Sinds een paar dagen functioneert mijn klimaatbediening niet meer goed. Als je kiest voor “auto” dan schakelt normaal gesproken de airco in en gaat alles min of meer gelijkmatig en vanzelf. Nu dus niet meer: soms schakelt de airco in maar na een paar seconde gaat het lampje bij de AC knop uit. ook de aanjagersnelheid laat zich dan niet meer veranderen. LED-jes branden allemaal keurig maar ventilator wil niet harder gaan draaien. Als ik kies voor “voorruit ontwasemen” waarbij normaal ook de airco inschakelt, zelfde verhaal: AC lampje gaat even aan en daarna weer uit. Het is knap lastig dat ook de aanjager regelmatig niet wil gaan draaien met dit lekkere vochtige weer. Tijd van de anti-condensdoekjes leek me wel voorbij….niet dus. Weet er iemand raad waar ik kan gaan zoeken?
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Te weinig koelmiddel in de airco? Te weinig druk kan via de veiligheidsschakelaar uitschakelen tot gevolg hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ook heel even aan gedacht maar als ik de airco uitschakel “eco” stand dan moet ik vervolgens toch wel mijn aanjager kunnen laten blazen? Lijkt me wel erg toevallig als er geen verband tussen deze 2 zaken betaat…
Dat is oolkmijn vraag, op de eco stand doet alles het wel normaal?
En het display met het aantal graden doet het gewoon?
Bekend probleem is de zekering links voorin die te zwak is.
Maar dan valt klimaunit compleet uit.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Display werkt normaal en temperatuur laat zich goed regelen. In de eco-stand werkt echter de aanjager ook niet dus ontwasemen is een ramp. Grote 30 amp. zekeringen heb ik er uit gehad en bekeken, ziet er gewoon prima uit. Lijkt me toch omdat het heel soms wel werkt zoals het moet een los contact of een haperend relais of zoiets, maar wat is het verband tussen de airco en de aanjager?
Zekering ziet er goed uit? Je hebt die er wel even uitgehaald? Bij mijn XM kon je het ook niet zo goed zien.
Ik heb daar een nieuwe 40A met een eigen houder in gedaan, alle problemen opgelost.
Als de zekering het niet goed is valt meestal alles uit. Maar het kan zijn dat de weerstand zo groot is, dat ledjes nog wle branden en verder niets het meer doet.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
jantje1948 schreef:Te weinig koelmiddel in de airco? Te weinig druk kan via de veiligheidsschakelaar uitschakelen tot gevolg hebben.
Maar dan blijft het aircolampje gewoon branden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
verkuilm schreef:Zekering ziet er goed uit? Je hebt die er wel even uitgehaald? Bij mijn XM kon je het ook niet zo goed zien.
Ik heb daar een nieuwe 40A met een eigen houder in gedaan, alle problemen opgelost.
Als de zekering het niet goed is valt meestal alles uit. Maar het kan zijn dat de weerstand zo groot is, dat ledjes nog wle branden en verder niets het meer doet.
Waarom 40A? Origineel is 30A en daar is niets mis mee. Alleen de zekeringhouder is slecht, een zwevende zekering lost dat op.
Zomaar een zwaardere zekering zou ik niet doen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Al met al lijkt het mij gewoon een brakke climate control ‘computer’.
Probeer eens een andere.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Met “climate control computer” bedoel je het complete display? Zou leuk zijn om een andere te kunnen proberen, als ik die had. Zou e.e.a. kunnen uitsluiten.
Wat die zekering betreft: ja die ziet er gewoon goed uit. Kan de zekeringhouder nog eens inpuiten met contactspray maar ik zie verder geen brakke contacten.
En heb je de klimaatcomputer al uitgelezen? Ik zou daar mee beginnen.
Wim,
Disciplus Simplex
Wat voel ik me soms simpel: uitlezen van de klimacomp; Hoe??
Gewoon via de Lexia.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik was in de veronderstelling dat één van de twee aparte zekeringen die aan de accubak hangen (30 amp) van de klimaattoestand zijn….Als ik ze er echter uittrek, werkt alles nog net zo als dat het met zekeringen deed….Welke van de twee zou het moeten zijn en waar is die andere zware zekering van? Wat die Lexia betreft: wat voor storing zou er uitgelezen kunnen worden en wat weet je vervolgens? Als het scherm iets zegt in de trant van: “storing in klimaatsysteem” dan weet ik nog net zo veel natuurlijk….
Die melding klopt altijd wel.
Nee, de storingsdiagnose is redelijk uitgebreid. Lexia heeft er wel een paar minuten voor nodig, maar dan heb je ook wat.
Nadat ik la Soixante had omgebouwd naar ecc heb ik die computer ooit ‘ns uitgelezen. Dat ding zat stampvol storingen. Alles gereset en nu heb ik alleen nog een permanente storing vanwege speling op de recirculatiekleppen. Maar dat wist ik al omdat ik dat een gevolg is van die ombouw.
Wim,
Disciplus Simplex
Op dit moment heb ik geen budget beschikbaar voor een Lexia, hoe mooi en handig ook. Misschien dat deze informatie iemand een lichtje doet branden:
Vandaag auto gestart en airco schakelt in de “auto” stand niet in. Ook de aanjager laat zich niet regelen hoewel de bijbehorende led’jes wel gaan branden….Ik zet de auto uit, haal de sleutel uit het contact en start vervolgens opnieuw: rarara, alles werkt zoals het hoort…..Ik snap er écht niets van.