Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Interieurfilter vervang je pas bij 60k (onderdeel van grote beurt). Bij mij was het zeker niet smeriger dan bij Bart. Maar ik woon dan ook in het ‘schoëne’ Limburg. Wel bij beter weer en wanneer mijn rug weer wil meewerken toch eens controleren hoe dit nu zit.
Gasklephuis heb ik ge(de)monteerd en schoongemaakt zonder accu los te maken. Geen verschil gemerkt in het lopen van de motor, maar het probleem bleek in de te lage KVS temperatuur te zitten door een defecte sensor en/of thermostaat (allebei tegelijk vervangen).
EDIT: waarom 15” velgen? Ik heb wel nog 14” liggen, zie marktgedeelte van dit forum.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bartjes schreef:
Ik heb de accu los gehad voor een half uurtje. Dit reset de computer op zich.
Dit reset zeker niet alles
Er zijn storingen die echt niet zomaar weg zijn door alleen maar de accu los te halen.
Sommige storingen zijn alleen met de computer te resetten.
Proberen kan natuurlijk nooit geen kwaad
JKER schreef:Interieurfilter vervang je pas bij 60k (onderdeel van grote beurt).
EDIT: waarom 15” velgen? Ik heb wel nog 14” liggen, zie marktgedeelte van dit forum.
Ik dacht dat het elke beurt was, oftewel 20k, ik doe het zelf in elk geval wel.
15” is logisch, dat is namelijk standaard bij een Xsara type 2.
De standaard bandenmaat is 195/55/15. Bij elke uitvoering op een type 2.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
JKER schreef:
EDIT: waarom 15” velgen? Ik heb wel nog 14” liggen, zie marktgedeelte van dit forum.
Ik heb nog goede 15” banden liggen zonder velg, er zijn nieuwe winterbanden op m’n huidige velgen gekomen. Een 2e reden is dat ik dacht dat de remschijven zodanig groter zijn bij de phase 2 dat 14” velgen niet passen.
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat er de laatste 40.000 km geen onderhoud aan m’n auto is gepleegd omdat ik slechts een afschrift van de laatste APK erbij heb. Omdat de auto met koud weer een beetje ging haperten heb ik besloten dit setje filters te vervangen. Dit haperen merk ik nu niet meer.
bartjes schreef:
Ik heb de accu los gehad voor een half uurtje. Dit reset de computer op zich.Dit reset zeker niet alles
Er zijn storingen die echt niet zomaar weg zijn door alleen maar de accu los te halen.
Sommige storingen zijn alleen met de computer te resetten.
Proberen kan natuurlijk nooit geen kwaad
Klopt, ik denk dat storingen die milieu gerelateerd zijn of motor-schade tot gevolg hebben niet gewist kunnen worden. Anders zou iedereen met een kapotte Kat deze gewoon door een recht stuk pijp vervangen.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bartjes schreef:Een 2e reden is dat ik dacht dat de remschijven zodanig groter zijn bij de phase 2 dat 14” velgen niet passen.
Ik heb er al diverse op 14” winterstaal zien staan, volgens mij moet dat prima passen…
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Arjan Verkade schreef:bartjes schreef:Een 2e reden is dat ik dacht dat de remschijven zodanig groter zijn bij de phase 2 dat 14” velgen niet passen.
Ik heb er al diverse op 14” winterstaal zien staan, volgens mij moet dat prima passen…
Dan denk ik dat ik in de war ben met de Xantia waar dat dan waarschijnlijk wél een issue is.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij een Xantia weet ik het niet, maar een type 1 staat dacht ik ook op 14”
Type 2 weet ik niet.
Xantia I zowel 14- als 15” afhankelijk van het type.
Xantia II alleen 15 inch.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Inderdaad, ik dach at Xantia type 2 geen 14 inch kunnen heben omdat de remklauw te groot is voor die maat, zoals eerder in dit topic gemeld is het blijkbaar voor de Xsara géén probleem.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Heb afgelopen vrijdag een set van 4 15” stalen velgen gevonden van een vrij lichte legering. Dit voor een leuk bedragje en vlakbij opgehaald.
Nu heb ik al vrij snel na aankoop gemerkt dat de auto bij stationair draaien een beetje schokt. Iets wat ik tijdens het rijden niet merk en dit is zowel bij koude als warme motor.
Ik hoopte dat het bij de wissel van de distributie-riem over zou zijn omdat toen ook de gescheurde rubber van de motor-steun aan die kant vervangen was, maar dat maakte helaas weinig verschil.
Ik heb al een forum-topic gevonden wat hier misschien mee te maken heeft, dat ging over slechte ontsteking of defecte stappenmotor of iets dergelijks. Ik rij momenteel op winterbanden, lange stukken op vooral de snelweg en haal nu een verbruik van 1:15,3, dus het probleem lijkt wat dat betreft niet héél ernstig.
Iemand enige tips ?
Alvast bedankt,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vraag mij af of een 1.6 16v wel een stappenmotor heeft…
Hoe oud zijn je bougies?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De Xsara heeft een electrisch gestuurd gasklephuis. Hier zit in ieder geval een stappenmotor in voor de bediening van de klep. Ik zal de bougies eens nakijken, klinkt als een een voudig taakje, alhoewel, het gehele luchtverdeelhuis is erbovenop gebouwd….
Alvast bedankt,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op de bougies zit geen luchthuis, de plastic kap moet eraf en de bobine dan zie je de bougies zitten
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Heb afgelopen donderdag de bobine & bougies eens losgehaald. De bougies zien er identiek uit met (op het oog) identieke elektrode-afstand.
Alles even ingespoten met contactspray, inclusief de multi-connector van de bobine, maar geen verschil.
Ik haal binnenkort eens een setje nieuwe bougies en hoop voor verbetering op die manier. De huidige set zit er minimaal 45000 km in.
Als dit het niet oplost is het waarschijnlijk de bobine. Aangezien dit tevens stroomverdeler is, zal dure waarschijnlijk een dure vervanging worden.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bougies e.d. heb ik nog niet vervangen omdat het niet problematischer is geworden. Bovendien ben ik weer DS gaan rijden.
Gisteren weer Xsara gereden (probleemloos). Vanochtend starten en laadstroom lampje blijft aan. Motor uit en opnieuw starten, zelfde euvel, beide keren met een piepje vergezeld. Ik ben even het blok om gereden maar het lampje bleef aan. Terug naar huis, wegenwacht gebeld (ik heb woonplaats service sinds onze niet nader te noemen vorige Franse auto behoorlijk wat problemen had). Geen zin om een uur thuis te wachten terwijl ik naar m’n werk moet, toch besloten weer in te stappen.
Auto sloeg weer meteen aan en geen lampjes meer gezien op het dashboard, zelfs niet tijdens het rijden met zoveel mogelijk stroomverbruikers aan: achterruit verwarming, alle ruitenwissers + sproeier, radio, lampen, etc. Enfin, ik ben nu gewoon op m’n werk en heb niet het vermoeden dat er te weinig stroom wordt geleverd door de dynamo, maar dat eerder de accu slecht is, iemand enige suggestie op wat er mogelijk aan de hand kan zijn ?
Wat voor informatie betrekt de boordcomputer om het lampje aan te laten na het starten ?
Zou het lampje tijdens het rijden ook nog uit kunnen gaan ?
Ik zal vanavond eens wat beter naar de accu kijken, ik heb een zuur-meter maar weet niet of de accu dopjes heeft waarmee ik het zuur kan testen…
Alvast vriendelijk dank,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb ik ook die storing…
Eerst keer ging het vanzelf wel, nu niet meer.
Als je het heb even de voltmeter op de accu bij een draaiende motor, als de laadspanning dan ruim 14 volt is, is er geen probleem. Dan kan je gewoon rijden.
Bij mij blijft de storing nu gewoon aanwezig, deze heb ik een keer laten resetten met de computer toen bleef het weg. Totdat ik de accu los haalde om een sub in te bouwen, daarna was het weer terug. Ik rijdt nu dus alweer sinds februari ofzo met het accu lampje. Als ik weer eens bij de garage ben laat ik hem weer resetten.
Zo lang je laadspanning goed is zou ik me er niet al te druk om maken in elk geval.