Dag iedereen,
Ik ben nieuw hier, ik ben Kristof, 25 jaar en kom uit België (Leuven).
De vriendin rijdt met een Saxo 1.1i uit 2001, kleur bordeaux.
We dachten hem eerst weg te doen door de komst van een firmawagen in de nabije toekomst maar hebben dan toch maar besloten hem te houden en gelijk ook een opknapbeurt te geven.
Gisteren begonnen met andere nummerplaathouder erop te zetten, philips blue vision, alle W5W’s vervangen door LED’s, beetje WD40 in de deuren want die piepten nogal, ... Kortom een hele boel kleine prulletjes.
Nu heb ik toch nog een aantal vragen waarop ik na het doorzoeken van een hoop pagina’s hier op het forum nog geen antwoord gevonden heb:
- hoeveel mag de saxo naar omlaag om nog reglementair te blijven voor keuring/APK? (heb gehoord dat Eibach goed is?)
- is het beter de hele schokbreker ook te vervangen of zijn enkel veren voldoende voor groter rijcomfort? De saxo zwalpt nogal van links naar rechts en ligt niet zo vast op de baan vind ik.
- wat is de maximale velg- en bandgrootte die er nog onder mag inclusief de verlaging? Ik heb hier wel eens 195/45/15 gezien, maar kan 16 ook nog zonder aanpassingen? (ik heb op 2 verschillende locaties mooie velgjes tweedehands te koop gezien maar dat zijn 195/45/16, eentje had wel een hoge ET (25), de andere was ET 18 geloof ik).
- ik wou gisteren even de logo’s achteraan eraf halen maar dat viel ff tegen, er zitten blijkbaar gaten in de kofferklep onder het Citroenteken, is dat ook zo voor de Saxoletters of zitten die er gewoon opgeplakt? En om die Citroenletters eraf te halen moet je de hele koffer gaan plamuren, opschuren en weer spuiten waarschijnlijk?
- hoe weet je exact welke kleur je hebt?
- hoe weet je welk type motor je hebt?
- wat is de inbouwdiepte van de speakers vooraan? Ik heb gevonden 57,7mm, klopt dat?
- is er nog plaats achter het deurpaneel om een crossover te plaatsen? Ik heb het er gisteren eventjes afgehaald maar ben niet zeker
- ik heb achteraan geen voorziene ruimte voor 10 cm speakers, hoewel ik overal lees dat dit standaard zo zou moeten zijn
Alvast bedankt voor de info!
zwalpen: check eerst de spelling op de achteras eerst
geel vet is beter dan wd40 tegen het piepen.
verlagen doe je in best met zon kit : veren en dempers vervangen achter tandje versteken op de torsieas en aangepaste dempers
tuning regelementering vindt je terug op goca.be
tuning tips zoek een met google op Haynes Max Power Saxo - Modifying.pdf
speakers voor 13cm en diepte kan kloppen speakers achter staat hier al ergens beschreven achterpaneel verwijderen.
crosover is niet nodig indien je een goed stel speakers koopt. en een goede crossover neemt al gauw 6 x 10 cm x 6 cm in de slag als je deze toch wil plaatsen zou ik hem onder het dashboard doen.
motorcode even goed je chassisnummer lezen. 99% zeker dat je een hfx motor hebt
kleur spuitbus op maat laten maken is het beste
kijk voor de velgen eerst goed op de juiste steekmaat. ik zou gaan voor de ET18 omdat deze waarde het dichtsbij de originele waarde licht. Maar vraag even raad aan een bandencentrale in de buurt. Deze hebben een catalogus en dan weet je wat er mogelijk is.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vergeet niet, dat wanneer je bredere velgen gaat plaatsen dan de originele, je de ET-waarde niet klakkeloos moet overnemen. ET-waarde is de afstand van de EinpressTiefe, ofwel het aantal milimeters dat het aanligvlak van de velg uit het hart van de velg is geplaatst. Bij een ET van 18 staat het hart van de velg dus 18 mm uit het midden (van binnen naar buitenkant gemeten). Stel je originele velg is 5J met een ET van 18, dan is je velg 5 inch breed en staat het hart 18 mm uit het midden. Nemen we gemakshalve (voor het voorbeeld) even aan dat een inch 25 mm is, dan heb je dus een velg van 125mm breed en staat je hart 18 mm uit het midden. Van het aanligvlak van je velg naar de binnenkant van de velg is dan 125 / 2 + 18 = 80,5 mm. De overige 44,5 mm liggen dus buiten het hart van de velg. De verhouding is dan grofweg 1 op 2. Neem je een velg van 7J met een ET van 18, dan heb je dus een heel andere verhouding, nl 175 / 2 + 18 = 105,5 staat tot 69,5 = 2 op 3. Eigenlijk moet je dan dus op zoek naar een ET-waarde die zorgt dat de verhouding weer op ongeveer 1 op 2 uit zal komen, in dit voorbeeld dus 175 / 3 = 58 om 117. 117 - (175 / 2 = 87,5 mm) = een ET-waarde van 30. Op deze manier zul je de geometrie van de wielophanging in elk geval niet wijzigen en blijven de krachten op de diverse onderdelen min of meer gelijk (volgens mijn theorie uiteraard). Nu zul je nog moeten kijken of je met een dergelijke velg/band-combinatie weg kunt in je wielkasten.
Bedankt voor de info, dat wordt even wat knutselen met die velgmaten etc.
Als er iemand op het forum zit met 15 of 16”, geef maar een seintje
Die Haynes Max Power Saxo file wordt momenteel totaal niet geseed, hopelijk is er nog iemand die hem gaan seeden of ik kan nog lang wachten .
Is het normaal dan dat bij mijn achterdeurpanelen totaal geen roosters zie voor luidsprekers? Ik ben gisteren even gaan kijken omdat ik dit topic op het forum las, maar bij mij zijn de panelen gewoon vol plastic en overal dicht achteraan hoor.
Btw, mag je dat dunne papieren/isomo velletje in de deuren gewoon verwijderen of dient dat nog ergens voor? Het zit redelijk in de weg vind ik bij het inbouwen van de composet.
In de deur, bij mij op het plaatje waar ook je bandenspanning zit, staat dacht ik ook de kleurcode.
Ik vraag me trouwens af of 15 inch wel zo makkelijk gaat bij een Saxo niet VTS… zeker als je gaat verlagen?
Als je niet te ver verlaagd kun je met de standaarddempers ook nog wel toe, zeker om ook nog een beetje comfort te bewaren. Maar ik zou zelf toch ook voor andere dempers kiezen. (ik verlaag mijn VTS niet trouwens, vind de wegligging zo al prima)
dat isomo vliesje dient voor geluidsdemping en om trillingen tegen te gaan best laten zitten.
een vts zonder speaker grill in het achterpaneel mmm
ps die max power saxo vindt ik op p1 van google.com onderaan als niet torrent
Ik heb echt geen grill vanachter hoor, maar heb geen VTS, is een 1.1i. Is het dan normaal dat er geen speakergaten voorzien zijn?
Gisteren ben ik AEZ Xylo’s gaan proberen, 16ers ET 15. Die passen er net wel onder, er ligt 205 op en de band schuurt achteraan net een beetje, maar als er 195 op komt, zal het wel in orde komen denk ik. De banden zijn nochtans 45 hoog, hoewel ik hier vaak hoor dat 40 de maximum is. Schijnt wel te lukken maar hierover binnenkort meer details als ik een testrit gemaakt heb met de 195 banden eronder. Als ze schuren, gaat de verkoop niet door heb ik zo afgesproken voor alle veiligheid.
Ik zal nog eens kijken op google.com dan voor die max power saxo.
Volgende week zaterdag op 9u afspraak om ruiten te laten tinten )
Ook nieuwe matjes, pook en linkerspiegel besteld. Eergisteren nog een kortere antenne van Foliatec gemonteerd (wat is die originele lang en lelijk zeg) en een 13” compotes van hertz met de tweeters in de spiegelkapjes geplaatst. Een enorm verschil qua geluidskwaliteit en volume!
geen grill mmm dan is dit een hele basicmodel of import auto optie is 2 “nieuwe” achterpanelen zoeken of netjes het panneel verwijderen en er een mooi gat in maken en dan een mooie gril erop plakken
tip zet gelijk een nieuwe antennevoet na 10jaar beginnen ze lichtjes te lekken met wat pech.
De antennevoet is de basis toch waar je de antenne indraait he? Die zal je bij citroen moeten bestellen dan… Enig idee van de prijs? En weet jij hoe je die demonteert? Nog nooit zo’n ding vervangen.
Volgende zaterdag afspraak bij Patrick van Limburg op de ramen te laten tinten.
Weet iemand waar de stappenmotor zit bij een HFX 1.1i?
Kleurcode en motortype kun je in de handleiding vinden waar je die moet zoeken.
11cm bodemspeling is het minimum voor de TC en altijd met attest van de verlagingskit.
Kijk op de eerder genoemde http://www.goca.be voor de bandenmaat.
Ben wel benieuwd naar foto’s van een getunede Saxo.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
idd
interieurlampje binnen demonteren (gaat makkelijkst met een 2euro stuk) dan moer losdraaien (makkelijk via een dopsleutel met een dopsleutel schroevendraaier) antennekabel voorzichtig losmaken en 2de moer losmakken. eventueel de massa en aansluiting van de antenne even opschuren. nieuwe dop erop en vastzetten in omgekeerde volgorde. ik hem hem gewoon dichtgemaakt met zon stopje radio luisteren in de auto doe ik niet lag leve sdkaartradio’s . Ik neem aan dat deze universeel is.
Ok bedankt! Ik zal er binnenkort even naar kijken. @ paso: foto’s zullen er ook nog wel aankomen tegen dat er effectief veranderingen merkbaar zijn.
Ik zit nog met een vraag: waar kan je best je Citroën laten verlagen? Ik heb gelezen dat die achteraan een speciaal systeem hebben zonder veren, en mijn “kennisen” die iets van auto’s afweten hebben daar geen enkele ervaring mee, jammer genoeg. Doen ze dat wel bij de Citroën dealer? Want vaak zeuren die mensen wel over verlagingen, etc. Als die het niet willen doen, waar moet ik dan naartoe?
Heb al eens proberen te vragen bij de dealers in de buurt, maar die zijn allemaal nog met verlof.
Krijg de foto hier niet rechtstreeks gepost…
http://users.telenet.be/fataltemptation/Saxo AEZ Xylo 16.JPG
Dit is wanneer we die 16ers gaan passen zijn.
En dit is mijn dagelijkse auto (mochten wel wat groter die velgen, maarja binnenkort komt er normaal een bedrijfswagen en dan zal deze met spijt in het hart weg moeten):
http://users.telenet.be/fataltemptation/Cruze achter.JPG
in principe kan elke garage die een draagarmachter kan vervangen deze aanpassing voor je doen. De torsieas moet een tandje verplaatst worden achter. Omdat de boel dan al half openligt kan je best even vragen of ze de spelling hiervan even willen controleren. En dan kan indien nodig de adal tijdig vervangen worden. Je moet wel even nakijken of er wel dan niet een attest vereist is voor de technische controle!
Adal is Achter DraagArmLager
Als die versleten zijn komen je achterwielen scheef te staan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bedankt voor de tip.
In de rallyshop in Diest kunnen ze ze monteren, Eibach 45/50 mm + dempers komen daar op 568 euro BTW incl en montage +/- 110 euro. Misschien iets om naar uit te kijken binnenkort, Eibach daar heb ik toch al veel goeds over gehoord. Het is natuurlijk veel geld maar ik veronderstel dat het wel de moeite zal zijn.
Weet iemand of de Saxo’s gevoelig zijn aan roest onderaan de carrosserie? Op de keuring hebben ze hierover een mondelinge opmerking gemaakt bij de onze maar heb hem zelf nog niet op een brug kunnen zetten om eens te kijken. Hopelijk valt dat wel mee natuurlijk. Is er een soort behandeling waarmee je eerst alles proper terug last en nadien de onderkant kan beschermen om weer jaren mee te gaan?