12 garden
en dat in augustus…
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Zou het ook mogelijk zijn om mazout(stookolie in nederland) in je tank te doen?? Is ook een stuk goedkoper als gewone diesel en ik heb toch al een tank liggen.
mvg ard
manic schreef:Zou het ook mogelijk zijn om mazout(stookolie in nederland) in je tank te doen?? Is ook een stuk goedkoper als gewone diesel en ik heb toch al een tank liggen.
mvg ard
yep, kost wel geld als je daar mee gepakt word
je kan ook op witte petroleum rijden maar dan ruik hij naar kaarsen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Je kunt ook op maisolie rijden, en dan ruik je vast en zeker naar een maisveld. (Als je dan in de buurt van een maisveld controle hebt merken ze niks )
Test
Quote
Thijsvandebles schreef:Je kunt ook op maisolie rijden, en dan ruik je vast en zeker naar een maisveld. (Als je dan in de buurt van een maisveld controle hebt merken ze niks )
nee dan ruikt je auto naar Tortillas
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Right.
Tijd om dit topic eens een ongegeneerde schop naar boven te geven. Waarom? Ik heb hulp nodig van handige mensen. Al wat langer heb ik last (nou ja… last heb ik er niet echt van, maar de buren beginnen te klagen wegens kleine vetplekjes op straat) van een lichtelijk lekkende brandstofpomp. Een Bosch. Omdat mijn dame toch aan een distributieriemwissel toe was, heb ik de brandstofpomp maar even laten verwijderen. Omdat ik een paar maanden terug een nogal lomp arbeidsongeval heb gehad waarbij de helft van m’n rechterduim is verdwenen - inmiddels door middel van huid-met-vetweefsel-transplantatie weer duimvormig gemaakt, gaat redelijk goed, dank u - ben ik niet echt in staat om veel zelf te doen. M’n fijne motoriek is op het moment niet echt om over naar huis te schrijven. Eerlijk gezegd gaat schrijven me al zeer moeilijk af.
Wie heeft er zin, tijd en de technische kennis in huis om mij hiermee te helpen? Hoeft uiteraard niet gratis. Maar ik vrees dat - indien ik de pomp naar een revisiebedrijf breng - ik een hoop knaken kwijt ben voor het vervangen van een paar dichtingen. Maar het ergste is dat ik nooit geloof dat men mij gaat toestaan deze operatie van dichtbij te volgen, zodat ik een volgende keer nog niet weet waar ik wat en op welke manier moet los- danwel vastdraaien.
Uiteraard mag dit geen 10-jarenplan worden; de garage waar de riem wordt vervangen werkt in verloren uurtjes en zonder factuur, maar dat wil niet zeggen dat de dame voor eeuwig en een dag op de brug in de hoek mag blijven vertoeven.
Alvast mijn nederige dank, die, bij het inwilligen van mijn vurige wens, zal evolueren naar een euforische staat van dankbaarheid die grenst aan hondsdolheid.
Daffodil31LE schreef:Right.
Tijd om dit topic eens een ongegeneerde schop naar boven te geven. Waarom? Ik heb hulp nodig van handige mensen. Al wat langer heb ik last (nou ja… last heb ik er niet echt van, maar de buren beginnen te klagen wegens kleine vetplekjes op straat) van een lichtelijk lekkende brandstofpomp. Een Bosch. Omdat mijn dame toch aan een distributieriemwissel toe was, heb ik de brandstofpomp maar even laten verwijderen. Omdat ik een paar maanden terug een nogal lomp arbeidsongeval heb gehad waarbij de helft van m’n rechterduim is verdwenen - inmiddels door middel van huid-met-vetweefsel-transplantatie weer duimvormig gemaakt, gaat redelijk goed, dank u - ben ik niet echt in staat om veel zelf te doen. M’n fijne motoriek is op het moment niet echt om over naar huis te schrijven. Eerlijk gezegd gaat schrijven me al zeer moeilijk af.
Wie heeft er zin, tijd en de technische kennis in huis om mij hiermee te helpen? Hoeft uiteraard niet gratis. Maar ik vrees dat - indien ik de pomp naar een revisiebedrijf breng - ik een hoop knaken kwijt ben voor het vervangen van een paar dichtingen. Maar het ergste is dat ik nooit geloof dat men mij gaat toestaan deze operatie van dichtbij te volgen, zodat ik een volgende keer nog niet weet waar ik wat en op welke manier moet los- danwel vastdraaien.
Uiteraard mag dit geen 10-jarenplan worden; de garage waar de riem wordt vervangen werkt in verloren uurtjes en zonder factuur, maar dat wil niet zeggen dat de dame voor eeuwig en een dag op de brug in de hoek mag blijven vertoeven.
Alvast mijn nederige dank, die, bij het inwilligen van mijn vurige wens, zal evolueren naar een euforische staat van dankbaarheid die grenst aan hondsdolheid.
Heb hetzelfde gehad met een Bosch turbodieselpomp. Toevallig of niet had ik er een paar weken daarvoor ook een liter of 5 PPO ingegooid (op ene bijna lege tank). Ik heb de- en montage van de pomp en de dynamo (die door de dieselldouche van de lekkende pomp ook kapotging) zelf gedaan maar het repareren van de pomp heb ik laten doen. Ik mis gewoon de kennis en de gereedschappen om dat zelf te doen en later de pomp weer goed af te stellen. Sja, kost een paar centen (340 EUR bij een specialist in Eindhoven) en dan heb je weer een dichte pomp. Sinsdien doet ie het wel weer perfect.
De rekening van de reparatie bevatte de volgende brokken: arbeidsloon 4 uur (rond de 40 EUR per uur ex BTW), testkosten (75 EUR), verder nog wat klein materiaal van hooguit 30 EUR ex BTW.
heb net een tweetanksysteem besteld.
starten op diesel die vanuit een soort van buitenboordmotortankje komt en na een km of 3/4 (afhankelijk van buitentemp.) overschakelen op 100 % ppo.
de set (compleet en incl. handleiding) kost me ruim 350 euro
en ppo rijden bespaart me op jaarbasis ong. 600 euro
dus da’s niet gek!!
geen geklooi met bijmengen, mooi starten zoals het hoort en
met een warme motor heerlijk rondtuffen in een geurige
atmosfeer
(ruik trouwens niets in de auto, behalve als ik achteruit rij )
ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Gefeliciteerd Hugo!
Wat krijg je voor die 350 euri allemaal voor leuke spullen, behalve een tankje en een handleiding? Een warmtewisselaar, 1 of twee 3-weg magneetventielen, bedieningsschakelaar, bedrading en wat slangelarij+klemmen?
Als de handleiding eea te raden overlaat laat het even weten. Ben sowieso wel benieuwd naar je set.
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:Gefeliciteerd Hugo!
Wat krijg je voor die 350 euri allemaal voor leuke spullen, behalve een tankje en een handleiding? Een warmtewisselaar, 1 of twee 3-weg magneetventielen, bedieningsschakelaar, bedrading en wat slangelarij+klemmen?
Als de handleiding eea te raden overlaat laat het even weten. Ben sowieso wel benieuwd naar je set.
ha jeroen, hoe is het met de kleine?
ja idd, de set van peus.
zie pb.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Akkoord, dankje voor pb.
Kleine Teun gaat goed! Heeft al 2 tandjes (onder) en eet fruithapjes en gedraagt zich als een hongerig kuikentje. Groeit als kool en begint duidelijk interesse te ontwikkelen voor techniek.
Ik ga voorlopig op benzine rijden. TZD Turbo heeft groot onderhoud nodig en ik maak momenteel onvoldoende km’s om diesel of gas in de belasting te hebben.
`verum ipsum factum’
@ Jeroen- fijn dat kleine Teun het goed maakt!
ik heb net de set binnen en ga ‘m aankomend weekend monteren samen met een vriend die ook een set heeft gekocht voor z’n MB100D.
ik zal een paar foto’s maken en die proberen online te zetten.
grts Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
http://www.amt.nl/pdfAMT/archief_pdf/milieu/algemeen/2005_5_70_milieu.pdf
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
wat ik heb begrepen is
bio-diesel; niet doen.
vreet je pakkingen e.d. van binnenuit op.
kan je beter half om half op ppo-diesel gaan rijden
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Biodiesel is leuk bedacht, maar eigenlijk is het waardeloos. Plantaardige olie is al niet een optimale manier om een chemische energiedrager te winnen uit zonne energie, omdat er slechts een beperkt deel van de plant (slechts het zaad) gebruikt en daar dan nog maar een deel van (de olie uit het zaad). Als je dan ook nog een bewerking erop moet loslaten, waarbij je zo’n 20% in de vorm van glycerine eruit haalt, voordat je het kunt gebruiken, dan komt de energiebalans wel erg scheef te staan.
Biodiesel is een poging om de natuur aan de bestaande techniek aan te passen. Dit is slechts gedeeltelijk gelukt, want de brandstoflijn moet voor permanent puur biodieselgebruik worden aangepast omdat de in biodiesel aanwezige methanol rubber delen aantast.
Biodiesel maken is niet erg moeilijk, doch kost enige tijd en energie. De beschreven BioKing produkten zijn handige hulpmiddelen en het lijkt mij bruikbaar spul. Het werkt vast beter dan de houtje touwtje methode waarmee ik bij wijze van experiment ettelijke liters biodiesel heb geproduceerd.
Dat probleem met methanol is trouwens te ondervangen, door in plaats daarvan ethanol (gewone alcohol) te gebruiken. Dat werkt ook, de reactie verloopt net zo goed en er komt net zo mooie biodiesel van, echter de biodiesel wordt er iets minder winterhard van en het tast geen rubber aan.
`verum ipsum factum’