Een CX is geen zwembad. Of toch? Mijn kofferbak is nat… niet zomaar nat maar zeiknat! Zelfs mijn bank is nat… Dus op zoek naar de oorzaak van deze forse lekkage. Eerst maar eens de sierlijsten rond het achterraam verwijderd en daar kwam een gaatje in de rand net boven het raam tegen het dak tevoorschijn. Maar dat gaatje lijkt te klein om zoveel nattigheid door te laten… hoewel… Er zat echt overal vocht… was dat door de lekkage of kwam dat doordat de luchtvochtigheid in de auto gelijk is aan die van een chamignonkwekerij… Overigens geen champignons aangetroffen. Ook geen roest trouwens, nergens in de kofferbak is roest te vinden, zelfs niet toen ik de gelijmde kofferbakbekleding uit de auto trok… Een mazzeltje! Behalve dan dat gaatje helemaal bovenin onder het sierrandje dat, nadat ik de slijptol er voorzichtig heb opgezet, alras van een klein gaatje een wat groter gaatje werd. Omdat de CX over een paar weken toch voorzien gaat worden van een verse verflaag en, komt het laswerk van dat gaatje later wel. Schoonmaken, zinkverf en harde kit deed het voorlopig. Vervolgens eerst maar eens de randen rondom het achterraam schoonblazen… wat een feestje!!! Alles binnen een omtrek van twee meter zat onder de klodders zwarte modder en vuil, inclusief ikzelf… alle randen die voor de waterafvoer zouden moeten zorgen zaten tjokvol ondefinieerbare vieze stinkende zwarte bagger… Maar na een paar minuten stevig met het luchtpistool aan de gang was alles weer netjes schoon. En dan een speciale raamkit gebruikt die reageert met water en ervoor zorgt dat eventuele gaatjes en lekken dichtlopen met kit. Ook hier geldt dat het achterraam er voor het spuiten te zijner tijd toch uit zal moeten… Nu maar hopen dat we de oorzaak van de nattigheid hebben gevonden! Het achterraam zou nu dicht moeten zijn. Het achterste zijraampje aan de rechterzijde vertrouw ik ook niet helemaal, dat moet later ook aan een inspectie worden onderworpen. Mochten jullie bij het lezen van deze verhandeling tips en suggesties hebben dan hoor ik dat uiteraard graag!!!
Keep you posted!!!
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976
Heb afgelopen jaren meerdere CX gereden, allemaal wel ergens lek!
Geen schuifdak?
Inderdaad onder de chroom strip van de afwatering, ook wel eens gehad. Dat lekt echt heel veel door klein gaatje.
Verder inderdaad de achterruit. Je kan het vaak wel zien, als je drukt op het glas thv de kit zie je wel of geen vocht.
Meestal lek!
Verder heb ik een forse lek gehad met de steuntjes waar die schromen strips van de achteruit op zitten.
Dat zijn plastic steuntjes die op de carosserie zit geklikt met plastic dopjes. Dat was ook goed voor veel water in de kofferbak!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Er zijn op dit forum de nodige verhalen te vinden van mensen die de achterzijruitjes er uit hebben gehaald en met nieuwe kit hebben teruggezet. Hetzelfde geldt voor de achterruiten. Na een jaartje of 30 wordt de kit wat minder ... Aanleiding was altijd het waterballet zoals jij dat beschrijft. Ik hoop voor je dat jouw kit-truc het heeft opgelost.

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dan zou ik de kit spuit maar niet in de CX laten liggen,want als ie reageerd met water is ie zo leeg
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.