Ik ben wel eens aan het kijken bij de GS-en te koop enzo om ooit nog eens luchtgekoeld te gaan boxeren,
vorige week had ik een mooie groene op t oog, die was helaas verkocht, gelukkig wel naar een liefhebber van t forum. Maar zo’n 3-bak halfautomaat die ik ook vaak te koop zie, is dat wel wat?
Gaan ze gauw stuk? , of is het geen rijden? moet ik het zien als een 3-traps automaat die zelf niet schakelt(zo zie ik het)net als een 80/er jaren talbot horizon met zo´n bak(waarschijnlijk de zelfde)
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Is dat wel wat..!!
Dit is mijn mening…brandhout. Werd ook nagenoeg niet verkocht.
Bij een GS bepalen contactpuntjes op de bak het moment van ontkoppelen als je de pook aanraakt.
Bij de Simca als je de pookknop kantelde ontkoppelde deze.
Er waren meer fabrikanten in het verleden die deze methode gebruikte, Yeager bij Panhard en Renault en Ferlec
bij Renault in Frankrijk.
DKW had een soort vrijloop, ook zonder frictie pedaal. Saab had een vrijloop en een frictiepedaal maar daar kon
je het in of uit schakelen.
Een covertiseur en of C matic kan je ‘‘niet’’ aanslepen en of aanduwen. En 3 versnellingen bevorderd niet het
brandstofgebruik.
Maar wil je iets bijzonder hebben, dan zit je wel goed.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dat het brandhout is ben ik het niet helemaal eens, kwalitatief zijn het op zich geen verkeerde bakken.
Als er iets kapot gaat zijn het de “contactpunten box” of de hydrolische regelaar bovenop de bak.
Onderdelen zijn wel vrij schaars.
Doordat het een 3 bak is maakt ie vrij veel toeren, daardoor en omdat je met slip in de koppelomvormer rijd heb je meer brandstof verbruik.
Voor dagelijks af te raden, voor plezier km. erg leuk.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Brandhout is ‘mijn’ mening, we hebben er een gehad, ik praat dus in de geschiedenis, toen hij nieuw was reed
het inderdaad zeer appart, zelfs fantastisch. Dat doet elke GS.
Maar na enige tijd (te snel) komen de problemen het schakelmoment, contactpunten ingebrand. Voor de dealer was
het onder de kap een soort toverdoos. Ze konden er niets mee ook toen niet. Maar begrijp me goed, als je zo’n
GS nu hobbymatig gebruikt ervaar je het vast anders.
Dan staat hij een groot deel van het jaar stil. En hoop je dat hij altijd zal starten en lopen.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Contactpunten afstellen is inderdaad een vak apart maar als je ze goed hebt….Ohh wat fijn schakelen…..
Rijdt er zelf een. Mega fijne auto en versn.bak. Alleen probleem als de olie te laag is, dan wil hij niet in de versnelling. Ik rijdt er vrij regelmatig in. Gewoon 1 op 11 net als de 4-bak van mij.
Gewoon een aanrader!!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik sluit mij toch eerder aan bij het verhaal van Visa GTI 115….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Tja, er zijn positieve kanten en negatieve kanten aan een C-Matic.
Het rijd op zich geweldig voor recreatie km, maar als er iets kapot gaat…..
Dank voor de reacties, voor en nadelen dus,ik dacht zelf dat het een automaat is die niet zelf schakelt, net als dat je bij een volautomaat zelf van 1-2-naar3 zou schakelen, maar hier zit dus nog een heel electronisch/hydraulisch geregeld ontkoppelingssysteem in dat met contactpunten werkt,als je dat af blijft stellen zou ik voor een drukknop op de pook gaan, dus waarschijnlijk maar niet meer naar een halfautomaat kijken.
Gr. Wim.