





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Lieve Forumbewoners,
Hier volgt een waar gebeurd verhaal. Ik ga niet verklappen hoe het sprookje eindigt, voornamelijk omdat ik dat zelf nog niet weet. Maar het is wel weer zo’n typisch Moralistisch Léo-verhaal, want ik zou jullie natuurlijk niet durven teleurstellen.
Nog niet eens een kenteken (inmiddels wel) en meteen werd ze al gespot door Martijn Paparazzi: mijn nieuwe Pekelteef 2.0 op weg naar de RDW!
De afgelopen winter 2010-2011 was ik succesvol doorgekomen met Pekelteef 1, de 1989 CX TRD Turbo 2 Familiale in de inspirerende non-kleur Gris Méteor. Doch na een winter stevig doorploegen (ca. 6000 km) zat er in maart ongeveer overal speling op, wat te verwachten was, aangezien ze vóór de winter met ongeveer alle mogelijke AC-punten de APK was gepasseerd en ik er behalve koelsysteem doorspoelen en vullen met goede koelvloeistof en de thermostaat vervangen, nakko aan gedaan had. Maar ja, de lente kwam eraan, dus fijn de Pallas weer uit de schuur getrokken en de Pekelteef erin. “Na de zomer zal ik wel zien wat ik ermee ga doen”, was mijn gedachte.
En ja, in november stond ik dus voor de keuze: Pekelteef zwaar onderhanden nemen of…... hee wacht even! Ik had reeds 2 jaar een andere Break in de schuur staan, eentje zonder kenteken, oorspronkelijk uit Duitsland. Donkerrood met een beige interieur. Mooie combinatie voor een Break! Deze auto had ik in augustus 2009 gekregen (jawel!) van een CX-vriendje in ruil voor een klus aan “La TRS” de witte TRS, hier wel bekend, die nu van Mike Becht is, maar toen nog niet. Mijn beloning was een gewone Break uit 1986, met elektrische spiegels en ramen, ABS, en een glazen kanteldakje (ja echt!) en… omgebouwd tot turbodiesel met intercooler (iets dat in 1986 nog niet geleverd werd). Ooit was dit een 25 TGI automatic geweest, dus wat dat betreft een leuke verbetering, stelde ik vast.
Maar in 2009 was dat allemaal nog niet zo bijster interessant - ik was toen zelfs met mijn CX 20 Pallas nog niet klaar! Er zat toen bovendien op het oog al best wat werk aan de Break: een groot deel van de elektrische functies deed het niet, de kofferklep zat er met ducttape ingeplakt, de L-buitenspiegel had een geknakt voetje en de lak was mat en dof, zoals alle auto’s in het beruchte Rouge Delage. En dat waren dan alleen nog de zichtbare zaken. Maar hee, een gegeven paard kijkt men niet in de bek en wat in het vat zit verzuurd niet, dus de Break werd droog opgeslagen en ik dacht er niet meer aan…. tot afgelopen november dus.
Ik besloot dat ik beter aan deze Break kon gaan sleutelen dan aan de Gris Méteor Pekelteef, om te beginnen al om hun bouwjaren. Jammer dat Rouge Delage geen airco had, dit had Pekelteef 1.0 wel, maar ja… je kunt niet alles hebben Léo.
Mensen, ik kan een lang verhaal nog veeeel langer maken, maar het kwam erop neer dat de basis heel oké was, hoewel hier en daar wel een gaatje en wat roest, maar zeker niet ernstig. Ik ging dus voor: ‘technisch betrouwbaar en veilig maken en dan een kenteken aanvragen en APK erop’.
Om te zeggen dat het “zwaar tegenviel” is nu overdreven, maar laat ik het houden op dat ik niet verwacht had er nog zoveel tijd aan kwijt te zijn.
Het was gewoon een hele massa ditjes-datjes en geneuzel as usual… achterstallig onderhoud, in feite.
Bovendien ben ik zelf gewoon erg precies en kritisch en pas ik dingen liever goed aan dan halfbakken. En ja, dat kost inderdaad tijd, maar later heb je er plezier en gemak van, is mijn ervaring.
>> wordt vervolgd in de volgende post <<
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wat is er allemaal gebeurd aan Pekelteef 2.0, gedurende een week of 6?
(niet persé in deze volgorde):
‘Efkes’ alle HD-leidingen langs de langsliggers vervangen, incl. alles dat over de achterbrug loopt + de twee gekrulde remleidingen. Alles zelf gebogen en gefelsd vanaf de rol (koper/nikkel materiaal). Mooi product: nu roesten die leidingen in elk geval nooit meer.
Verder alle remmen geheel uit elkaar gehaald en gangbaar gemaakt, rondom nieuwe blokken geplaatst, nieuwe handremkabels getrokken en strrrrrak afgesteld, wiellager achter vervangen. Leuk: Break+ABS = zeldzaam dus moest de tandenkrans speciaal 1mm laten afdraaien om hem te laten passen in een niet-ABS Break wiellager. Toen nog een kapotte ABS-stekker vervangen (solderen dus, want je krijgt die kabel er onmogelijk geheel uit zonder de koets te lichten, echt waar!)
Dan 2x bovenste fuseekogel, 1x onderste fuseekogel, 1x ashoes wielzijde, 1x stuurhuishoes links (grrrr k*tklusje, kostte twee nagels)
Blowermotor vervangen (k*tklusje kostte ook een nagel), ruitenwissermotor vervangen (mega-k*tklusje), en motortje van hoogteregelaar, die uiteindelijk gewoon goed bleek, want het probleem zat uiteindelijk in de schakelaar
Dan het gebruikelijke motorwerk, zoals kleppen, olie, bakolie, brandstoffilter, hele onderkant ontvet en van bagger ontdaan. Ik zag er nadien uit als een gastarbeider uit het decennium dat er nog geen Polen en Roemenen bestonden.
Nog de lekkende treiterslang van de HD-regelaar vervangen en accubak goed in de Epifanes gezet (spul dat ze voor schepen gebruiken). Relais en stekkers ingespoten, koelsysteem geheel doorgespoeld incl radiateur, dynamo vervangen. Dit hoefde achteraf niet want het niet bijladen van de (gloednieuwe) accu kwam door een doorgeslagen zekering die veroorzaakt werd door sluiting in de bowermotor! (duuuh)
Draadjes van voorgloeirelais degelijk gesoldeerd (hingen halflos) en pluspool beter vastgezet. Gloeibougies vervangen en wielen gewisseld met Teef no. 1 i.v.m. winterbanden.
Tapijt passagierszijde gewisseld, want daar groeide mos en andere culturen op. Aanvankelijk dacht ik dat dit leven ontstaan was door vocht via een klein gaatje in de bodem. Dit gaatje heb ik lekker dichtGEKIT! want daar wonen toch geen mensen en het was een gaatje zo groot als een golfballetje. :p
Inmiddels - een paar weken later- heb ik een sterk vermoeden dat het is ontstaan door een incontinente kachelradiateur, gezien het feit dat al mijn ruiten continu beslagen blijven. Dit klusje ga ik morgen maar een fijn doen (hoop ik).
De kachel wordt overigens wel zo heet als een sauna (het kan dus wél mensen, geloof mij nou!) dus met de zuiverheid van het systeem is niets mis.
>> wordt vervolgd in de volgende post <<
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ook nog gedaan: achterste ramen gefixt. Deze zijn elektrisch, maar werkten helaas niet. Uiteindelijk bleek de blokkeerschakelaar kapot en continu op ‘uit’ te staan. Afgebroken linker-buitenspiegel vervangen incl. de schakelaar want uiteraard was deze kapot (zoals meestal).
O ja en de waterpomp had flink speling op de pouly, dus gewisseld met een gebruikte (lekker zuinig) en werd direct fijn afgestraft want de vervangende pomp lekte op de keerring. Na het afvullen en ontluchten bleek ook de thermostaat permanent open te blijven, dus die kon ik meteen mooi vervangen toen ik toch die waterpomp er weer af moest halen. Gelukkig brak er maar één boutje van het thermostaathuis af en had ik een mooi haaks boormachientje op luchtdruk (aanradertje). Daarna lekker een nieuwe waterpomp geplaatst (dan maar niet zuunig).
Natuurlijk nog allemaal nieuwe V-snaren en eigenlijk moet ik ook een nieuwe distributieriem plaatsen.
De achterklep heb ik vervangen door een beter exemplaar en nu wel met gebruik van de bijgeleverde scharnieren zodat de ducttape weer in de kast kon.
Ik was trouwens wel buiten mezelf van vreugde toen ik ontdekte dat én de gasveren van de klep nog fier in de houding sprongen en als bonus dat de ruitenwissermotor van de achterruit het zowaar doet!
De sproeier hoor ik wel maar er komt toch geen water en de slang lijkt niet verstopt, dus raadseltje…..
Tot slot: ter lering ende vermaeck: tijdens de eerste grote rit moest ik de ANWB al bellen omdat de contactsleutel voor aanvang van de thuisreis ineens niet meer dan voor de helft nog in het contactslot wilde! Met geen mogelijkheid kreeg ik deze erin en gezien het stuurslot kon de auto ook onmogelijk op een kar getrokken worden.
Uiteindelijk hebben ‘we’ dus maar ter plekke het hele contactslot eruit gebroken zodat ik daarna kon starten met mijn haarspeld. De cilinder van het slot bleek intern te zijn overleden.
Maar geen nood, de volgende dag heb ik alweer een ‘nieuw’ contactslot geplaatst en meteen maar van de nood een deugd gemaakt en dat malle 1-2-3-N-R-P afdekplaatje onder het stuur vervangen door eentje van een handgeschakelde auto.
Zo, dat is een hele lijst Léo, daar ben je vast wel een weekendje of twee mee zoet geweest hm?
Nou, ik heb het niet exact bijgehouden want het was soms tussen de bedrijven door en dan weer eens een volle dag, maar naar schatting is er tot nu toe zo’n 70 uur werk in gekropen + materiaal. Oké, wel volgens de Léo-standaards, dus wellicht had ik ook gewoon kunnen instappen en wachten tot het ergens mis ging. Maar mijn keuze was om dat niet af te wachten en het in één keer geheel te doen. Natuurlijk zou je dit allemaal ook in beetjes kunnen doen.
Dit verhaal is origineel waar gebeurd, niets verzonnen, verzuurd, of zelfs geromantiseerd. Gewoon uit het leven gegrepen.
Ik hoop dan ook dat dit velen van jullie zal inspireren op zoek te gaan naar een belastingvrije CX Turbodiesel waaraan wél regulier onderhoud is gepleegd, want het moge duidelijk zijn dat een gratis taxfree paard met een maagzweer en een hernia ook niet alles is.
Niettemin rijd ik er met zeer veel plezier in rond nu. Het geeft wel voldoening om alles zelf gedaan te hebben en wetende dat wat reeds gebeurd is, in elk geval niet meer zal opspelen. Nu die distributieriem nog…o ja, en de kachelradiateur. Hopelijk is het echt die lekkende kachelradiateur en geen ‘echte’ lekkage tussen schutbord en dashboard ofzo.
En dan ‘wachten’ op het volgende dat zich aandient, want het blijft natuurlijk een oude Citroën!
La Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Goed verhaal! Vermakelijk en zeer herkenbaar (als je aan geimporteerde -lees niet onderhouden- Citroens werkt zoals ik).
Veel zweefplezier, enne die airco die komt wel weer ‘ns












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuk!
Hopelijk houd deze het wel een aantal winters vol
Zo hoor het ook met die kachel, die van mij wordt ook bloedheet. Ik rijdt altijd graag in de CX als het koud is, want in de auto is het juist zo lekker warm en snel ook






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
veel plezier met deze pekel teef, hopelijk goed voor vele jaren plezier !
en mooi rood !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Mooi rood is niet lelijk, maar je kunt niet alles hebben. Je had al eens verteld wat er aan de break gedaan was maar het is een leuke waslijst inderdaad. Zo te horen heb je er ondertussen een fijne auto aan. En als alles voorlopig een beetje blijft functioneren heb je in ieder geval tegen de Pasen al je nagels weer terug…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Leuk verhaal. Ik krijg steeds meer zin in een CX…....
Ik vraag me af of ik dit wel echt meen…..
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Jawel.
Al zal het ongetwijfeld een haat-liefde verhouding worden. Maar er zijn instanties die je daarbij kunnen ondersteunen: de Citroen CX Club Nederland. Met een psych als voorzitter, dus wat kan je gebeuren…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo, even 5000 euro aan arbeidsloon aftikken c.q. afschrijven…






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
@Wolfman: je ziet het, een CX scoren ergens, en gewoon even 70 uur werk er in en je hebt iets wat het mogelijk een tijdje blijft doen dus… ? in 2012 een CX bij jou op de stoep ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Klussen aan een CX bij jou op de stoep.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja kijk mensen, en Wolfman in het bijzonder: begrijp mij niet verkeerd! Dit verhaal was niet bedoeld om angst & beven te zaaien voor de CX, maar gewoon een voorbeeld hoe het kan uitpakken.
Het illustreert simpelweg mijn ‘een-goede-cx-kost-gewoon-geld-of-zweet-mantra’
En ook een beetje dat iedereen zich tegenwoordig zo snel laat verleiden door “goedkoop belastingvrij rijden” terwijl ‘goedkoop’ en ‘klassieke auto’ gewoon niet samengaan. Of je moet bizar veel geluk hebben.
Die 70 uur had een ander wellicht niet door een specialist laten doen of in gedeeltes over de jaren verspreid, hoewel heel veel zaken gewoon APK-afkeur waren geweest natuurlijk.
Voor mij is/was het een mooie ervaring en een bijscholing, om alle ‘skills’ eens even goed te benutten of te verbeteren. Zo kun je in mijn geval ook zien.
Straks rijd ik ‘m op de brug en zal ik even wat foto’s maken van de nieuwe leidingen en -ook leuk- foto’s van een aantal leidingen die eraf kwamen.
Zometeen wordt de kachelradiateur bezorgd, dus aan de bak Léo!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Management Summary”: “Zweten of dokken!”
Mijn reactie was ook met een smile bedoeld hoor… Maar ik kan de smilies nog niet vinden hier.
Ik ben benieuwd naar je foto’s. Foto’s zie ik graag, dan kan ik al een beetje kijken hoe alles inelkaar zit bij een CX.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
fluidphreak schreef:Zo, even 5000 euro aan arbeidsloon aftikken c.q. afschrijven…
Als ik reken met 50 euro ex per uur, kom ik eerder aan 4 dan aan 5 mille (incl, dat dan weer wel!)
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa