2 van de 2
 < Vorige 1 2

Reservoir ?
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1724

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 09 december 2005 12:56 AM
  [ # 16 ]

Re: LDS ...

TonK schreef:
M&M schreef:

Citroën NL begrippenlijst ” date=“1252147597”>LDS (Liquide Direction Suspension)
Synthetische, oranje gekleurde vloeistof die gebruikt wordt voor de stuurbekrachtiging en het Hydractive III veersysteem. Deze vloeistof mag niet gemengd worden met andere vloeistoffen

Very Happy

In het instructieboekje van mijn auto ( C5 Break 2.0 HPI aug. 2001 ) wordt bij hydraulische olie 2 typen gegeven nl.:
Total LHM plus (groen) of Total Fluide LDS (oranje)
Kennelijk wordt in de C5 dus beide soorten gebruikt. Bij mij staat LHM op de tank maar in het boekje ” C5 mijn verhaal” staat bij “bloed” LDS afgebeeld. Is het willekeurig wat Citroën erin gooit of heeft dat een bedoeling?? Begrijpen doe ik het niet. Wie weet de oplossing??????

LHM kan NIET in de C5.

In de C5 wordt dus geen LHM gebruikt, zal wel een vertaalfout zijn. Vreemd dat er op die tank LHM staat,  :photo ?

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  

TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187

Gepost: 09 december 2005 01:38 AM
  [ # 17 ]

oldenhage schreef;

LHM kan NIET in de C5.

Hartelijk bedankt voor deze info. Nu kan ik daar rekening mee houden. Het blijft vreemd dat het en in het boekje en op de tank fout staat. Blijven rare jongens die Fransen. Ik zal ook nog de kleur van de vloeistof controleren als dat gaat want de tank is niet erg doorzichtig.

Profiel  

TonK
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 09 december 2005 02:22 PM
  [ # 18 ]

Mbv de tip van dennis heb ik er wat vloeistof uit kunnen zuigen en de kleur was…..........oranje dus alles lijkt in orde. Meteen maar het LHM pleistertje eraf gehaald en er LDS op gezet.
Bedankt voor de tips.
Groeten, Ton

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 09 december 2005 02:28 PM
  [ # 19 ]

Hoe heb je het reservoir weer op druk kunnen zetten?

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

TonK
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 10 december 2005 12:44 AM
  [ # 20 ]
eviltwin schreef:

Hoe heb je het reservoir weer op druk kunnen zetten?

Moet dat dan???  Surprisedops:  Uit het bericht van Bull Frog Bleu van 27-03-2005 in dit draadje begreep ik dat je het tankje zonder probleem kan openen om te controleren. Heb je een suggestie hoe er druk op te zetten er zit geen nippel of ventiel op de tank.
Is het voldoende om de auto met open tank in de hoogste stand te zetten dan de tank te sluiten en de auto weer in de normale stand terug te zetten? Hierdoor ontstaat er een kleine overdruk in de tank. Of is dit niet voldoende?
Weet je misschien waarom er druk op de tank moet want deze zit boven de pomp dus zal er altijd vloeistof in de pomp stromen als deze aanzuigd denk ik zo. Of is het anders? B.v. om te voorkomen dat er een vacuum in de tank ontstaat.
Mag het lucht zijn wat zich in de tank bevind of moet het een bepaald gas zijn om oxydatie van de olie te voorkomen?

Wel erg veel vragen hé maar ik zie dat er erg veel sleuteltjes bij je naam staan dus denk ik dat je veel ervaring hebt. Voor mij is de C5 de eerste kennismaking met Citroën.

Gaarne je advies. Ton.

Profiel  

TonK
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 10 december 2005 01:57 AM
  [ # 21 ]

Bedankt Menno. Helemaal duidelijk nu. Flink mijn best doen dus maar ik neem wel aan dat iemand die 575 berichten heeft gepaatst er meer van af weet dan ik.

Groeten, Ton

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 10 december 2005 12:48 PM
  [ # 22 ]

Tja die sleuteljes zeggen meer over mijn aantal posts dan de qualiteit daarvan Wink

maar de beschrijving zegt dat het systeem op 0.5 bar gezet moet worden na het openen, ik begrijp sowieso niet waarom je het geopend hebt, voor alleen controle Confused:, het niveau is aff te lezen zonder het te openen.

Hoe je het op druk moet zetten weet ik helaas niet, vandaar mijn vraag Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328

Gepost: 10 december 2005 01:42 PM
  [ # 23 ]

ik heb de dop van het reservoir ook wel is open gedraaid (je hoord dan pssst) ...
gewoon dop er weer op en dan auto van laagste naar de hoogste stand dat een paar keer, en ondertussen het stuur van uitslag naar uitslag draaien.
ik weet niet of het de juiste manier is maar het werkte wel.

Profiel  

TonK
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 10 december 2005 02:32 PM
  [ # 24 ]
eviltwin schreef:

Tja die sleuteljes zeggen meer over mijn aantal posts dan de qualiteit daarvan Wink

maar de beschrijving zegt dat het systeem op 0.5 bar gezet moet worden na het openen, ik begrijp sowieso niet waarom je het geopend hebt, voor alleen controle Confused:, het niveau is aff te lezen zonder het te openen.

Hoe je het op druk moet zetten weet ik helaas niet, vandaar mijn vraag Rolling Eyes

Ik heb de tank moeten openen:
1e . omdat deze dermate ondoorzichtig is dat het nivo van de vloeistof niet is te zien.
2e . omdat ik zeker wilde weten dat de goede vloeistof er in zat want op de tank zat een wit plakkertje met daarop LHM en dat was niet goed volgens oldenhage dus heb ik een beetje opgezogen en naar de kleur gekeken om zeker te zijn dat er LDS in zit.

Het op druk zetten heb ik inmiddels uitgedokterd en blijkt wederom simpel als je het maar weet. In de dop zit n.l. een klep met een klein gaatje naar buiten. Ik heb een drukvat (oud expansievat van de CV dat heb ik voorzien van manometer en aansluitnippel) op een druk van een 0,5 ato gebracht, een klein rubber ringetje (6mm met een gaatje van 2mm) op het gaatje in de dop gelegd en met blaaspistool de zaak op druk gebracht. Daarna nog gecontroleerd of het werkte en jawel het siste prima bij het losdraaien. Daarna procedure herhaald. Dit allemaal met de auto in de laagste stand want anders wordt de druk nog hoger als je de auto laat zakken en dat lijkt me niet nodig.

De methode van PjotrBlom werkt ook want als je de auto omhoog en omlaag beweegt zuigt de klep ook buitenlucht naar binnen maar het is de vraag of er dan een druk van een 0,5ato wordt opgebouwd. In ieder geval wel een overdruk. Onderdruk kan niet ontstaan omdat dan de klep in het deksel opend en aangezien er dan gewoon buitenlucht wordt aangezogen neem ik aan dat je de tank ook met lucht op druk kan brengen en er geen speciaal gas nodig is.

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook