





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nee! Nee, geen draadje! Dacht ik aanvankelijk ook, maar bleek een soort rubberen ‘sliertje’ dat daar los hing.
Leek wel een dus elastiekje, maar ik kon er niet achter komen waarvan… Misschien iets uit de isolatie???
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
waterman schreef:fluidphreak schreef:
Tja, als ik 79 euro ex per uur reken, wat voor sommige CX-specialisten gebruikelijk is, kom ik op ruim 6500 inclusief…
Dat zijn dealerbedragen. Dat gaat helemaal nergens meer over. Kijk, dat je voor een lastige klus aan een sm 7 tientjes ex rekent: prima. Maar 80 ex voor een vrij simpel hok als een cx zou mij doen besluiten een andere garage te zoeken.
mee eens






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Heb nog even extra gekeken, maar het is dus inderdaad een heel dun rood elastiekje. Het verdwijnt tussen de helften van het kachelhuis of in elk geval ergens in de krochten van de tunnel, dus geen idee waar het voor is/was.
Meteen ook even een lekkage opgespoord en opgelost van een retour van de ‘kleine octopus’. Die rubberen slangen scheuren altijd. Dus even waar nodig stukjes koperen HD-leiding ertussen gezet.
Kan ook wel weer de hele octopus gaan vervangen maar ik heb nog meer hobby’s dussss….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
veel plzier met de pekelteef nu nog ff wa88 op die barre winter..whaaaa..












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
La Léo schreef:Dus even waar nodig stukjes koperen HD-leiding ertussen gezet.
Kan ook wel weer de hele octopus gaan vervangen maar ik heb nog meer hobby’s dussss….
Wat een beun oplossing
Nou ja in elk geval bewezen effectief, zo zie je het wel vaker.
Van het elastiekje vermoed ik dat het er door iemand anders is in gezet of misschien wel ergens tussen is geraakt.
Vanuit de fabriek is dat niet handig, iedereen weet dat zoiets na een paar jaar verteerd




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat rode elastiekje is waarschijnlijk de pakking tussen de bovenste en de onderst helft van het kachelhuis.
Het kwam mij achteraf erg bekent voor,kachel op de zelfde manier vervangen,alleen bij mij zat het luikje er al
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
correct, die heeft een functie, namelijk luchtdicht afsluiten
CX GTi Turbo 2 - All Black






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
dat rode elastiekje zit er bij mij ook, zelfde plek.
idd iets van stukje rubber van een pakking van het luchtbehuizing.
wat een meuk aan rommel daar binnen. hoe komt dat daar ? heb je een muizennest uitgeruimd of zo ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Wat een prachtig draadje is dit aan het worden.
joostvanbroekhoven schreef:veel plzier met de pekelteef nu nog ff wa88 op die barre winter..whaaaa..
Ik blijf liever wachten, vind het wel best zo eigenlijk.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
cx25gtit2 schreef:wat een meuk aan rommel daar binnen. hoe komt dat daar ? heb je een muizennest uitgeruimd of zo ??
Zit ik ook naar te kijken - als dat normaal is, vind ik het opeens niet zo gek dat kachel/blower in een CX wat matig lijken. Je zou bijna een luikje maken om ‘t te controleren. Alhoewel - ik heb ook andere andere hobbies. Wel weer leuk om zo tussen neus en lippen door te lezen dat de octopus ook gerepareerd kan worden.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Er hebben inderdaad diertjes in deze CX gewoond. Als je had kunnen zien hoeveel blaadjes, pluisjes, nootjes, schilletjes etc. ik met perslucht uit de beide langsliggers heb geblazen…. echt een berg!! jammer dat daar geen foto van is.
In het kachelhuis zaten wat blaadjes ja, maar die zitten in elk kachelhuis wel denk ik, er vallen toch immers vaak blaadjes in de luchtinlaat van de kachel (een open gat in de motorkap, dus tja) en die blaast de blower dan het dashboard in. Ik heb met de ZX ook weleens dat er ineens een blaadje uit een roostertje schiet, dus zo vreemd is dat niet.
Het ziet er heftiger uit dan het was, deels door de flits en deels doordat die blaadjesprut nat was door de lekkende radiateur.
Het grappige was: de kachel deed het eigenlijk prima en de blower ook. Ik had over warmte niets te klagen, het leek soms wel een sauna! Alleen de kachelradiateur lekte, waardoor de ruiten vreselijk besloegen en er mos op de (oude) mat was gaan groeien.
Kan melden dat alles nu weer heerlijk droog is. De mat laat ik nog even opgekruld liggen, kan die ook fijn drogen, voor ik de boel weer dichtbouw.
Edit: toen de auto gisteren toch nog op de brug stond, meteen even het reservoir van de achterruitsproeier uitgebouwd (wát een constructie ) en de slangetjes doorgeblazen. Zat wat vuil in, maar nu niet meer, dus nu werkt ook dat weer!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Toen ik mijn kachelweerstand uit mijn Thunderbird haalde omdat die het niet meer deed haalde ik bijna een compleet schaap uit het kachelhuis.
Altijd vreemd hoe al die rotzooi erin komt.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
La Léo schreef:toen de auto gisteren toch nog op de brug stond, meteen even het reservoir van de achterruitsproeier uitgebouwd (wát een constructie
)
Ja hoor es, JIJ vind CX’en gaaf snap je nu waarom ik er klaar mee ben?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hahaaa, ben weer trots op mezelf.
Vandaag de stereo-installatie ingebouwd die ik van mijn wederhelft voor m’n verjaardag had gekregen. Deze set heeft ooit in zijn CX gezeten en daarna nog in de lease-Dacia
Het betreft een mooie Pioneer radio/CD-speler met Pioneer speakers van 125 Watt voor montage in de voorportieren.
Tevens bevatte het cadeaupakket 2 speakers van 45 Watt in ‘kastjes’ voor montage bovenop de hoedenplank (die ik niet heb natuurlijk). Maar die heb ik nog even niet ingebouwd. De Pekelteef is een luxe Break met standaard speakerbehuizing achterin. Ik moet de speakers dus uit de kastjes halen en daar achter de originele behuizing zien te bouwen. Dit ga ik echter later nog doen, eerst maar even zo proberen.
Helaas voor mij was het qua aansluiting geen plug & play. Hoewel de bedrading er niet meer lag en ik niet echt een audio-nerd ben, lukte het me een constante plus en geschakelde plus op te sporen en aan te sluiten. Netjes gesoldeerd uiteraard. Gelukkig waren de draden voor de voorspeakers gelabeld door de vorige eigenaar en hoefde ik in het portier alleen twee stekkertjes aan te solderen (die waren afgeknipt)
Extraatje in het cadeaupakket was nog een leuk dingetje om een iPod op aan te sluiten. Het heet een StereoBoomm.
Die sluit je aan tussen de antennekabel en dan aan geschakelde plus en massa. Dit heb ik dus ook netjes gesoldeerd en daarna de uitgaande draad onzichtbaar door de middenconsole getrokken zodat het stekkertje voor de iPod nu mooi uitkomt op het kleine ‘plankje’ tussen het voorportier en de stuurkolom. Dan kan ik ‘m daar eventueel neerleggen.
De iPod was trouwens niet in mijn bezit maar er werd mij vorige week terloops gezegd dat ik “die er ook wel bij kon krijgen want ik gebruik dat ding eigenlijk nooit”. Tof!
De radio werkt prima, dat heb ik al getest, maar ben wel benieuwd of CD’s ook verticaal kunnen worden afgespeeld. Maar dat zullen we zo meteen merken.
Denk dat ik dit ga testen met Slave to the Rythm van Grace Jones.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Wolfman schreef:Toen ik mijn kachelweerstand uit mijn Thunderbird haalde omdat die het niet meer deed haalde ik bijna een compleet schaap uit het kachelhuis.
Altijd vreemd hoe al die rotzooi erin komt.
Was het weer volle maan Wolfman ?