De bestaande topics zijn helaas niet toereikend geweest, vandaar dat ik een nieuw topic open. In mijn Blingo zou ik graag een geluids-upgrade willen doen, maar ik kan niet zo goed de beslissing maken hoe/wat.
Graag hou ik de boel zo laag mogelijk qua budget, daarnaast wil ik niks met mijn hoedenplank of laadruimte doen. En aparte versterking, daar wil ik eigenlijk ook niet aan beginnen. Dus gewoon een ‘hele prima upgrade’.
Hoog/mid/midlaag(/laag?):
1) Composietspeakers in de deuren en dashboard
- 16,5 Kenwoods voor in de deuren: http://www.kenwood.nl/products/car/luidsprekers/pasklaar/KFC-E1762C/
- 10 cm Kenwoods voor in het dashboard: http://www.kenwood.nl/products/car/luidsprekers/pasklaar/KFC-E1062C/
2) Ik heb zitten denken aan een component set, waarbij ik de tweeters in het dashboard plaats. Dan zou ik dus met 1 setje uit kunnen voor (minder dan?) de prijs van 2 composiet setjes. Zou misschien kunnen betekenen dat de geluidsweergave wat beter wordt.
Sub:
Sowieso vraag ik me de noodzaak hiervan af, ik zie het als een extraatje en zou eventueel een actieve sub onder m’n stoel willen plaatsen. Ik heb ze rond de €90 zien staan, maar zie er liefst vanaf (of later als leuk extraatje)
Of misschien dat er ooit een subwoofer in een luikje bij de achterbank kan, al weet ik niet hoe dat voor de achterbankbewoners is. Aan de andere kant weet ik niet of de bas dan überhaupt een beetje hoorbaar wordt.
Inbouwen:
Ik heb gelezen dat de deuren nogal kunnen gaan resoneren bij de inbouw van speakers. Heeft iemand hier ervaringen mee en/of tips voor? Ik las al vanalles over rubbertjes, tochtstrips, mdf maar ben vooral benieuwd naar daadwerkelijke goede ervaringen.
Het liefst lees ik meer dan “het klinkt beter dan de originele speakers”, want volgens mij klinkt alles 10 keer beter dan die rommel die er nu in zit.
Ik ben benieuwd!
Berlingo 1.6-16v LPG 2004
feulix schreef:De bestaande topics zijn helaas niet toereikend geweest, vandaar dat ik een nieuw topic open. In mijn Blingo zou ik graag een geluids-upgrade willen doen, maar ik kan niet zo goed de beslissing maken hoe/wat.
Graag hou ik de boel zo laag mogelijk qua budget, daarnaast wil ik niks met mijn hoedenplank of laadruimte doen. En aparte versterking, daar wil ik eigenlijk ook niet aan beginnen. Dus gewoon een ‘hele prima upgrade’.
Hoi Feulix, je hebt wellicht al in andere topics dat ik een gelijkaardige oefening zal maken wanneer mijn berlingo geleverd wordt (hopelijk deze week ). Ervaring met de berlingo heb ik dus nog niet, maar ik ben wel al lang bezig met ICE en sound quality, dus ik probeer een eerste antwoord te geven op je vragen.
feulix schreef:Hoog/mid/midlaag(/laag?):
1) Composietspeakers in de deuren en dashboard
- 16,5 Kenwoods voor in de deuren: http://www.kenwood.nl/products/car/luidsprekers/pasklaar/KFC-E1762C/
- 10 cm Kenwoods voor in het dashboard: http://www.kenwood.nl/products/car/luidsprekers/pasklaar/KFC-E1062C/
2) Ik heb zitten denken aan een component set, waarbij ik de tweeters in het dashboard plaats. Dan zou ik dus met 1 setje uit kunnen voor (minder dan?) de prijs van 2 composiet setjes. Zou misschien kunnen betekenen dat de geluidsweergave wat beter wordt.
In elk geval zou ik gaan voor speakers van het merk Helix. Dit merk heeft speakers die speciaal bedoeld zijn voor upgrades zonder versterker. Ze geven bij laag ingangsvermogen een veel vollere klank dan de meeste andere merken. Ga zeker eens verschillende merken beluisteren bij de verkoper, je zal het verschil onmiddellijk merken.
Indien je met een meerwegsysteem geen surround kan maken (= luisteraar zit “omringd” door de speakers), heeft het geen zin om twee 3-wegsystemen beiden vooraan in te bouwen. Je werkt dan inderdaad best met een composet.
feulix schreef:Sub:
Sowieso vraag ik me de noodzaak hiervan af, ik zie het als een extraatje en zou eventueel een actieve sub onder m’n stoel willen plaatsen. Ik heb ze rond de €90 zien staan, maar zie er liefst vanaf (of later als leuk extraatje)
Of misschien dat er ooit een subwoofer in een luikje bij de achterbank kan, al weet ik niet hoe dat voor de achterbankbewoners is. Aan de andere kant weet ik niet of de bas dan überhaupt een beetje hoorbaar wordt.
Noodzaak van een sub hangt voor een stuk samen met je muzieksmaak, maar focus inderdaad best eerst op goede speakers. Hou er rekening mee dat je ook bij actieve sub een hoop kabels hebt weg te werken en dat indien je een gewone sub zou willen plaatsen je een versterker nodig hebt (aan te sluiten op versterkeruitgang van de headunit of indien je die niet hebt, met een hi-lo convertor).
Daarentegen maakt het voor de geluidskwaliteit niet erg veel uit waar je een sub plaatst (tenzij je SQ of DB-drag wil gaan doen natuurlijk). Als deze naast het hoofd van de achterpassagiers staat, is dat wellicht niet erg aangenaam.
Laat je in elk geval nooit verleiden tot het inbouwen van die mega subs van 30 cm of meer. Dat is puur voor DB drag en daar krijg je nooit een strakke bass uit. Mits goed versterkt is 25 cm voor mij het echte maximum. Indien licht versterkt, is zelfs 25 cm te veel.
feulix schreef:Inbouwen:
Ik heb gelezen dat de deuren nogal kunnen gaan resoneren bij de inbouw van speakers. Heeft iemand hier ervaringen mee en/of tips voor? Ik las al vanalles over rubbertjes, tochtstrips, mdf maar ben vooral benieuwd naar daadwerkelijke goede ervaringen.
Betreft twee aspecten:
enerzijds moet je bij demontage en montage goed opletten de rubbertjes niet te beschadigen en dat je alle onderdelen stevig en trillingsvrij terug vastzet. Dat loopt al eens mis door de plastieken schroefjes e.d. die je vaak maar één keer kan vastschroeven, dus je hebt best wat reserveschroefjes en plugjes bij de hand.
anderzijds zijn de weinig massieve materialen die in moderne wagens worden gebruikt niet erg bevorderlijk voor een trillingsvrije muziekomgeving. Je kan dan inderdaad MDF gaan gebruiken, alle metalen en plastics afschermen met geluidisolatie,... persoonlijk lijkt me dit niet nodig voor onversterkte vermogens. Je kan het natuurlijk altijd doen en het zal de kwaliteit wel iets verbeteren, maar naar kosten / baten analyse toe zou ik het niet doen.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Ja, ik heb mijn twijfels bij de combinatie “beter geluid” en “Berlingo”..
Ik heb jaren geleden extra draden gesoldeerd achter de Siemens inbouw radio,
en 2 oude Wharfedale boxjes achter de passagiersstoel gelegd en aangesloten.
De dealer heeft met de Lexia de achterspeakers geactiveerd, klaar.
Ik geloof dat ik nog 2 condensatortjes van 80uF in serie met de deurluidsprekers heb gesoldeerd
om resoneren bij “lage” frequenties te voorkomen.
Kosten: een paar euro en 25 euro om een Citroen monteur de Lexia te laten bedienen…
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
kzou het niet beter kunnen uitleggen dan visb.
ik vrees niet versterkt dat het resultaat iets zal tegen vallen.
neem nu die rommel zoals je zeg die er nu in zit.
steek daar eens deftig vermogen op.
denk,ben zelf zeker dat je zal verschieten wat daar uit komt,tot op zekere niveau.
de bron is belangrijk,das de radio.
wat is het vermogen daarvan?
wat zeer belangrijk is de rms vermogen niet piek vermogen.
composet is altijd beter,keuze 2 of 3 weg is meer verfijning.
isolatie ook van belang.
ik had vroeger(zo ne jaar of 14 geleden een citroen ax) die deuren,ja wat moet je daar van zeggen,blik he.
ken deze bespoten met dempingsmateriaal(geen maten) dat koste vééééél geld,want per deur toch wel 2 spuitbussen nodig.maar het resultaat….. super!!!!!
als je dan de deur dicht sloeg was het bonk en geen blik,rammel…. wereld van verschil.
nu heb je ook al dempingsmatten voor beter prijs,kzou zeker achter je deurspeaker zo een mat kleven.
uit 16.5 cm speaker kan je lekkere bas krijgen(mits voldoende vermogen) maar dat is meer kickbass.
niet zo diep.
daarvoor moet je eerder 20cm of 25cm in kistje hebben.
dat is al van belang wat je wil en welke muziek je beluisterd.
succes met je project
Na wat opzoekingen op het internet, kom ik tot de vaststelling dat ik een beetje achtersta op caraudiogebied (ben er sedert een 5-tal jaar niet zo mee bezig).
Nu ik een oplossing zoek om het geluid in de Berlingo te verbeteren, waarbij ik de originele radio en myway gps niet wil opgeven, ben ik gaan kijken bij de nieuwe producten van Helix omdat zoals hoger aangehaald, deze firma zich focust op het upgraden van OEM installaties.
Op hun website ben ik volgende mogelijkheid tegengekomen:
Helix Plug And Play products are the latest in sound customization. While the vehicle sound systems installed by the factory have increased significantly in quality and sound over the past few years, standard systems still have ample room for improvement. In addition, an increasingly high number of owners are not willing to change the OEM system for higher quality audio.
Adding an amplifier with integrated digital signal processing makes a dramatic difference in your sound experience. The Helix Plug And Play devices are designed for factory equipped audio systems, and with vehicle specific interfaces available for virtually every automobile, they can integrate into your vehicle with ease and at a price far less than a typical aftermarket system
Hoe lijkt het te werken: je koopt een ISO adapter van Helix die je kan inpluggen in je radio. De bekabeling die standaard in je radio steekt, plug je in de adapter. Dan heb je nog 1 fiche vrij. Daarin kan je een kabelboom steken die loopt naar je “plug & play” processor / versterker.
Als ik het goed begrijp, krijgt de processor / versterker stroom en signaal via de radio en stuurt hij het signaal terug via de adapter naar de speakers. Hierdoor moet je maw geen stroomkabel leggen van batterij naar verterker en geen audiokabels van versterker naar speakers.
Lijkt niet alleen ideaal om de originele radio-gps te behouden, maar ook voor wie opziet tegen de wagen te strippen om kabels te kunnen leggen.
Waar ik wel wat mee in de knoop zit, is dat ik moeilijk kan geloven dat de originele bekabeling zou voldoen om versterker en speakers aan te drijven. Ik heb altijd geleerd, hoe dikker de kabels hoe beter zowel voor stroom als geluid…
http://www.helixhifi.com/products/product_series.asp?cat_id=75
Als ik binnenkort vakantie heb, ga ik eens langs bij de helixdealer om inlichtingen in te winnen.
normaal hoe dikker hoe beter,maar tegenwoordig mee opletten,er zijn al dunne kabels die toch beter zijn.
ik verklaar mij,de omwenteling of isolatie die dunner is,waardoor er meer kernbekabeling is.
minder weerstand is altijd goed.
ik ben er ook al wat jaren uit
met helix heb ik geen ervaring,zal het ook niet afbreken ofzo.
http://www.vhcarsystems.be/producten/rockford-fosgate/77-rf-acc-sixty (iets gelijkaardigs)
wat ik wel zeker weet dat dees merk hierboven zeer goed is.
Visb, Crusty123, het gaat ietwat offtopic als het over zulke apparaten, die ook nog eens enkele honderden euro’s kosten. Weliswaar kan het wel een interessant onderwerp zijn, maar dat zou dan beter staan in een eigen topic (audio tuning o.i.d.?).
De isolatie (bitumen o.i.d.) is sowieso wel een goed idee en past ook makkelijker in een laag budget, dus dank daarvoor!
De heren van mijn lokale car audiozaak raden me de Excalibur x17.3c aan. “Veel geluid voor weinig.”
Met wat meer budget zou de JBL GTO6508C een betere keus zijn. En natuurlijk de hele riedel erbij van persoonlijke smaak enzo, maar met beperkt budget is daar weinig in te kiezen vrees ik
Iemand ervaring met die Excaliburs? (ik vrees van niet)
En iemand ervaring met het inbouwen van zo’n composet? Ik vraag me af hoe ik de bekabeling het beste kan laten lopen…
Berlingo 1.6-16v LPG 2004
feulix schreef:het gaat ietwat offtopic als het over zulke apparaten, die ook nog eens enkele honderden euro’s kosten. Weliswaar kan het wel een interessant onderwerp zijn, maar dat zou dan beter staan in een eigen topic (audio tuning o.i.d.?).
Ik snap soms die forums toch niet hoor. De ene keer zijn de mensen boos dat je hen te weinig info geeft (zie topic lex8 over eenzelfde onderwerp), de andere keer omdat het te veel info is. Je kan mensen die antwoord geven op je vragen toch niet verwijten om volledig te willen zijn? Moesten we het hier hebben over echte audio tuning dan zouden er wel andere begrippen passeren dan plug en play processors om je OEM installatie te upgraden…
Bovendien ben ik het ook inhoudelijk niet met je eens. Ik ben intussen een demowagen gaan besluiteren met dit systeem. DSP stond gewoon tussen originele radio en originele speakers. Het was een hemelsbreed verschil. Zo’n apparaat kost dan wel “enkele honderden euros”, maar wat denk jij kwijt te zijn voor goede speakers, inclusief werkuren voor inbouw want inbouw speakers duurt langer dan zo’n plug en play processor bijplaatsen…
feulix schreef:De isolatie (bitumen o.i.d.) is sowieso wel een goed idee en past ook makkelijker in een laag budget, dus dank daarvoor!
je doet daarmee wat je wil, maar goede geluidsisolatie is heel duur, veel werk en totaal onnodig bij een niet-versterkte installatie. Slechte isolatie past wel in een laag budget, maar is nog altijd veel werk en het heeft geen enkele zin.
feulix schreef:De heren van mijn lokale car audiozaak raden me de Excalibur x17.3c aan. “Veel geluid voor weinig.”
Met wat meer budget zou de JBL GTO6508C een betere keus zijn. En natuurlijk de hele riedel erbij van persoonlijke smaak enzo, maar met beperkt budget is daar weinig in te kiezen vrees ikIemand ervaring met die Excaliburs? (ik vrees van niet)
Zijn beide degelijke merken, maar vraag zeker aan de heren van de audiozaak om deze speakers te kunnen beluisteren aan een headunit met laag uitgangsvermogen (dus zonder dat er een versterker aanhangt of zonder dat ze zijn aangesloten op een radio die standaard al een mosfet van 4x50 W heeft).
als “VEEL geluid voor weinig” de bedoeling is, kan ik je niet adviseren. Mijn bedenkingen waren opgevat als “zo GOED mogelijk geluid voor zo weinig mogelijk geld”.
feulix schreef:En iemand ervaring met het inbouwen van zo’n composet? Ik vraag me af hoe ik de bekabeling het beste kan laten lopen…
via de kabelboom de deur in, goed opletten dat alle rubbers na de installatie goed aansluiten want als je water in de deur krijgt, heb je miserie
Visb schreef:feulix schreef:het gaat ietwat offtopic als het over zulke apparaten, die ook nog eens enkele honderden euro’s kosten. Weliswaar kan het wel een interessant onderwerp zijn, maar dat zou dan beter staan in een eigen topic (audio tuning o.i.d.?).
Ik snap soms die forums toch niet hoor. De ene keer zijn de mensen boos dat je hen te weinig info geeft (zie topic lex8 over eenzelfde onderwerp), de andere keer omdat het te veel info is. Je kan mensen die antwoord geven op je vragen toch niet verwijten om volledig te willen zijn? Moesten we het hier hebben over echte audio tuning dan zouden er wel andere begrippen passeren dan plug en play processors om je OEM installatie te upgraden…
Bovendien ben ik het ook inhoudelijk niet met je eens. Ik ben intussen een demowagen gaan besluiteren met dit systeem. DSP stond gewoon tussen originele radio en originele speakers. Het was een hemelsbreed verschil. Zo’n apparaat kost dan wel “enkele honderden euros”, maar wat denk jij kwijt te zijn voor goede speakers, inclusief werkuren voor inbouw want inbouw speakers duurt langer dan zo’n plug en play processor bijplaatsen…
Ik geloof zeker dat als je meer dan 100 euro uitgeeft, je al snel “meters” maakt qua geluidsverbetering. Het inbouwen van speakers is iets wat ik leuk vind om zelf te doen; dit neem ik dus niet mee in mijn kostenberekening.
Zonder strakke moderation is het inderdaad lastig om de juiste lijn te houden. Men heeft verschillende verwachtingen qua antwoord. Ik probeer de lijn in deze thread gewoon een beetje recht te houden. Voor in de toekomst is het vast handig dat mensen lezen over zo’n plug&play dsp, maar het moet m.i. niet teveel die kant op gaan als de vraag er niet over gaat.
Visb schreef:
feulix schreef:De heren van mijn lokale car audiozaak raden me de Excalibur x17.3c aan. “Veel geluid voor weinig.”
Met wat meer budget zou de JBL GTO6508C een betere keus zijn. En natuurlijk de hele riedel erbij van persoonlijke smaak enzo, maar met beperkt budget is daar weinig in te kiezen vrees ikIemand ervaring met die Excaliburs? (ik vrees van niet)
Zijn beide degelijke merken, maar vraag zeker aan de heren van de audiozaak om deze speakers te kunnen beluisteren aan een headunit met laag uitgangsvermogen (dus zonder dat er een versterker aanhangt of zonder dat ze zijn aangesloten op een radio die standaard al een mosfet van 4x50 W heeft).
als “VEEL geluid voor weinig” de bedoeling is, kan ik je niet adviseren. Mijn bedenkingen waren opgevat als “zo GOED mogelijk geluid voor zo weinig mogelijk geld”.
Sowieso inderdaad luisteren in de winkel. Mijn radio (Clarion cz509e) heeft 4x50w uitgangen, dus volgens mij ligt die prima in vermogen. Goed geluid in mijn Berlingo is sowieso wel lastig, omdat de auto - zeker boven de 100 km/u - best wel wat geluid maakt. Dus ook graag veul geluid, om daar bovenuit te komen. Maar bij lagere snelheden mag het ook wel gewoon een beetje mooi klinken, maar het heeft niet zo’n prio als thuis (waar ik overigens zeer tevreden ben met een stel jbl-klassiekers die ik voor 30 euro heb gekocht en zelf gerefoamd).
Visb schreef:
Sowieso inderdaad luisteren in de winkel. Mijn radio (Clarion cz509e) heeft 4x50w uitgangen, dus volgens mij ligt die prima in vermogen. Goed geluid in mijn Berlingo is sowieso wel lastig, omdat de auto - zeker boven de 100 km/u - best wel wat geluid maakt. Dus ook graag veul geluid, om daar bovenuit te komen. Maar bij lagere snelheden mag het ook wel gewoon een beetje mooi klinken, maar het heeft niet zo’n prio als thuis (waar ik overigens zeer tevreden ben met een stel jbl-klassiekers die ik voor 30 euro heb gekocht en zelf gerefoamd).
feulix schreef:En iemand ervaring met het inbouwen van zo’n composet? Ik vraag me af hoe ik de bekabeling het beste kan laten lopen…
via de kabelboom de deur in, goed opletten dat alle rubbers na de installatie goed aansluiten want als je water in de deur krijgt, heb je miserie
Dank!
Berlingo 1.6-16v LPG 2004
gouden tip wil je wat goeds spaar dan iets door en dan zal je wat goeds hebben.
kwaliteit kost geld.
kan hier nog uren doorgaan.
prijs van een versterker is afhankelijk welke klasse die heeft.
voor klank moet je zo dicht mogelijk naar A gaan(dat is voor hoge en midden tonen)
voor bass(lage tonen mag je eerder naar c of d gaan)
is in verband met ruisonderdrukking enz…
wat logisch is een A kost meer dan een D….
een drieweg zal mooier zijn dan een 2 weg systeem.
simpel weg omdat je hoog ,midden en laag kan perfect afstellen
met een 16,5cm in een deurpaneel kan je bass uithalen(kickbass wel te verstaan)
moet zeggen 2 x 16,5 cm in een deur gaan toch lekker zene.
ik heb vroeger nog een 20cm in een deur gestoken(dat was kicken) wel schoon afgewerkt..
Nog DB-drag en sound quality wedstrijden gedaan(nu reeds een jaar of 10 geleden)
Met een ax(voor db-drag) en renault safrane(waar is de tijd…)
Ik heb nu een week vakantie en helaas weinig tijd, dus bij m’n car audioboer op de hoek een setje JBL GTO6508C gekocht. Hopelijk kan ik dit weekend inbouwen. Updates volgen!
Berlingo 1.6-16v LPG 2004
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. laat ons zeker iets weten
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 30-01-2012
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Ik ben ook bezig te onderzoeken hoe ik de geluidskwaliteit in mijn Berlingo kan verhogen.
Ik heb uit mijn vorige auto de hoogwaardige Pioneer boxen gehaald. Deze hebben dezelfde afmeting als de boxen in de voordeuren en achterin boven de bagageruimte.
achter:
Pioneer TS-E1076
http://www.pioneer.nl/nl/products/archive/TS-E1076/index.html
voor:
Pioneer TS-A1711
http://www.pioneer.nl/nl/products/archive/TS-A1711/index.html
Ik heb de luidsprekerfrontjes eraf gehaald en zag al meteen de in mijn ogen mindere kwaliteit van de orginele boxen.
Aan de orginele boxen zitten echter klikstekkertjes maar aan mijn Pioneerboxen zitten aansluitingen voor kabelschoentjes. Ik ben echter zo weinig techneut dat ik die orginele stekkertjes er niet af durf te knippen om vervolgens kabelschoentjes er aan te maken. Zijn er ook verloopstekkertjes of zijn kabelschoentjes gemakkelijk aan te brengen ?
Ad
kabelschoentjes kan je gemakkelijk aanbrengen.
beetje handig bent of iemand die je kent die handig is.
gebruik wel rood voor plus,zo mis je niet als je die aansluit.
kan ook rechtstreeks de draden solderen op de aansluiting(beste verbinding)
wel opletten je dat doe,dat de soldeertin niet op je boxen komt,eventueel papier of iets dergelijks opleggen.
succes.
een antidreun mat aanbrengen op de deurpaneel achter de boxen,als die al niet aanwezig is.
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 30-01-2012
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Ik heb dit in laten bouwen:
voor:
http://carhifitwente.nl/luidsprekers/crunch-dsx6-2c.html
klinkt al stuk beter dan de orginele boxen
audio specialist adviseerde wel nieuwe radio om nieuiwe boxen optimnaal tot hun recht te laten komen
Ad
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 30-01-2012
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Crunch set die nu heb klinkt geweldig strak maar mis toch extr bas
Daarom subwoofer besteld die ik donderdag in laat bouwen:
http://carhifitwente.nl/crunch-gp800-active.html
Ad