Bij mijn bx diesel heb ik het volgende probleem
de startmotor draait niet ,als de motor niet draait tenminste
vorige week ging het starten moeizaam, motor draaide langzaam rond , maar sloeg wel aan, tot woensdag dan , toen startte hij helemaal niet meer , meter duwen en lopen.
onder het rijden geprobeerd de startmotor te laten draaien en jawel hij draaide.
auto op mijn werk stilgezet, geprobeerd te starten , en heel langzaam rondgaan en aanslaan 1 keer tenminste daarna niks meer
accu losgehaald , en na laten meten., en opgeladen accu is goed
opgeladen er weer in gezet en starten , nee niks lampjes op dashbord gaan wel uit maar de startmotor geeft geen kik, alles doet het verder en kan zelfs 20 minuten groot licht aan laten staan zonder dat de motor draait.
nu vanavond weer aangesleept en lopen na een meter of 10, dus weer proberen als de motor draait of de startmotor het dan doet , en dan doet ie het dus wel.
Wat kan er nu mis zijn?, wilde eigenlijk morgen een andere startmotor erop zetten , maar betwijfel of dit het probleem is omdat ie het wel doet als de motor draait, zit er ergens een relais tussen die het probleem kan veroorzaken? of iemand een idee waar ik anders moet gaan zoeken of wat het kan zijn?
Hoor je nog wel een ‘klik’ uit de startmotor? Als je helemaal niks hoort, kan natuurlijk ergens iets fout zijn in de bedrading. Meet eens of er wel spanning op de stuurdraad van de startmotor komt als je hem aanspreekt (en dan geen hallo zeggen, maar de contactsleutel omdraaien ). De stuurdraad is het kleinste draadje op de startmotor.
Voel ook of de dikke kabel die van accu naar startmotor loopt bij de aansluitining op de startmotor of accupool zelf warm wordt. Maken je accupolen goed contact? Een schuurpapiertje en klemmen aandraaien kan wonderen doen.
Anders lijkt het erop dat je startmotor wat interne verzorging nodig heeft. Het kan dan zijn dat de contacten van het startrelais en de commutator smerig zijn. Deze zaken zitten in de startmotor, dus hiervoor moet hij eraf en open. Vervangen is echt de laatste optie en veelal niet nodig.
`verum ipsum factum’
Fout in het startrelais waarschijnlijk. Gewoon een tik erop geven als ie het weer vertikt of de starter reviseren/vervangen
kakanox schreef:een dreun op de startmotor wil ook nog weleens helpen.. als dat helpt dan zijn de koolborstels in de startmotor versleten. Niet raar bij een diesel, aangezien ze vaak verdomd veel km’s op de teller hebben…
...mijn Mazda 121 deed het ook, met dik 3 ton op de klok.
Startmotoren hebben niks te lijden van kilometers maken, kakanox. Maar na 3 ton kan hij wel vaak genoeg gestart zijn om een keer versleten te zijn. Maar veel vaker zijn de koolborstels nog niet op en is er meer sprake van vervuiling door slijtstof van de halfversleten koolborstels. Commutator schoonmaken, relaisplunjer en bendix smeren en je kunt nog jaren van de andere helft der koolborstels genieten.
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:Hoor je nog wel een ‘klik’ uit de startmotor? Als je helemaal niks hoort, kan natuurlijk ergens iets fout zijn in de bedrading. Meet eens of er wel spanning op de stuurdraad van de startmotor komt als je hem aanspreekt (en dan geen hallo zeggen, maar de contactsleutel omdraaien ). De stuurdraad is het kleinste draadje op de startmotor.
Voel ook of de dikke kabel die van accu naar startmotor loopt bij de aansluitining op de startmotor of accupool zelf warm wordt. Maken je accupolen goed contact? Een schuurpapiertje en klemmen aandraaien kan wonderen doen.
Anders lijkt het erop dat je startmotor wat interne verzorging nodig heeft. Het kan dan zijn dat de contacten van het startrelais en de commutator smerig zijn. Deze zaken zitten in de startmotor, dus hiervoor moet hij eraf en open. Vervangen is echt de laatste optie en veelal niet nodig.
nee hoor helemaal niks uit de startmotor , de spanning contorleren heb ik nog niet gedaan, ga ik morgen als eerste even doen
mpostma schreef:Fout in het startrelais waarschijnlijk. Gewoon een tik erop geven als ie het weer vertikt of de starter reviseren/vervangen
waar vind ik dit startrelais?
kakanox schreef:een dreun op de startmotor wil ook nog weleens helpen..
helaas dit heb ik al geprobeerd , maar helpt niks
Startrelais maakt deel uit van de startmotor. Zitten samen in een huis. De kleine cilinder tegen de startmotor aan is het relais.
`verum ipsum factum’
aha , mooi dan ga ik morgen eerst even kijken of er spanning op staat en kijken of een tikje op het relais wil helpen, anders maar aan het vervangen slaan
bedankt voor zover maar weer
Ja, veel kilometers kan een aanwijzing zijn van vaak starten, maar over het algemeen is een diesel een toch meer langeafstandstauto. Anders weegt belasting en brandstofvoordeel niet tegen elkaar op.
Ik denk dat een benzineauto vaker is gestart dan een diesel met hetzelfde kilometrage achter de kiezen. Mijn ervaring is dat diesels juist minder vaak gestart worden, omdat de brandstof toch relatief goedkoop is, waardoor een paar minuten stationair draaien dan niet zoveel uitmaakt. Bovendien slaat een diesel minder snel af bij het te snel aangrijpen van de koppeling bij het wegrijden uit stilstand.
Een dieselmotor slaat ook sneller aan dan een benzinemotor. Bij een diesel is meestal slechts een halve krukasomwenteling nodig, terwijl een benzine (met name die met elektronisch geregelde injectie - tegenwoordig dus allemaal) tenminste één omwenteling nodig heeft om de uitlezing van de BDP sensor vast te stellen.
`verum ipsum factum’
zo bx-ie doet het weer, stond wel spanning op het kleine draadje, dus startmotor eraf , en een andere erop, dus kan weer warm zitten in plaats van op de brommert
op naar de volgende reparatie maar weer
bedankt voor alle online hulp
Nou, fijn voor je, Reijer! Droog en uit de wind is altijd beter dan op de brommert. Heb je de oude startmotor nog opengemaakt ter leering ende vermaeck?
`verum ipsum factum’
ne deze heb ik na hem , na nog eenmaal getest te hebben achter gelaten op de sloop, had hem inderdaad wel even kunnen houden en openmaken, maar goed was allang blij dat deze het wel deed