Beste Citroën (Xsara) liefhebbers,
Ik wil een Xsara gaan aanschaffen en ben op zoek naar aankooptips. Ik heb in het verleden een BX gereden en Citroën blijft toch trekken, mede door de relatief lage kosten. De auto zal vooral worden gebruikt als woon-werk 15km enkele reis en één tot twee maal per jaar naar Frankrijk de Alpen in, in totaal zo’n 12-15.000 km per jaar.
De uitvoering wordt een 5 deurs (geeft een veiliger gevoel voor de passagiers - als er wat gebeurd kunnen ze zelf uitstappen, en ik hoef niet iedere keer in en uit te stappen en stoel te verstellen etc.)
Motor 1.6 16v
Bouwjaar vanaf 2002 (Phase 2) - liefst zo laat mogelijk 2004 auto’s vallen ook binnen budget
Max 140.000 km
En niet te vergeten Airco, handig voor ‘s zomers in de bergen
Ik had zelf al deze aankooptips bij elkaar gezocht op het forum
- distributie riem
- remmen + schijven -> remvloeistof laag = slechte remmen
- achterwielen in ‘x’ -> aanlopen carroserie - slijtplekken op band of boven in carosserie
? is dit hetzelfde euvel als bij de BX wanneer de wielen in ‘BMW’ stand //——-\\ staan?
- uitlaat checken (vervangen 600eur)
? wat kan ik hier aan zien?
- banden 4mm min
- cd checken -> langzaam naar binnen lopen of haperen - loopwerk defect (reparatie 100eur)
- kraken van achterbrug
? waar duidt dit op, en is de achterbrug de (meesturende) achteras
- kraken van stoel
? wat zijn de oorzaken gevolgen hiervan
- koppeling
? heb zelf mijn koppeling vervangen in de BX, hoe kan ik checken of deze nog goed is?
- kachel moet binnen 2 minuten warme licht blazen -> zoniet is er waarschijnlijk radiator fix gebruikt
? wat zijn de mogelijke gevolgen - (heb bij de BX de radiator schoongemaakt en bijna alle KVS slangen vervangen)
- links van het blok letten op olielekkage
? is dit een TU blok kwaaltje of geldt het ook voor de 1.6 16v blokken
- naden checken, wanneer deze ongelijk zijn (links rechts) kan er schade op gezeten hebben
- deuren moeten goed dichtvallen, zoniet ex schade
- cv checken ook achterklep!
Als jullie nog meer tips hebben hoor ik ze uiteraard graag!
Resumé zoek ik vooral een auto waar ik (zelf) weinig onderhoud aan wil hebben, bij de BX heb ik veel zelf gedaan. Dat is best leuk en leerzaam maar op een bepaald moment wordt het een last dan stopt het leuk ook een beetje. Auto zal daarom vooral door de garage worden onderhouden.
Moet het onderhoud trouwens door een Citroën specialist worden gedaan of kan ik hier voor ook naar een ‘gewone’, onafhankelijke (bovag) garage gaan?
Hopelijk kan ik hier binnenkort de foto’s van mijn eerste Xsara posten
Groet Michel
xsara is niet zo een moeilijke wagen, je kan overal makkelijk bij en de bouwkwaliteit is meer dan redelijk.
uitlaat checken vooral op roest denk ik. als er roest zit tegen de katalysator kan deze uitlaat daar doorscheuren en dat kost redelijk wat geld.
als ik een tijdje met mijn xsara heb gereden en ik stap uit hoor ik hem overal kraken, ik heb geen idee of dit normaal is, maar last heb ik er niet van.
ik heb geen idee of je hem origineel wil houden. zo niet kan je een kijken voor een wagen waar achteraf een nieuwe radio is in gestoken. deze kan je dan veranderen naar eigen smaak, maar dan is het paneel wel goed om een radio in te steken.
ik had ergens gehoord dat je de koppeling kon checken door hem in 4e te zetten en dan te vertrekken, als je vertrekt is deze waarschijnlijk aan het einde van zijn leven.
mijn xsara is meteen warm, als hij een hele week niet gereden heeft en ik vertrek duurt het een minuutje en het is warm.
ik zou ook de deurgrepen checken want heb gehoord dat deze wel eens durven te breken en dat is een hele miserie.
wat verder aan mijn xsara schort en wat dus volgens mij ook wel aandacht waard is:
-soms als ik optrek maakt hij even een vreemd ratelend geluid dat van voor komt. geen idee wat het is. -het mechanisme om de voorste zetels schuiner of rechter te zetten werkt stroef.
-het handvat in het koffer hangt redelijk los
-als het hard regent sijpelt er bij de achterste ramen(de voorste hoek onderaan) water naar binnen. dit is wel altijd zo geweest.
-het buisje waarmee de ruitenwisservloeistof naar achter wordt gestuurd kan ter hoogte van het kofferscharnier scheuren. en daar kan je echt slecht bij.
maar het is wel een geweldige wagen.
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De koppeling kan je testen door de auto op de handrem te zetten en rustig proberen weg te rijden met een beetje gas.
Als de koppeling goed is zal de auto achter inzakken en blijven staan, totdat je meer gas geeft dan kan je de handrem een beetje horen kraken.
Als de koppeling slech is zal de motor in toeren klimmen terwijl, oftewel dan slipt de koppeling.
Een beetje voelen dus.
Verder zou ik kijken naar een Bonheur of Différence (II) uitvoering.
Deze hebben altijd automatisch airco (wat je eigenlijk wil ipv handmatige airco), cruise control en een boardcomputer. En zo nog wat extra’s.
Beide uitvoeringen zijn gebaseerd op de VTR of Ligne Prestige met flink wat extra’s. Meestal voorzien van de 1.6 16v motor (tenzij diesel)
En vergeet natuurlijk de distributie riem niet te checken!
120.000 km of 10 jaar is het vervangingstermijn bij de 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Belangrijk is dat km stand klopt (NAP) en dat alle rekeningen aanwezig zijn. Met de economische crisis zijn mensen eerder geneigd de laatste (paar) beurten niet uit te voeren.
Mijn auto had een gereset service-interval van de boordcomp. en een sticker met daarop ingevuld dat distributieriem vervangen was, niet dus. De boordcomp was door mensen / handelaar zelf gereset. Een korte blik op de staat van het luchtfilter toonde dat bijv. aan.
Ook waren alle remmen bijna ijzer op ijzer en de remschijven dun.
Let ook op knipperende verlichtings-lampjes op het dashboard van de verlichting, of de ruitenwisser goed reageert op de schakelaar, o de verlichting goed reageert op de schakelaar en of de toeter het doet. Al deze euvels kunnen wijzen op een vervuilde of defecte COM2000 unit (=duur te vervangen of tijdrovend om te reinigen en (de-)montage).
Het onder-frame van de (bestuurders-) stoel kan doorgezakt zijn en dan is reparatie ook duur / tijdrovend
Verder denk ik dat je met een Xsara probleemloos veel kilometers kan maken op een zeer economische manier. Ik rijd nu ongeveer 1:14,5 op winterbanden met wel veel snelweg.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De boardcomputer kan je gewoon resetten, dat is gewoon een functie.
Of bedoel je de onderhoudsteller die bij de km stand zit?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Klopt, ik bedoel de dashboard indicatie van hoever je nog kan rijden tot de eerstvolgende beurt. Iedereen kan dit resetten (staat tevens in instructieboekje vermeld) maar bij verkoop van een auto geeft de indicatie 19800 km een verkeerd beeld van onderhoud als er zo’n 200 km daarvoor GEEN onderhoud is uitgevoerd.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Gister de eerste Xsara (differance) gereden, wat mij positief opviel is dat de 1.6 16V een best pittig karretje is. De stuurpositie moest ik even aan wennen; ben zelf zo’n 190 met relatief lange benen.
De tips hebben super geholpen bij het checken van de auto bedankt daarvoor!
Echter ben ik niet heel enthousiast over de specifieke auto;
- interieur was redelijk uitgeleefd voor een auto van 8,5jr oud (bestuurdersstoel was volledig doorgezakt)
- de voorbanden waren onderhand aan vervanging toe en de remmen voor waren slecht (piepende remmen bij remmen)
- over de koppeling heb ik mijn twijfels; deze ging redelijk zwaar, zat hoog en ik kon de auto in zijn 4 (met licht bijgassen trn op +/- 1500) wegrijden.
Voordeel is wel dat er heel veel onderhoud was gedaan (zelfs nog zeer kort geleden); remmen achter, uitlaat vv, distr. 109.000 / 2009 (huidig 128.600), nieuwe banden achter. Maar ik hoop toch een iets betere auto te treffen voor mijn budget, van de week toch maar een paar andere rijden.
Ik heb wel nog even een algemeen vraagje over de X stand van de achterwielen. Ik kon net iets meer dan een vinger dikte tussen de wang van de band en de carosserie krijgen; is dat normaal of staan ze dan al teveel in de X stand? Ik vond de wielen wel een beetje /—\ staan, echter zag ik geen duidelijke verslechtering toen de garagist op de trekhaak ging staan.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een bestuurdersstoel zegt vaak wel iets over de staat van de auto… Deze hoort met die stand gewoon nog netjes te zijn.
Mijn stoel is met bijna 160.000 km als nieuw.