Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Zit inmiddels weer vast, en heeft iig 2 ritten van 60km overleefd
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Vandaag lekker heel de dag met deze dame bezig geweest. Je moet iets op zo’n vrije dag.
Aantal dingen kunnen verhelpen, dus was nuttig.
Ook heb ik een andere kachel ventilator ingebouwd. De oude was na een aantal dagen steeds harder ratelen, uiteindelijk definitief tot stilstand gekomen.
Met de BX die ik onlangs in Frankrijk heb opgehaald, kwamen een hoop reserve onderdelen van een gesloopte Leader. Zo ook een kachel ventilator, dus dat ding heb ik ingebouwd. Inbouwen ging best aardig, op het detail dat ie het nog steeds niet doet na. Je zou dus ook kunnen zeggen dat het inbouwen voor geen meter is gelukt .
Rechtstreeks stroom op de motor zetten zou een goede manier moeten zijn om te testen of de motor het überhaupt doet. Hoe zet ik echter rechtstreeks stroom op die motor en omzeil ik mijn bediening? Van waar naar waar moet ik een kabel trekken zeg maar…
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Heb je een kachelventilator die in je parafanbak zit? Dus bij de ruitenwissertankjes? Daar kan je de aansluitingen losmaken van de motor en met wat draden rechtstreeks op de accu houden.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Die heb ik ja.
De stekker die ik op de auto aansluit, splitst in 2 kleine stekkertjes op de ventilator. Kan ik op zo’n stekker stroom zetten, of moet ik de behuizing eerst open maken?
De kachelventilator is bij een type 1 anders.
Weet je of die Leader een type 1 of 2 was?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Leader was een type 2.
Hmm, die zou dan gewoon moeten passen op jouw TRD.
Al geprobeerd om de kachelweerstand te vervangen? Die zit in de kachelventilator en is te demonteren met twee schroeven.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Nou, ik heb de hele unit vervangen, omdat ik hem had liggen en er van uit ging dat de oude sowieso kapot was. Dat ding maakte op het eind zoveel herrie, dat ik er van uit ging dat hij gewoon de geest had gegeven.
Ik wilde nu eerst even kijken of de nieuwe kachel het überhaupt doet als ik er stroom op zet, maar vroeg me eigenlijk af of ik dan met een draad stroom moet zetten op de stekker waarmee je de ventilator op de auto aansluit of op één van beide stekkertjes waar deze stekker weer in splitst (De stekker die je aansluit splits in 2 kleine stekkertjes, ik meende gelezen te hebben dat één naar de motor gaat en één naar de weerstand gaat).
Als hij nou gewoon draaien gaat als ik er stroom op zet, zegt dat dan nog iets over de weerstand? Ik heb namelijk geen idee hoe zo’n motortje technisch verder werkt en wat bijvoorbeeld de functie van die weerstand is?
Dat zou ik ook niet weten, want ik heb geen verstand van bedrading. Als ik zou was zou ik de kachelweerstand eens verwisselen en kijken of het beter is dan de oude situatie.
Er zijn vast techneuten hier in het huis die je kunnen adviseren over de diverse stekkertjes.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik heb dat spul ook nooit zelf open gehad, maar er staat me iets van bij dat er ook een aparte “voluit”-stand wordt ingeschakeld via een aparte relais zodra je de snelheidsregelaar op het dashboard op maximum zet. Misschien is dat de verklaring voor het splitsen van die draadjes? Ik zal zometeen Haynes er eens voor je bijpakken, ik ben ook wel nieuwsgierig.
EDIT: ik heb het schema eens bekeken, zo te zien wordt de plus-draad (die dus vanaf het contactslot komt) in 2-en gesplitst. Eéntje gaat direct naar de blower, de aftakking gaat naar dat relais toe. De derde draad gaat na de fan verder richting de regelunit. Dus dan zou je de plus op de kant van de blower moeten zetten waar normaal gesproken die gesplitste draad op wordt geplugd, en de min op die andere. Een waarschuwinkje: als je zelf ergens dat schema hebt moet je voor alle zekerheid zelf ook even kijken, ik ben geen deskundige op dit gebied, dus geen garanties!! In de Haynes staat het beschreven in circuit II van de schema’s voor de modellen vanaf 1987, blz 13.47 .
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat relais voor de maximale stand zit op weinig BX’en. Mijn type 1 heeft een kachelfan die in het dashboard zit, niet in de parafanbak. Die van jou wel, dus die kan je erg makkelijk testen. Als je de bedrading vanaf de kachelmotor volgt (volgens mij zwart-rood) naar de 2 polige bruine stekker, dan haal je die stekker daar los. Die stekker aan de kachelmotor-kant is simpelweg de voeding voor de motor. Dus trek 2 draden vanaf die stekker (en dus kachelmotor), en houd deze op de accu. De motor moet echt flink blazen als hij de volledige 12V krijgt.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Volgens het schema zou de min-kant dan een geel stekkertje zijn. Ik weet niet of het uitmaakt waar je de plus of de min opzet, misschien dat de blower bij omgedraaide polen simpelweg de andere kant op blaast. Dat zou dan voor de test niets uitmaken.
Gek genoeg ontdek ik nu ook dat bij de types 1 inderdaad geen relais wordt gebruikt, maar bij de GT dan weer wel! Maf…. maar in dit verhaal verder niet van belang.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Volgens de schema’s zit er een 2-polige bruine stekker aan de kachelmotor, en dit klopt ook. Heel veel makkelijker kan het niet worden. Gewoon stroom op knallen en testen, de motor draait de andere kant op als je polariteit omdraait. De bedrading verder, bijvoorbeeld bij de kachelmodule, is uitgevoerd in o.a. blauw en geel. Daar hoef je echter niet aan te komen als je alleen de motor wilt controleren.
Er staat me iets van bij dat type 1’s wel allemaal het relais hebben, je hoort ‘m dan ook volle gas draaien. Dus dat zou dan hier ook het geval zijn. Ik zat bij mijn vorige post aan type 2/3’s te denken.
Edit: ik zie dat ik je diesels door elkaar aan het halen ben. Voor het testen van de motor maakt het niks uit.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Hehe, lastig he, al die TRD’s :p
Ik ga morgen eens stroom op die stekker zetten, dan weet ik het snel zat. In principe is het niet zo heel erg moeilijk als het hier zo staat, alleen electra is niet mijn sterke kant. Mechanisch ook niet eigenlijk. Techniek in zijn geheel eigenlijk niet. Hmm.. Waarom heb ik eigenlijk 2 auto’s van 23 en 26 jaar oud? Misschien niet zo handig
Ach.. Al doende leert men zullen we maar zeggen, en tegen de tijd dat mijn BXjes de 40 gepasseerd zijn, heb ik het wellicht helemaal door :p
Ben een beetje huiverig om zomaar ergens stroom op te zetten, als ik niet 100% zeker weet dat ik op het goede punt stroom zet. Heb niet zo veel zin in gefrituurde motortjes, of wie weet wat ik allemaal de vernieling in help door mijn accu zomaar met van alles te verbinden
Morgen belt iig de dealer terug, of ze nog aan een kachelweerstand kunnen komen.
De bediening van de kachel heb ik doorgemeten (Ohms) en dan meet ik in de hoogste stand 0,45 en in de laagste stand iets heel dicht bij oneindig. Als ik de bediening beetje bij beetje dicht draai, loopt de weerstand steeds verder op. Geen idee in hoeverre die waardes zijn wat ze moeten zijn, maar het klinkt iig logisch.
Morgenavond meer. Ik heb iig de oude weerstand verwijderd, en die ziet er beroerd uit. Transistor is compleet verroest, al zegt dat niet per definitie iets over het binnenwerk natuurlijk, en het “pepermuntje” is niet meer dan een brok ellende, gehuld in aangekoekt poeder. Net als de overige contacten overigens.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb nog veel van die kachelmodules liggen, maar je kan beter dat weerstandje eens opschuren. Of even vervangen voor een moertje (tijdelijk!). Als ik het zo hoor kan je ook beter die contacten eens goed schoonmaken .
Wat betreft stroom op die kachelmotor, er kan niet veel fout gaan als je maar zorgt dat je geen kortsluiting maakt.