zojuist heb ik voor mijn xsara de mistlampen voor ontvangen.
Nu heb ik er plastic kapjes zitten. ik heb even snel gekeken (ondanks dat het vrij donker is onder het blok) naar de aansluitingen hiervan. Het lijkt erop dat deze op dezelfde manier zitten als de mistlampen moeten.
Wat ik mij nu afvraag en zo gauw niet kon zien, is of er al kabels liggen voor de mistlampen ? of moet ik die zelf inbouwen ? Want in dat geval bestel ik een mistlampen kabelset (universeel) en sluit ik dat knopje ergens op het dashboard aan. (wel volgens APK eisen dat ze alleen aangaan met stadslicht of dimlicht)
Als iemand mij kan helpen en ook toevallig een aansluitschema voor de Xsara heeft hoor ik het graag.
Groetjes!
niemand een idee ?
zoals ik kon zien bij mijn auto,
zit er geen kabels voor niks, en moet je alles zelf doen
Juist,, uhm ja ?!
Hallo, is het een type 1 xsara? zo ja bij mijn vorige xsara had ik een keer een lamp stuk en via MP een setje orginele gekocht. In de doos zat ook een complete kabelset en een relais, ik hoefde alleen de lampen maar te wisselen maar heb toen wel even gekeken waar het relais moest. Als ik het me goed herinner kan het relais in de zekeringkast onder de motorkap geplaatst en moeten er kabels naar de bumper gelegd worden, als je handle al geschikt is om mistlampen in te schakelen moet het dan werken. Bij een type 2 moeten mistlampen ook via de Lexia geactiveerd worden op het boordsysteem.
Ps ik meende al dat we het al eens over het mistlampen en relais gehad hadden op dit forum:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/172132/
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Bart-xsara schreef:Hallo, is het een type 1 xsara? zo ja bij mijn vorige xsara had ik een keer een lamp stuk en via MP een setje orginele gekocht. In de doos zat ook een complete kabelset en een relais, ik hoefde alleen de lampen maar te wisselen maar heb toen wel even gekeken waar het relais moest. Als ik het me goed herinner kan het relais in de zekeringkast onder de motorkap geplaatst en moeten er kabels naar de bumper gelegd worden, als je handle al geschikt is om mistlampen in te schakelen moet het dan werken. Bij een type 2 moeten mistlampen ook via de Lexia geactiveerd worden op het boordsysteem.
Ps ik meende al dat we het al eens over het mistlampen en relais gehad hadden op dit forum:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/172132/
Ik zie de kabels helaas niet zitten dus zal ze toch moeten leggen. Ik heb ze ook niet meegekregen bij de bestelling. waar kan ik dat relais vinden ? en waar moet ik dan precies naar kijken? Het liefste sluit ik de lampjes aan met de geheel originele schakelaar uiteraard!
Rechts onder de motorkap ,onder de zwarte deksel op het schutbord moet dan eventueel het relais zitten.
@wever, Ik heb net nog even gekeken en heb de bekabeling hier nog liggen, het was uit een orgineel citroen accessoires setje en ik heb alleen de lampen gebruikt. Ik zie dat er een relais aan de bekabeling zit en een zwevende zekering dus vraag me af of je de relaisplek nodig hebt in de zekeringkast op het schutbord, omdat ik ook nog een oude mistlamp hier heb net even gepast maar de stekker past prima er zit een rvs borgclip aan de stekker die even indrukken en hij past op een citroën mistlamp. Als je belang hebt bij de kabel stuur je maar even een pb’tje kan je dan ook nog wel een foto mailen. Helaas de orginele doos en aansluit schema niet meer in het bezit, en als het op een orginele handle moet kun je het best ff op de sloop kijken check trouwens eerst even of er op je bestaande handle geen draairing zit om de mistlampen in te schakelen.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
je hebt PM!
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Je hebt al flink wat reacties, maar mogelijk kun je hier nog wat mee.
Ik heb in mijn fase 1 namelijk precies hetzelfde gedaan, die saaie plaatjes vervangen voor lampen.
De bedrading voor de mistlampen voor is deels aanwezig. In de zekering kast in de motorruimte is ruimte voor een extra relais, deze is voor de mistlampen. Er zat bij mij al een zekering in die relais en lampen afzekerd. In de buurt van de linker mistlamp zat bij mij een connector. Via de dealer is een kabelsetje te krijgen die hierop aangesloten wordt en op de beide mistlampen. Dit setje was vrij duur (rond de 70 euro) maar is in 5 minuten geinstalleerd, alle klemmen en dergelijke zitten al op de goede plek.
Het meest lastige is om de lampen ook aan te krijgen. In Xsara’s met mistlampen voor heeft de schakelaar voor de verlichting een extra stand. Je zou dan een ander pookje moeten hebben.
Zelf heb ik een schakelaar uit een peugeot 405 gehaald, en die naast de dimmer in het dashboard geplaatst. Vervolgens de orginele draad uit de boom losgeknipt, verlengd en aangesloten op de schakelaar. De schakelaar krijgt zijn spanning van het lampje in de schakelaar voor de elektrische buitenspiegel. (Snapt u het nog, zie foto).
Dit werkt prima, de mistlampen gaan uit als je de stadslichten uit zet.
@battle_short
Haha, alle reactie is zoiezo welkom, helemaal aangezien ik toch enigszins wisselende verhalen hoor her en der. Daarnaast ben ik echt een leek in dit gebied. dus alles moet toch op zn oma’s worden uitgelegd.
Ik snap alleen even niet wat je bedoelt met de connector ?
bij het zekeringkastje heb je dan al een kabel die vanaf de stuurkolom naar het zekeringkastje gaat ? en dan vanaf het zekeringkastje naar de lampen zelf heb je nog niks lopen dan ?
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Wever schreef:@battle_short
bij het zekeringkastje heb je dan al een kabel die vanaf de stuurkolom naar het zekeringkastje gaat ?
Ja, de draad om het relais aan te sturen ligt er al.
en dan vanaf het zekeringkastje naar de lampen zelf heb je nog niks lopen dan ?
Er ligt als het goed is ook al een kabel van het relais in het zekeringkastje naar ergens links bij de bumper. Hier past dan het kabelsetje weer op.
In het kort:
-Relais en eventueel zekering plaatsen
-Kabels aansluiten
-Zorgen dat er 12V op de draad naar het relais komt om de lampen aan te zetten. De draad is in ieder geval oranje en zit in een connector die op het pookje is aangesloten. Pas wel op als je hieraan gaat prutsen. De draden voor de koplampen zitten in dezelfde kabelboom en zijn vrij heftig afgezekerd (maxifuse FD in de motorruimte). Hier wil je geen kortsluiting maken. Zekering F6 in de motorruimte is voor de mistlampen.
Ik wil morgen wel even kijken waar de kabel voor de lampen zelf ongeveer ligt.
heb de bedrading hier liggen en de aansluitingen er bij gezet
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Ik dank jullie alvast… met het kabelsetje van bart en de uitleg zo moet het goed gaan komen. Ik ga er zondag of maandag aan klussen en laat dan wat weten!
Moet inderdaad wel lukken zal het pakje zo spoedig mogelijk toesturen, het is misschien wel het beste om het zo te doen als battle_short. Je hoeft dan niet in kabelbomen te prutsen maar plaatst je lampen de stekkkers erop kabels en relais netjes vastzetten en aansluiten en tenslotte vanaf de dashboardschakelaar naar de paarse draad van het relais en het moet werken.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Ja dat is ideaal. Ik heb inmiddels ook al een schakelaar uit een 405(A) vond het een nette manier van afwerking !
Het enige wat ik me afvraag:
Vanaf stadslichten spanningsdiefje (of iets dergelijks) naar schakelaar (waar tap ik deze het beste af ? )
van schakelaar met paarse draad naar het relais.
rode draad op de accu
groen/gele draad als massa
Dan ergens het relais netjes in wegstoppen ? Tips?
Dan blijft er alleen nog een oranje draad over (bovenin je foto) die naar de lampen loopt ? waar is deze origineel voor ?
- Even nog over het 405 schakelaartje. ik heb 4 aansluitingen erachter zitten. welke moet ik hebben voor de lampen en welke voor het lampje van het schakelaartje zelf ? -