Heuglijk nieuws! Vorige week heeft mijn grijze Saxo VTR uit 1997 de toch wel memorabele km stand van 80.000 bereikt, is natuurlijk nog niks maar voor mij best een mijlpaal! Sinds afgelopen zomer in bezit en nu zo’n 7.000 plezierige km’s gereden. Inmiddels wel de koppakking moeten vervangen, maar is dus klaar voor de toekomst!
Minder heuglijk nieuws; een minder oplettende mede-weggebruiker heeft behoorlijke schade aan mijn bolide gereden en niet de moeite genomen zichzelf bekend te maken.. Gevolg: merendeel oppervlakkige schade aan de bijrijderszijde van voor tot achter, voornamelijk op de kunststof delen… Ik lees hier en daar over krasverwijderaars als Turtle wax Scratch Remover & Meguiar’s ScratchX; wat is een ieders ervaring hiermee?? Hoe blijvend is dit??
Graag hoor ik van jullie!
Die sax rijd 3 x om de kerktoren zeker
Die krasverwijdersaars doen iets maar alles hangt er van af hoe diep het zit en zijn meestal tijdelijk. Nu op kunststof is er altijd een grote kans dat er een laag opzit….
Kan je een foto plaatsen van de schade?
Wat ik doe met zoiets :
De bekraste oppervlakte wassen met heet water (40°) en met echte dreft en een kleine zachte spons zonder schuurkant (da groen)
afhankelijk of er dan nog veel zichtbaar is met gs27 paintrenovator over de schade gaan.
Daarna heel de auto waxen met commandant nr7 vaste wax is hiervan de beste en een zachte niet pluisende doek.
Merk op dat je mogelijk altijd nog een deel van de schade ziet. De enige methode om geen schade meer te zien is polieren filler primer spuiten maar dit kost al gauw €€€€€€€€€€€€€€€
De saxo wordt slechts gebruikt voor recreatief verkeer, woon-werkverkeer met openbaar vervoer! Auto is (goedkoop) allrisk verzekerd bij Inshared, dus eea loopt inmiddels via de verzekering. Vandaag bij Den Elzen schadeherstel in Den Haag geweest voor een eerste schade-opname; het lijkt erop dat dit al snel in de richting van economisch total loss gaat.. A.s vrijdag nogmaals de auto brengen voor gedetailleerde opname door een schade-expert, ook voor evt claim bij Waarborgfonds.
Iemand ervaring hiermee?? Waar mag ik op rekenen wbt waarde voordat de schade werd toegebracht bij een 1.6 VTR uit 1997, pas net de 80.000 km gepasseerd en recent een nieuwe koppakking, d-riem, waterpomp twv zo’n 1000 eu??
Reparatiekosten zullen snel oplopen, linkerzijkant zou waarschijnlijk gerepareerd en opnieuw gespoten moeten worden, spiegel is geraakt, kunststof zijpaneeltjes lijken iets ingedrukt en zoals eerder gezegd krassen van verschillende dieptes..
Groeten
Je gaat de dagwaarde maximaal krijgen. Dat je nieuwe remmen koppaking nieuwe banden nieuwe schokdempers waterpomp en d-riem of wat dan ook hebt geldt niet voor de verzekering.
Ik doe een voorzichtige gok en taxeer hem op 2300 euro.
Mijn advies goede afspraak maken met de hersteller dat er enkel een bestek wordt gemaakt en geen effectieve herstelling. Een vanwezel spiegel bestellen (+-35euro inc) en zelf monteren en de krassen zoals ik beschreven had zo veel mogelijk verwijderen en het zo aanzien voor de resttijd dat je hem wil houden. Tip als je zon spiegel hebt met een gekleurd plaatje recupureer hem van de oude
Het bestek zal rond de 2400 euro zijn gebaseerd op verwijderen stootbars vervangen, sanding carrosserie, locale priming, kleurspuiten en spiegel (origineel +-100euro)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
K_saxo schreef:Ik doe een voorzichtige gok en taxeer hem op 2300 euro
Ik denk dat je er behoorlijk naast zit. Die dingen doen gemiddeld zo’n 2000 euro op de markt. De dagwaarde zal voor een 97’er eerder tussen de 1500 en de 1700 euro liggen dan hoger. Als je mazzel hebt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Denk dat 2300 eu ook een iets te rooskleurige schatting is! Bij economische total loss zal de dagwaarde/vervangingswaarde alleen uitgekeerd worden als ik vervolgens mijn sleutels inlever, maar dat is niet aan de orde. Even afwachten wat ze van de restwaarde maken (incl schade), hoe hoger die is, hoe sneller hij economisch total loss is en hoe minder ik uitgekeerd krijg icm behouden van de Saxo!
Bij een beetje mooie uitkering overweeg ik ook om de auto ergens helemaal, professioneel te laten polijsten etc. Kost wel wat, maar wel redelijk blijvend resultaat toch? en immers te betalen met uitgekeerde bedrag.. Iemand ervaring met bedrijven in de regio Den Haag waar je waar voor je geld krijgt??
Bedenk net dat de APK begin februari afloopt, misschien dit alles nog heel even afwachten voor ik die afspraak maak..
Groeten
tip maak al een lijstje met alle dingen die je achteraf hebt ingebouwd dat doet je dagwaarde lichtjes verhogen / of je krijgt een “overzetpremie” of hoe ze het ook willen noemen hiervoor.
professionels gebruiken een product op teflon basis en houd 6maand goed zijn stand kent is een veelgebruikt middel hiervoor uitsluitend voor pro verkrijgbaar.
Goed nieuws! De saxo vandaag wederom bij het schadeherstelbedrijf geweest voor een inspectie door een expert, namens het Waarborgfonds. Waar idd al voor gevreesd werd is het geval; auto is economisch total loss verklaard, schadeherstel kwam uit op ongeveer 2500..! Dagwaarde voor schade werd geschat op 2000 eu, restwaarde na schade op 750 eu.. Voorstel is dus: uitkering van 1250 eu incl behoud van auto; zoals wellicht begrijpelijk ben ik hier meer dan tevreden mee! Ben allerminst ontevreden over de geschatte dagwaarde voor schade, en de restwaarde krijg ik er denk ik al voor als ik hem morgen met m’n ogen dicht aan de eerste persoon meegeef die voorbij komt..
Gelukkig is verkopen voorlopig niet aan de orde, eerst maar eens zelf wat hobby-poetsen/polijsten en veel mooie km’s maken!
Groeten
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
het is allemaal bedrog met die verzekeringen, het is toch van de zotte, dat je, je eigen auto moet terug kopen. je had dan ook beter een schadebedrijf kunnen zoeken die met tweedehands onderdelen, repareerd, hier door slinken de kosten enorm, jouw schade bedrijf had dit ook kunnen voorstellen, maar die zijn meestal 4handen op een buik bij de verzekering.
Je kan proberen de dagwaarde voor de schade lichtjes omhoog te krijgen door te melden dat er een autoradio incl 4 luidsprekers inzit en alle opties die je hebt te vermelden dan maak je kans dat ze herrekenen en je een iets hoger bedrag “krijgt”. trekhaak? => overbouwpremie
Bedenk dat imitatie meestal goedkoper is dan 2dehands onderdelen als je een beetje rondkijkt.
Zo! nog meer goed nieuws! De saxo deze week met een nieuwe linkerachterband probleemloos door de APK gekomen.. Wacht bericht van de verzekering en waarborgfonds voor uitkering voor de schade nog steeds af..
Ik kijk weer uit naar plezierige en veilige km’s!
Groeten
over de achterband let op dat er niet teveel profiel verschil en geen loopvorm verschil tussen l en r is om eventuele slippers te vermijden.
Nu enkel nog een maandje of zo wachten op de verzekering…