Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Achteraf wist ik het ook wel…
Allee, de target voor vanavond is gehaald: het blok is eruit.
Wat anders: kan een zwaar versleten koppeling + drukgroep ook het jammerige geluid van de bak veroorzaakt hebben of ligt dat 100% zeker aan lagers in de bak?
Het betreffende geluid is te horen op dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=upaYNCS5h4M
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Ik had het (leuke!)filmpje al bekeken, en ik hoorde al een gierende bak. Dat geluid zit hem echt niet in de koppeling. Het geluid is voor mij helaas zeer herkenbaar. Ik denk dat het een baklager is, maar ik moet bekennen dat ik het to nu toe niet heb aangedurfd om een bak uit elkaar te halen. Het prettigst is mijns inziens als je een andere bak kunt monteren waarvan je weet dat die stil is.
De motor lijkt overigens snel, maar klinkt wat rauw. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar ik heb wel eens geconstateerd dat bij een rauw lopende motor er speling op de krukas zat (kun je voelen als je de koelvin probeert te bewegen). Voel je bij dit blokje speling?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb een reservebak staan die uit een rijdende GSA is gekomen, die gaat er eerst in zodat ik de originele bak eens rustig van binnen kan bekijken. Het is even afwachten of de reservebak stil is trouwens.
En als je het blokje van Brekkie in het echt hoort dan loopt het heel mooi. De camera heeft nogal een middentonerig geluid waardoor alles wat ruiger klinkt. Het gejank van de bak klinkt ook erger dan in het echt, wat hier dan wel weer een voordeel was. Dat geluid wordt in de praktijk pas storend boven de 110 want dan gaat het over in een soort gehuil.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is de frequentie van het gehuil afhankelijk van het motortoerental of van de snelheid?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Toerental afhankelijk. Koppeling indrukken = geluid weg.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Baklager of kroon en pignon versleten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kroonwiel en pignon dus niet. Dan zou het snelheidsafhankelijk zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kroon en pignon janken eigenlijk alleen onder belasting, koppeling in geluid weg = belasting op kroon en pignon weg. De lagers blijven toch draaien als de auto in beweging is denk ik?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Belasting klopt, maar de rpm van kroon en pignon hangt af van de snelheid; lagers secundaire as ook.
Dus bij toerentalafhankelijk denk ik in de eerste plaats aan de primaire as.
Ik heb trouwens ooit het achteruittandwiel van een gs-bak vervangen. Als je netjes werkt is zo’n splijtbate bak best wel handig.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Kijk nou, een spot! http://www.flickr.com/photos/coopey/6069881261/in/photostream/
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gelukkig is een GSA-blok niet groot. Je kunt eraan knutselen in klein hoekje van de garage.
Op de foto’s:
- Hoe het blok er nu bij staat.
- Een van de moeren van het rechter uitlaatspruitstuk ontbrak. De lekkage was blijkbaar minimaal want het is me niet opgevallen.
- Er kleeft een stuk plastic onder de oliekoeler. Het ding zit verder een béétje verstopt met vette drap.
Aan de roestvorming op de spanrollen en de afdrukken daarvan op d-riem is duidelijk te zien dat het blok vrij lang stil heeft gestaan. Verder zijn er aan de riemen overigens geen schrikbarende beschadigingen of ouderdomsverschijnselen te zien. Uiteraard ga ‘k ze vervangen.
En toch heb ik er zo de afgelopen zomer nog aardig wat km’s mee gereden. Oersterk spul.
De olielekkage lijkt voornamelijk bij de oliekoeler en de reeds vervangen oliedrukzender vandaan te zijn gekomen. Verder naar beneden op het blok wordt de vettigheid LHM.
Nu eerst de nodige onderdelen bestellen en dan weer verder.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
‘t Is een tijdje stil geweest maar vandaag weer verder gegaan. De koppen liggen er naast. Nu de boel netjes maken, nieuwe keerringetjes, t-mof, d-riemetjes, spanrolletjes, oliefiltertje enz. en dan kan ie weer in elkaar.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De schoonmaak is begonnen. De oliekoeler is weer doorzichtig en het meeste zwart is van de kopjes.
Op de foto staat de rechter kop na een eerste boenronde even te weken in wasbenzine. Tegelijk een testje of de kleppen nog acceptabel afsluiten. Dat is gelukkig het geval. Roken en zuipen deed dit blokje ook niet dus de kleppenboel blijft mooi zitten waar het zit.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Je maakt er wel nachtwerk van… Maar zo te zien gaat alles voorspoedig, en kunnen we de break later dit jaar ergens op het noordelijke asfalt bewonderen?! Succes!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zo lijkt het wel maar ik heb ‘t gewoon overdag gedaan. Tussen de oliebollen door. Intussen zitten de koppen er alweer op.
En ja, Brek gaat zéker weer rijden dit jaar. Hoe eerder hoe liever. ‘t Is een erg fijne wagen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30