Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Er is geen draadje over mijn busje op het forum. Waarschijnlijk omdat ik het busje al langer heb dan dat het forum oud is. Maar omdat ik nu een projectje begonnen ben waarvan ik geen idee heb waar het gaat stranden, ga ik het maar met jullie delen.
Inmiddels hebben we al heel wat kilometers achter de rug. Ik heb hem in 2003 gekregen toen mijn opa overleed. Hij heeft hem in 1980 gekocht toen ik 4 jaar oud was. Destijds voor 1000 gulden. Een mooie prijs, voor een busje met 6000 kilometer op te teller. De bus werd gebruikt als bedrijfswagen (kolenboer) en als kampeerauto. De afgelopen jaren zijn we ermee een keer of drie naar Zuid-Engeland geweest, een keer naar Schotland, twee keer Zweden, veel naar Frankrijk, en we hebben en jaar in Stuttgart gewoond waar HY met ons meeging. Vanuit daar zijn we naar Zwitserland, het Zwarte Woud en de rest van Duitsland geweest. Zo af en toe proberen we ook een meeting van Le-Camion of het HY team mee te pikken, maar dat lukt niet zo heel vaak.
Er staat nu zo’n 120k op de teller. Het busje heeft de afgelopen 42 jaar nog nooit een lasapparaat gezien, en dat begint hem nu een beetje op te breken.
De onderkant lijkt nog helemaal hard, al is er een naad waar het niet dragende plaatwerk los zit. Daar heb ik even geen plaatje van. Aan het plaatwerk - en wat dat allemaal verbergt - zitten wel wat puntjes.
Krikpunt LV:
Krikpunt LA:
Dit is ook dikker dan dat het hoort te zijn:
Bij schuifdeur:
Onderkant schuifdeur:
De gebruikelijke ellende bij de koplampen:
Hier zat vroeger de spiegel gepuntlast. Vroeger.
Klein puntje:
Dus om te beginnen het kitscherige interieurtje eruit gehaald, anders kan er niet gelast worden. Voor het eerst in meer dan 30 jaar dat ik het busje zo leeg heb gezien.
In de hoek rechts boven op de foto bleek er van boven lekkage te zijn. Al het hout van het interieur was volledig weggerot. Het is onbegrijpelijk dat het staal daar nog best hard is. Blijkbaar is het van erg goede kwaliteit.
Al zijn er wel wat roestbobbels te zien. Ik ben benieuwd hoeveel ellende ik hierachter ga aantreffen…
En hoe nu verder? 10 januari gaat het busje naar het Chateau Deux Chevaux voor al het nodige laswerk. De bedoeling is dat ie er dan weer 40 jaar tegen kan. Hopelijk nog wat meer.
Als ik nieuwe plaatjes heb, zal ik ze met jullie delen.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ben je niet bang dat het ‘patina’ gaat verdwijnen?
Verder kan ik je alleen maar succes wensen! Lijkt me een beste klus!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het valt eigenlijk helemaal niet tegen wat er tot nu toe te zien is. Wat ga je met het interieur doen? Iets nieuws er in met een andere indeling?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Blijft gaaf een HY..
Leuk dat je er een topic hebt gemaakt Ree!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
25trd schreef:Ben je niet bang dat het ‘patina’ gaat verdwijnen?
Verder kan ik je alleen maar succes wensen! Lijkt me een beste klus!
Welk patina? Het is een allegaartje van stukken plaatwerk die met de roller behandeld zijn. De laatste keer is ie in 2004 gerold. Dat zal na het laswerk op nieuwe moeten gebeuren. En tijd heelt alle gebrek aan patina
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
waterman schreef:Het valt eigenlijk helemaal niet tegen wat er tot nu toe te zien is. Wat ga je met het interieur doen? Iets nieuws er in met een andere indeling?
Voor de neusplaten zijn inzetstukken te krijgen. Onderkant deur zal met het handje moeten evanals de krikpunten en de achterkant. Bij de krikpunten denk ik dat het alleen het afdekkende plaatwerk is dat rot is, maar dat valt natuurlijk tegen als je het weg gaat slijpen. Mijn enige echte zorgenpunt is wat er onder de laatste foto zit. Maar goed, dat zien we alleen als de tol erin gaat…
Ik ben wel heel blijk dat ik niet langer gewacht heb. Over twee jaar was dat stuk helemaal weg geweest.
Er komt een nieuwe interieur in - het oude was te gammel - met in principe dezelfde indeling. Ik wil wel in de lengte gaan slapen, dus daar moet wat op verzonnen worden.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ree schreef:25trd schreef:Ben je niet bang dat het ‘patina’ gaat verdwijnen?
Verder kan ik je alleen maar succes wensen! Lijkt me een beste klus!
Welk patina? Het is een allegaartje van stukken plaatwerk die met de roller behandeld zijn. De laatste keer is ie in 2004 gerold. Dat zal na het laswerk op nieuwe moeten gebeuren. En tijd heelt alle gebrek aan patina
I rest my case…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ree schreef:waterman schreef:Het valt eigenlijk helemaal niet tegen wat er tot nu toe te zien is. Wat ga je met het interieur doen? Iets nieuws er in met een andere indeling?
Er komt een nieuwe interieur in - het oude was te gammel - met in principe dezelfde indeling. Ik wil wel in de lengte gaan slapen, dus daar is wat op verzonnen.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Voorlopig eerst maar wat plaatjes uit de oude doos. De eerste is de enige digitale die ik heb van een oude meeting, ergens begin jaren 90.
Vervolgens wat plaatjes uit de Moezel, Zweden, het zwarte woud, rondje meer van Geneve, Engeland en nog wat plekjes.
Hier op vakantie in zweden de dynamo moeten vervangen. Van de Opel van onze vrienden
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mooie plaatjes van een mooi glasrijk busje. Blijkbaar hou je de boel toch aardig bij, de roestschade lijkt heel erg te overzien. Benieuwd hoe je het in de lengte slapen gaat oplossen - ik roep altijd dat ik niet in een HY pas. En rij dus met een wat minder aaibaar busje rond.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De eerste tien jaar van zijn leven was het een ijscobusje in Den Helder. Vandaar de glazen schuifruiten aan de rechter zijkant en de lage kilometrage in de eerste 10 jaar van zijn bestaan. HY heeft destijds dus ook iedere winter binnen gestaan De roest heb ik altijd bestreden met een schuurpapiertje en een potje verf. Maar goed, op een gegeven moment komt het van binnen uit, en dan heeft bijwerken geen zin meer…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Volgens mij is dit zeker de enigste Citroën die nooit de deur uitgaat?
Gave foto’s!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Ree schreef:
Er komt een nieuwe interieur in - het oude was te gammel - met in principe dezelfde indeling. Ik wil wel in de lengte gaan slapen, dus daar moet wat op verzonnen worden.
Matras op de imperial?
Echt een gave bus. Zoiets moet hier ook nog een keer gaan komen. Succes met het opknapwerk!
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Wat een gave platen Ree! Succes met de hele klus, maar je gaat het pragmatisch aanpakken. Goed werk!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bossie schreef:Ree schreef:
Er komt een nieuwe interieur in - het oude was te gammel - met in principe dezelfde indeling. Ik wil wel in de lengte gaan slapen, dus daar moet wat op verzonnen worden.
Matras op de imperial?
Echt een gave bus. Zoiets moet hier ook nog een keer gaan komen. Succes met het opknapwerk!
http://www.topsleeper.nl/indexhome.html zoiets?
Verder weer een topic om te volgen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017