderdaad een Parrot is dan overbodig.
Dan ga ik het even navragen. Leek me een vreemde vraag voor de dealer: joh, ben je me niet vergeten te vertellen dat er al een handsfree optie in zit? Maar bedankt voor de reactie!