Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
wat kost zo’n uitlaatspruitstuk van een 24v?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Niet meer leverbaar…...... . Maar ja, 950 euro voor deze XM, je kunt wellicht een gokje wagen om dit RVS spruitstuk te (laten) lassen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ik vraag me af wat ze met oude stock doen van bv. xm. want lijkt me wel een mooie wagen
maar als het ook daar moeilijk wordt om aan stukken te geraken….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Zoek dan maar eens op dit forum onder kopje “veerschotels en Xm” dan weet je het.
Nu nog wachten waneer de eerste aftermarket onderdelen worden gefabriceerd
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Alles wat nfp is, is geen oude stock meer bij citroen zelf en de meeste dealers hebben alles al lang weg gegooid… Er is genoeg wat echt nergens meer leverbaar is.
Spruitstukken laten maken zijn 1500 ps had citrophile nagevraagd.. Ik heb nog wel een zeer goed voorste spruitstuk..
Laat het nou net om het achterste spruitstuk gaan…...
nfp ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
die nieuwere wagen s zullen niet uitvallen door roest ofzo maar gewoon door dat er geen onderdelen meer voor zijn denk ik….
het zou intressant zijn dat zoals bij de citroen sm club nederland de oude stock zou kunnen opgekocht worden door clubs…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Toevallig is de nederlandse Xm club daar o.a. net mee bezig.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ja, alleen in de tijd van de sm/ds had iedere garagist een voorraad en deed eens in de zoveel tijd een bestelling. Nu wordt alles last minute per pc besteld.. Gevolg: weinig oude stock! Zelfs cotroen nl en het landelijke magazijn hebben naar horen zeggen eea gewoon weggegooid…
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
gewoon als een model 10 of 15 jaar is en de stock wordt opgeruimd zouden de desbereffende clubs daarop moeten springen, trouwens waarom wordt daar zo moeilijk over gedaan bij citroën? Bij de duitse merken bestel je gewoon alles voor je merce van 1957 bij de dealer…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
sterker nog, daar vind de dealer het heel normaal dat je zoiets nog doet.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als zo’n spruitstuk niet van gietijzer is gemaakt kan je het hoogstwaarschijnlijk lassen
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bijna alle soorten gietijzer zijn te lassen, alleen wit gietijzer niet, zie http://rossa.nl/gietijzer.htm
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
JanSr schreef:Als zo’n spruitstuk niet van gietijzer is gemaakt kan je het hoogstwaarschijnlijk lassen
Dat was het eerste in mij opkwam, waarom niet lassen? Zelf heb ik dat ook wel eens gedaan hoewel niet bij een xm, en dat ging gewoon, is nooit meer kapot gegaan. Jammer dat je dan die motor moet (laten) uitbouwen, wat een klus voor zoiets.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
René Jongejan schreef:Bijna alle soorten gietijzer zijn te lassen, alleen wit gietijzer niet, zie http://rossa.nl/gietijzer.htm
Goed verhaal, er staat geen woord verkeerd in.
Wat er niet in staat is dat ordinaire spruitstukken dikwijls van ordinair gietijzer worden gemaakt. Zeg maar de spruitstukken die je op oude 4 cilinders vindt.
Hoe complexer de vorm, des te vloeibaarder moet het gietijzer zijn tijdens het gieten, lees het verhaal, dat zijn precies de soorten die niet of nauwelijks lasbaar zijn.
Lassen van gietijzer is te overwegen als het om statisch belaste dingen gaat, zoals het frame van een trapnaaimachine.
Is het een ding dat steeds koud- en warm wordt, zoals een uitlaatspruitstuk, dan ontstaan er steeds wisselende spanningen. Daar kan zo’n gelast stuk gietijzer echt niet tegen.
Vandaar mijn eenvoudig te onthouden stelling: Niet lassen aan gietijzeren spruitstukken.
Het spaghetti-achtige spruitstuk van een 24 kleps V6 zal wel niet gegoten zijn, maar ik heb zo’n ding nog nooit in handen gehad.
Het feit dat ze veelvuldig scheuren kan het gevolg zijn van niet gloeien na het lassen, dat is namelijk een stuk goedkoper.
Zeg maar de Franse slag.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop