Heb sinds 2 maanden een Ehdi, met nu ca. 3000 Km op de teller.
Trek ik hem wat verder door dan 2500/3000 toeren houd de motor even in met overschakelen.
Een héél irritant probleem dus…!!!!!!!!!
Is gewoon NIET prettig rijden op deze manier.
Is mijn 1e nieuwe auto die ik ooit gekocht heb, dus bijna 25.000 Euro geinvesteerd waarbij ik me doodongelukkig voel om mee en in te rijden.
Des te langer je rijdt, dus des te warmer de motor wordt doet hij het ook met lagere toerentallen.
Bij een nog wat koudere motor is er totaal nix aan de hand…
LET OP: Volgens de Dealer & Citroën Nederland een Produkt Eigenschap!!!!!!!!
Had men mij niet over deze (negatieve) Produkt Eigenschap moeten informeren van te voren ???
Is er verder iemand op de hoogte van dit irritante probleem of ben ik een van de weinige ???
Gaarne jullie reacties…
Bedankt,
Perry.
Ik heb soms dat hij in houdt maar dan doe ik te lomp met de koppeling. Gebeurd een enkele keer op honderden keren schakelen.
Verder geen problemen met hoeveel of hoe weinig toeren.
Kan er verder niet wakkeer van liggen? Ligt gewoon aan de manier van schakelen met de stand van de koppeling. Zie het als een soort van bescherming.
Hey Marien,
Ligt echt niet aan de koppeling.
Probleem wordt ja ook erkend door Citroën.
Bij de mijne is het dan ook heel extreem.
Auto staat al 2 weken bij de dealer om het probleem te onderzoeken nu.
Aha.
Voor die enkele keer soms stoort het mij niet. Maar als je het iedere keer hebt dan kan ik me voorstellen dat het vervelend is ja.
Dat is niet goed lijkt mij. En als andere rijders er geen melding van maken dan lijkt het op het eerste gezicht ook geen produkteigenschap…
Bij mij hikt ie ook wel eens als ik te lomp met de koppeling ben net als bij Marien. Daar hebben al meerdere rijders hier melding van gemaakt in andere topics. Gebeurt bij mij ook maar zelden dus ik geef er niet teveel aandacht aan.
Wat ik vervelend vind is dat hij met schokken oppakt als je helemaal je gas hebt losgelaten en daarna weer gas geeft. Dus na een stukje ‘freewheelen’ zeg maar. Dit doet ie niet als ik speel met het gaspedaal ‘beetje minder, beetje meer’ maar alleen bij helemaal gas los en daarna weer op het gas….
Doet die van mij ook (soms gelukkig), en het is inderdaad erg vervelend, het lijkt er nog het meest op alsof je de koppeling los laat schieten en/of niet kunt schakelen. (maar dat is het dus niet) De mijne heeft afgelopen week de 1e beurt gehad (20.000km) en ik heb sindsdien nog niet veel gereden, maar het lijkt erop dat de koppeling nu veel soepeler/gelijkmatiger loopt en ook het hikken is minder, misschien stelt dit je gerust. Maar als ik jouw geklaag zo lees dan hikt die van jou vaker wel dan niet en dat is bij mij dus absoluut niet het geval. Het is trouwens puur van het schakelen van 1 naar 2 bij mij.
Inderdaad het ergste van de 1 naar de 2 of van de 2 naar de 3.
Als ie koud is heb ik totaal geen problemen.
Maar als ie goed warm is ook weer van de 3 > 4 en 4 > 5.
Er zijn diverse meldingen bij Citroën van dit probleem, maar schijnbaar nog niet genoeg om de software aan te passen.
Dit doen ze pas indien genoeg meldingen binnen komen is mij verteld.
Dit probleem ontstaat omdat ze anders niet aan de energie zuinige waardes komen.
De EGR Klep blijft schijnbaar te lang openstaan.
De ene Ehdi heeft er meer last van dan de andere en laat ik nou un extreem geval zijn, zeg maar.
Misschien toch eens handig dat iedereen dit effe meld bij zijn/haar dealer want dan zal uiteindelijk ook iets gebeuren zodat we allen van dit probleem worden verlost.
De mijne doet dat ook wel eens.
Oplossing die ik gevonden heb is bij een hoger/lager toerental schakelen.
Het is inderdaad irritant, maar als je een “modernere” hdi diesel gewend was.. die deden het ook. (mijn Peug 1.6 hdi ook, maar minder extreem)
Kan me voorstellen dat iemand die uit een benzine auto komt, dit als zeeeer irritant ervaart.
Chiptuning schijnt dit ook te verhelpen. Maar dat moet je dan via de dealer zien te doen ivm garantie enx..
Op autoweek.nl staat een verslag van iemand die tuning heeft laten doen. (wordt ook summier in het forum over geschreven, anoniem vanwege het eventuele meelezen van de belastingdienst)
Wat mij ook opviel is dat de auto zich aan je rijgedrag aanpast. Want als ik een tijdje lekker sportief gereden heb, is het effect minder dan dat ik als een mietje gereden heb en een keer in dat toerenbereik kom.
Overigens heb ik er alleen last van als ik van de 1 naar 2 ga.
Er schijnen verschillen te zijn tussen de eHDI’s.
Zo liep die van mijn dealer met moeite 180+ op de teller, terwijl die van mij door de 200 ging.
De nieuwe demo van de dealer liep ook een stuk beter.
Mijn vermoeden is dat de eerste generatie van februari 2011 tot mei geleverd is.
Op het forum las ik dat er meerdere nauwelijks boven de 180 komen.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
perrr schreef:Gaarne jullie reacties…
Bedankt,
Perry.
Inmiddels de 20.000 gepasseerd, geen enkele keer het geschetste ptobleem mogen ervaren en ik ben een echte zeikerd als het op het wel/niet verfijnd werken van techniek aankomt.
Succes met je wagen!
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
@Neuf,
Het gebeurd alleen als je een keer snel weg trekt en sportief (snel schakelen) van z’n 1 naar z’n 2 en gas erop.
De auto reageert dan zegmaar 1 seconde (= lang) niet op het gas.
Dat doet ie dus bij een bepaald toerental en lang niet altijd. Maar als ie het doet, is het hinderlijk.
Zag in andere reacties van je dat de jouwe met jouw rijstijl zowat 1:23 gemiddeld doet.
De mijne komt niet eens aan de 1:20, mischien zit het in de soort wegen en manier van rijden….
(als ik rustig doe, loopt ie prima)
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 27-07-2011
- DS 3 1.6 e-Hdi So Chic
Leon75 schreef:Wat ik vervelend vind is dat hij met schokken oppakt als je helemaal je gas hebt losgelaten en daarna weer gas geeft. Dus na een stukje ‘freewheelen’ zeg maar. Dit doet ie niet als ik speel met het gaspedaal ‘beetje minder, beetje meer’ maar alleen bij helemaal gas los en daarna weer op het gas….
dit ervaar ik ook exact hetzelfde. best wel irritant. ik heb wel eens geprobeerd na eventjes “freewheelen” om dan het gas snel/harder in te drukken. dan lijkt het motormanagement het iets beter af te handelen… beetje vreemd.
dat heb ik in mijn peugeot 207’s (en 206’en) nooit gehad.
het probleem van Perr herken ik gelukkig niet…
DS3 e-Hdi, Gris Thorium/Rouge Carmen, Carmen Dashboard, Pack Perfo, Pack Comfort, Pack HiFi/USB, Borbet X8 16” (en in de winter InterAction Meteor 15”)
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Dit zal waars. Komen doordat het blok is geknepen. Het elektrisch gaspedaal geeft een signaal aan de gasklep, als dit vanwege de software wordt vertraagd dan heeft dit denk ik te maken met het feit dat de auto nou eenmaal ontworpen is voor eco rijden..
Ik heb, als ik jullie goed begrepen heb, dit ook met mijn e-HDI DS3 uit November 2011. Als je snel optrekt in zijn 1 en overschakelt rond de 3000 toeren, dan lijkt het alsof de auto inhoudt als je in zijn 2 schakelt, alsof je in een benzine auto de koppeling op laat komen met te weinig gas bij.
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Zijn er hier mensen die hun e-hdi hebben laten chippen, en zoja heb jij ook nog steeds “last” hiervan?
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 11-01-2011
- DS 3 1.6 e-HDi Airdream So Chic
Niet laten chippen maar bij 1e beurt (20000km) bij de dealer ditzelfde euvel als opmerking meegegeven (aan de monteur!). Auto is van 05-2011 en de monteur heeft de nieuwste software versie op de ECU van mijn DS3 gezet. Sindsdien is het irritante inhouden na het schakelen zo goed als verdwenen. Af en toe heb ik er nog last van, dit was veel erger. Helaas dus niet helemaal opgelost.
Ook heeft ie bij stationair toerental mee kracht. Ik kan nu op de koppeling wegrijden, dit lukte voor de tijd amper. En ook trekt ‘ie soepel door de toeren heen (1500-4000).
@PSspike,
Kan je vermelden welke leverdatum je auto heeft?
Want er schijnt al een behoorlijk verschil te zijn tussen de versies van na april 2011
(Ervoor waren volgens mij dealer anders, die zouden dus zomaar een andere firmware kunnen hebben)
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it