In Frankrijk zijn ze gestopt met de THP 155 EGS. Die is vervangen door de THP 160 volautomaat.
Deze is nu ook in 2 versies verkrijgbaar: als So Chic én als Sport Chic.
Meer pekaas (zelfde koppel) maar helaas ook een flink hoger verbruik 10.6/6.0/7.7/178gr (was 9.0/5.1/6.5/149gr)
2km lagere top en zelfde accelleratie tot 100kmh.
Ben “blij dat ik al rij” met mijn THP 155 EGS, want dit lijkt me geen verbetering.
(Hopelijk krijgen we nu niet hetzelfde “van de domme” verhaal als bij de displays. Bestelt iemand een 155 EGS en krijgt een 160 AUT maar de dealer wist er niks van )
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Mij lijkt dat dat niet zomaar kan. Waarschijnlijk heeft die 160/aut. ook een ander energielabel dan de 155/egs. Dat zou dus best gevolgen kunnen hebben in de leasemarkt. Er zijn immers steeds meer bedrijven die hun werknemers alleen nog laten kiezen uit wagen met A of B label.
Weet niet of het is om meer onderscheid te maken met de C4 want die staat nog wel op de .fr site met de 155 EGS. Of die gaat er ook nog uit vanwege het commentaar dat de EGS bak vaak krijgt.
Maar waarom dan niet geshopt naar een dubbele koppeling bak ipv monteren van een trad automaat.
Steeds meer merken hebben die. Dus ook steeds meer leveranciers.
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Daar verbaas ik me al een paar jaar over…
Ik begreep zelfs dat er straks ook een 160pk handbak komt!
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Je bent “snel van begrip”
Ik ben nog nergens iets tegengekomen van deze configuratie.
Zou wel goed zijn als ie er kwam natuurlijk.
Alle combinaties van motor, trim en versnellingsbak zou het moeten worden. Wat houdt ze bij Citroen tegen?
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Duitsland en België hebben nu ook deze nieuwe versie, dus niet alleen voor Frankrijk.
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
...en sinds eergisteren kan je de EGS in Nederland ook niet meer bestellen. Fijne actie, Citroen. Heeft iemand een idee wat het nieuwe energie-label gaat zijn met deze verandering? Valt dat al in D of nog in C?
In Frankrijk is ie 1 klasse slechter. Zal in NL ook vast het geval zijn. Mss wel 2 klassen want het verbruik is bijna 20% hoger.
Gevolg kan niet anders dan een prijsverhoging zijn.
Hoe verzinnen ze het
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 07-12-2011
- DS 4 e-HDI 110 EGS So Chick
Pfff..ik heb mijn DS4 110 pk Egs dus nog net op tijd besteld (half november) om gebruik te maken van de 20% bijtelling….wat een mazzel
En met nog een beetje meer mazzel heb ik ook het originele display wat schijnbaar vanaf eind november weer leverbaar is.
De 110pk is diesel terwijl alleen de 155pk EGS een 160pk volautomaat wordt. De diesels blijven (voorlopig?) ongewijzigd EGS houden en zullen (tot juli?) dus nog in de 20% bijtellingscategorie vallen.
Frie schreef:Mss wel 2 klassen want het verbruik is bijna 20% hoger.
Gevolg kan niet anders dan een prijsverhoging zijn.
Van B naar C mag voor veel bedrijven nog in de lease, categorie D vaak niet meer. Er is inderdaad sprake van een flinke prijsverhoging.
Ik snap het ergens wel, EGS is leuk zo lang je zelf schakelt. De automatische mode is een ramp terwijl de 6-traps automaat (gereden in de C5) veel beter bij de Citroën-beleving past. Eigenlijk zouden ze de automaat moeten uitvoeren met flippers aan het stuur, dan heb je m.i. een mooie combi. Nu nog dat meerverbruik er af…
Het wordt vast een E label
Een Golf met verbruik 10.0/5.9/7.4/173gr heeft ook E label
De 160 THP Aut zit daar met 10.6/6.0/7.7/178gr zelfs nog boven
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Een golf is wat kleiner dan een DS4. Een jetta met 178 g/km uitstoot heeft nog labeltje D. Nu is die wel echt een stukje langer, maar ook smaller dan een DS4.
Het energielabel wordt (dom genoeg) berekend aan de hand van uitstoot per cm^2 grondoppervlak. Dat is ook de reden dat sommige fabrikanten op allerlei modellen afwijkende spiegels monteren en extra diepe bumpers, dat kan een wagen net over het randje heen tillen waardoor de wagen een trapje lager uitkomt. Maar het ziet er niet naar uit dat dit een C wordt…
Wat dichter bij de DS4 de Seat Leon met 174gr is ook E label, dus dat E gaat het voor de DS4 aut beslist ook worden.
THP 160 aut blijkt ook relatief minder zuinig.
Bij de Seat rijdt je 2.0ltr/211pk/280nm/233kmh/6.9sec tegen 1.6ltr/160pk/240nm/212kmh/8.6sec voor de DS4
Nog een (klein) minpunt: de EGS is 1284kg en de Aut is 1363kg -> 1 MRB klasse hoger
Als er geen THP 155/160 handbak komt dan is de DS4 voor benzine motoren niet echt aantrekkelijk meer.
120 en 200pk zijn voor veel kopers resp te licht en te duur. De meest aantrekkelijk middenweg valt nu nog nog meer af. Eerst door de EGS, nu door de (onzuinige) automaat
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Nieuwe prijslijst online op Citroen.nl
DS4 160 Automaat is een D label geworden.
Prijs Automaat is € 900 hoger dan EGS
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Behalve hogere prijs en hoger brandstofconsumptie zag ik dat er nog een reden is om deze automaat niet te prefereren: er zit weer zo’n ouderwetse handrem handle in en de ruime opbergbek voor de versnellings handle ben je ook kwijt.
Interieur is er imo op flink op achteruit gegaan.
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=KD9pUqLF_ls&NR=1 zie vanaf 4:05m
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4