Ik ben net terug van de garage voor twee nieuwe achterschokdempers. De jongens wisten me te vertellen dat de rechtse lager van de achteras stuk is en niet lang meer zal leven.
Hij adviseerde om een occasie achteras te zoeken omdat nieuwe onderdelen héél erg duur zouden zijn.
Ik las dat de assen van een gewone xsara ZX, P306 er ook op passen maar dat die dunnere torsieveren hebben. Klopt dat? Kan ik dat eventueel compenseren met hulpveren of kan ik best een break as zoeken?
Hij heeft ABS, maakt dat iets uit voor de as?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
heeft hij ook achter remschijven? zo Ja, dan is een andere as vinden al iets lastiger.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Neen, trommels achteraan met ABS.
Ik heb al een aantal recuperatie assen gevonden prijs varieert tussen €200 en €450…
Ik ga er waarschijnlijk zaterdag zelf één van onder een auto halen, dan kan ik zelf zien of hij nog goed is want het zou moeilijk te zijn zijn zonder auto errond…
Ik heb even gevoeld bij mijn Xsara krijg ik mijn wijsvinger niet meer tussen de band en de binnenkant van het spatbord. Hoeveel speling moet hier ongeveer tussen zitten? Hoe kan ik weten of het een goede as is?
Kan ik voor de montage nog problemen verwachten?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Ik heb een Xsara met goede as gevonden (althans dat beweert de handelaar). Ik ga hem er morgen vanonder halen en dan zien we verder wel.
Ik denk eraan hem zelf te monteren als het demonteren meevalt aangezien ze in de garage spreken van +/-10 werkuren.
Enig obstakel lijken me remleidingen en aansluiting ABS. Moet ik nieuwe remleidingen hebben? Of kunnen de oude er zo weer op?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
probeer de remleidingen op een normalen manier los te halen. Lukt dat bij de sloper niet, knip ze dan door voor de remdrukverdeler.
ik had de oude remleidingen weer gebruikt maar heb wel een griptang moeten gebruiken voor de eerste slag…
Met mijn 205mm brede branden kon ik er met mijn hand achterlangs. een cm of 2 zat er dus tussen. Bij 185mm brede banden dus iets meer.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
De as zit eronder. Met 2 man een uur of 4 aan bezig geweest.
De auto rijdt weer prima, de wielen staan weer recht.
Remleidingen lossen was moeilijk, maar met geduld, gezond verstand en roestoplosser is het gelukt.
Ik heb de remmen ontlucht volgende de klassieke methode, maar ik moet het rempedaal toch dieper indrukken alvorens er iets gebeurt… Misschien de afstelling van de trommels nog eens bekijken, zijn daar richtlijnen voor? Hoeveel speling moet er tussen trommel en blok zijn?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Normaal gesproken moeten ze zichzelf stellen.
Je kunt het proberen door de handrem een aantal keren te gebruiken.
Ik heb de trommels afgesteld volgens het boekje maar het rempedaal blijft een beetje “dodgy”... De achterremmen zijn ontlucht. Kan er toch nog ergens lucht inzitten of zou het wat anders zijn? Een ander gevoel omdat het andere trommels zijn?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu