Vanavond terug geweest bij de inbouwer om de nozzles te vervangen en het geheel beter af te stellen. Bij het demonteren van de oude nozzles bleek echter dat er een o-ringetje van 1 van de nozzles miste. Nieuwe nozzle geplaatst met o-ring en alle problemen waren opgelost! De configuratie van de ECU is weer terug naar de basis waarden gezet en daarna opnieuw afgesteld. De Actiefus loopt perfect op LPG nu!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed man! Nu nog even dat stukkie plastic pasmaken hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En zojuist voor de 1e keer getankt na een volledige tank LPG leeg gereden te hebben sinds de installatie goed afgesteld is. Verbruik: 1 op 8.4 met een stevige rijstijl. Ik ben dik tevreden
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Lj Heb je ook een pomp in de lpg tank? Dan kun je hem beter niet leeg rijden volgens mij
Maar een mooie waarde
Groetjes Harry
PrutsyLJ schreef:De gasinstallatie is een dampgas installatie met 6 losse injectoren en verdamper.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Goed, van de week is dus de gehavende kachelslang die ik in september al provisorisch gerepareerd had definitief geklapt. Dat gebeurde ook nog eens terwijl ik fijn 160 km/u op de cruise reed. Gevolg; een enorme witte stoomwolk in mijn binnenspiegel. Eerste gedachte was; koppakking(en)! Maar dat viel gelukkig weer mee. De prijs van een nieuwe slang niet, 80 euries bij de dealer. Ook viel het me eerder deze week al op dat de kvs temp behoorlijk hoog werd onder belasting. De verdamper vraagt echter aardig wat warmte, en de kachel staat natuurlijk ook lekker hoog in deze tijd van het jaar. Dat gaf genoeg koelend vermogen om te kunnen rijden. Na het rijden een keer mijn hand op de radiateur gelegd en die was steenkoud. Thermostaatje dus samen met de slang vervangen en alles is weer dikke prima momenteel.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Thermostaatjes op een ES9 blok zijn een vaak voorkomend euvel. Bij mijn xm met hetzelfde blok in 160k 2x een thermostaat moeten vervangen…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En sinds vrijdag is de veerbol rechtsvoor van de Actiefus stuk
Bijna 2 jaar geleden laten vullen bij Chyparse en het hok is inmiddels verschrikkelijk stug. Vullen begin ik niet meer aan, er gaan gewoon 10 nieuwe exemplaren op dit keer.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
als je maar geen imitatie shit op dat ding zet. Gewoon origineel spul halen bij de dealer. O ja LJ, bollen die naast de vulnippel 3 puntjes hebben ( dat zie je snel genoeg) gaan eigenlijk nooit stuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:bollen die naast de vulnippel 3 puntjes hebben ( dat zie je snel genoeg) gaan eigenlijk nooit stuk.
Bij mij wel.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Same here.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
waterman schreef:Thermostaatjes op een ES9 blok zijn een vaak voorkomend euvel. Bij mijn xm met hetzelfde blok in 160k 2x een thermostaat moeten vervangen…..
Ja, inderdaad hier ook al twee maal vervangen omdat de motor te koud bleef dus thermostaat te vroeg open. En een te koude motor dat is helemaal niet zo goed . Gelukkig is de rest van het blok van betere kwaliteit!
Er is alweer anderhalve maand verstreken sinds ik mijn Actiefus heb opgehaald bij de inbouwer. En sinds vandaag is de afstelling van de installatie eindelijk naar mijn zin! Aangezien er geen kant en klare configuratie beschikbaar was voor de V6 was het een beetje puzzelen. In eerste instantie zaten er te kleine nozzles in (2,2 mm) waardoor de motor op LPG vooral op hoge toerentallen behoorlijk geknepen werd. Daarna zijn er te grote nozzles in gekomen (2,8 mm). Dit reed al een stuk beter maar veeeeels te rijk. Het MAP kernveld moest aardig dichtgeknepen worden en de injectietijd op gas was korter dan die op benzine. Niet goed dus. Sinds vorige week zitten de juiste nozzles er in. Een setje van 2,2 mm is opgeboord naar 2,5 mm en dat is de juiste maat. Eerst nog een paar dagen met de oude instellingen doorgereden wat niet echt lekker reed bij deellast. Stotterde regelmatig omdat het ding gewoon te arm was afgesteld. Vandaag mijn nieuwe Landi interface kabel binnen gekregen (per ongeluk het eerste setje gesloopt) en het MAP kernveld goed ingesteld. Het hele MAP kernveld staat nu op dezelfde waarde als op benzine met daarbij dezelfde rij-eigenschappen als op benzine. Dus ik kan nu eindelijk ook op LPG ook gewoon lekker lui stationair in zijn 5 tokkelen. En als je dan gas geeft, begint het gekke ding gewoon te sleuren. Heerlijk!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Een paar weken terug is de rechter voorveerbol overleden wat hele irritante taferelen tot gevolg had. Scheef inveren als de HA2 besloot dat het tijd was voor de sportstand en meer van dat soort ellende. Afgelopen donderdag mijn ouders naar Schiphol gebracht en op de terugweg even langs Chyparse gereden om 2 nieuwe voor veerbollen te scoren. Ik wou dit jaar sowieso de 4 veerbollen en 2 HA2 bollen vervangen omdat de auto inmiddels weer retestug was. Volgend verlof gaat dat alsnog gebeuren, en dan gaan er gewoon 6 exemplaren onder die bij de dealer vandaan komen. Afgelopen zaterdag in ieder geval de 2 voor veerbollen gewisseld, en dat rijd weer een stuk beter!
Verder de stationairloop van de gasinstallatie weer wat gemodificeerd aangezien hij bij een tijdje stilstand (voor bijvoorbeeld een stoplicht) begon te meuren naar LPG. Ik doe dat inmiddels gewoon met de eigen laptop op de bijrijdersstoel en kan “live” het MAP kernveld aanpassen. Zoals te zien op de foto’s:
Op foto 2 zie je het MAP kernveld. Je ziet het toerental uitgezet door de injectietijd in MS. De waarde 120 betekend dat het systeem op LPG net zo lang inspuit als op benzine. Dat is de ideale situatie omdat er door beide ECU’s dan amper bij geregeld hoeft te worden. Stationair moest ik uiteindelijk alsnog knijpen omdat het anders gewoon te rijk loopt. Een nozzle van 2.4 mm vs de 2.5 die er nu in zit zou ook kunnen helpen. Maar vooralsnog laat ik het lekker zo omdat het voor de rest voortreffelijk rijd. Het gemiddelde verbruik is momenteel erg afhankelijk van mijn rijstijl en varieert van 1 op 7.5 tot 1 op 8.4 op lange afstanden en veel op de CC. Al met al nog steeds dik tevreden!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005