2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Problemen met versnelling/koppeling CX
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 13 november 2009 12:46 PM
  [ # 16 ]

Ik heb precies hetzelfde gehad!

Had de koppelingskabel ook al een paar keer strakker gezet. Uiteindelijk kon ik ook niet meer schakelen en heb ik de auto moeten starten in z’n 2e versnelling om zo naar huis te komen. Best link in de file, maar ik ben wel thuis gekomen zonder schade.

Bij thuiskomst nog eens onder de auto gekropen en toen zag ik dat de koppelingshendel onder aan de versnellingsbak was doorgebogen. Deze heb ik eraf moeten slijpen want de koppelingshendel zat echt muurvast. Vervolgens bij Tres Beau een goede gebruikte gekocht voor 15 euries en deze er voorzichtig op de vertande as getikt, borgingsklipje eronder en ik kon weer lekker schakelen nadat de kabel vast zat. gooi

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 november 2009 06:21 PM
  [ # 17 ]

@Rik: als ná stellen van de kabel de problemen na een tijdje toch weer terugkomen is óf je kabel slecht of je koppeling zelf gewoon op…
En dat betekent: blok eruit en koppeling wisselen….

klinkt als: http://www.citroen-forum.nl/index.php?URL=http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=197882

of

http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/201219/

confused

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 november 2009 08:42 PM
  [ # 18 ]
waterman schreef:

Dus:

- motor uit
- in z’n 1 zetten
- zorgen dat er NIEMAND voor je staat binnen 20 meter!!!
- starten
- weg hobbelen.

Het kan, maar het is ECHT NIET GOED voor de bak.

Ik heb net 700 km met mijn Range Rover zonder koppeling naar huis moeten rijden nadat de hulpcilinder lek ging Frankrijk. Maar ja, dat ding heeft een tractor-versnellingsbak… Evengoed géén fijne rit!

Genoeg redenen om zo niet te starten dus…
Dan lijkt me aanduwen nog een beter idee. Dan zit je tenmiste direct ook in de 2de versnelling. (aanslepen wordt weer lastig, want je zal weer moeten stoppen om de kabel los te halen)

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 13 november 2009 08:55 PM
  [ # 19 ]

Niet alleen is het slecht voor de bak, ook de startmotor vindt deze manier van starten en rijden echt niet leuk. Veel te zwaar.
Het is echt een noodoplossing die je alleen kunt gebruiken als je zeker weet dat de weg die je af moet leggen file vrij is en zonder al te veel verkeerslichten.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 15 november 2009 05:48 PM
  [ # 20 ]

Precies, een noodoplossing. En als je enig gevoel voor dubbelclutchen hebt (maar dan dus zonder koppeling) kun je zelfs een oude Simca op die manier weer thuis krijgen, terwijl daar de bak toch echt wat minder stevig is dan die van een Range Rover. Beter dus: als je het zelf niet kunt onderzoeken, zoek dan dichtbij een garage die het wel kan. Als je in Groesbeek woont: vraag desnoods even bij Joop Thijsen van Bieberg waar hij z’n auto’s laat nakijken/repareren. Laat een noodreparatie doen en ga dan op weg.

Profiel  
 
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 15 november 2009 07:58 PM
  [ # 21 ]

Ik heb Marieke vrijdag vrij fatsoenlijk bij de garage gekregen. Praktisch geen file gehad, het schakelen ging goed en de koppeling heeft vrij weinig geslipt. Ik ga daar morgen even kletsen hoe verder met de wagen, waarschijnlijk gaat ze tijdelijk de stalling in tot ik genoeg geld heb om dr te laten repareren. Bedankt in ieder geval allen voor de reactie’s. Het was erg handig. Smile

Profiel  
 
palm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 03 januari 2012 09:31 PM
  [ # 22 ]

Hoe is het afgelopen? Ik heb net vandaag hetzelfde meegemaakt.Koppeling otkoppelt niet meer. Na het nog meer bijstellen van de kabel ging het weer 10 km goed en toen weer het zelfde. Met geen mogelijkheid in de versnelling te krijgen. De bijstelling van de kabel is nu max. Het lijkt dat of de kabel uitrekt of dat in de drukgroep, koppelingsplaat iets meebuigt.Beide kan ik nog niet verifieren. Ik ben inmiddels thuis maar mijn cx nog niet.

Paul

Profiel  
 
Gepost: 03 januari 2012 09:47 PM
  [ # 23 ]

Of je auto is simpelweg aan een nieuwe koppeling/druklager/drukgroep toe….kan dat niet?
Hoe oud is de huidige? (hoeveel kms?)

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 03 januari 2012 09:56 PM
  [ # 24 ]

Of de hevel onder de bak is aan het doorscheuren ....

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 03 januari 2012 10:27 PM
  [ # 25 ]

Het is natuurlijk de vraag of een gare hevel de oorzaak van het probleem is, of dat het verbuigen van de hevel het gevolg is van een achterliggend probleem.

Lees maar eens in deze post om te lezen wat ik bedoel!

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
palm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 03 januari 2012 10:38 PM
  [ # 26 ]

Goede tips. Moet alles nog controleren. In mijn herinnering is de hevel aan de buitekant niet verbogen. Hij staat ook niet schever dan normaal of heeft een grotere vrije slag. Ik ga eerst maar eens goed naar de kabel kijken. Ik heb ook nog zo’n camera endoscoop. Misschien kan ik in het koppelingshuis kijken.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 03 januari 2012 10:39 PM
  [ # 27 ]

Na drukgroep of koppeling buigen zal wel meevallen het zal eerder versleten zijn, kijk eens door het gat aan de achterkant van de bak of de plaat wel loskomt van de de drukgroep zoniet dan zal of de hevel verbogen zijn of je druklager een probleem hebben of de veren van de drukgroep zijn versleten.

Succes.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 06 januari 2012 01:17 PM
  [ # 28 ]

Kennis over zowel de hand als de rand ontbreken bij mij volledig, maar met mijn ex-break heb ik ook iets vergelijkbaars gehad. Koppeling zou nieuw zijn maar gaf toch binnen 10k km dergelijke problemen. De kabel kon in Noord-Frankrijk nog net gesteld worden om normaal naar huis te kunnen rijden. Bleek uiteindelijk dat de koppeling zelf nog dik in orde was, maar dat de koppelingsvork niet vast zat en daardoor verbogen was. Meer weet ik er niet meer van. Behalve dat de rekening hoe dan ook niet mals was omdat voor het achterhalen van de oorzaak toch het blok eruit moest.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 06 januari 2012 02:17 PM
  [ # 29 ]

bij mijn ex-20RE konden ze via het inspectieluik van de bak bij de schakelvork komen; het blok hoefde er niet uit. Is dat hier misschien een optie?

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 06 januari 2012 02:35 PM
  [ # 30 ]

Kennis over spreekwoorden ontbreekt bij mij ook, zie ik nu. Hoed en rand, dus… Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook