Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Samen sleutelen heeft een voordeel: ééntje sleutelt en stelt kleppen, de ander controleert de speling en de borging.
Zo ooit geleerd van mijn paps…
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ja ja, maar niet iedereen heeft een partner die wil leven naar de wijze les van jouw paps.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Samen klussen heeft ook nadelen. Je praat meer en dat is slecht voor de productie en je bier is sneller op. Vooral dat laatste is irritant.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het moet bij mij ver komen voordat ik iemand vraag te helpen of iets vast te houden. Ik maak liever een hulpstukje zodat ik het zelf kan.
Kleppen stellen is voor mij echt een eenmans klus: meten met de voelermaar, ringsleutel 10 op de moer en mat andere hand een schroevendraaier, schroef tegen houden, moer stukje los, schroef fractie verdraaien, moer vast terwijl je de schroef tegen houdt. gereedschap er af, voelermaat schoonvegen aan overall en meten. etc. Ik heb schat ik zo’n 3000 keer kleppen gesteld en dit is de eerste keer dat ik het moertje niet goed geborgd heb. Daarom extra frusterend, omdat het een soort automatische routine handeling is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
In de routine schuilt het gevaar.
Andere wijsheid: na werkzaamheden aan/rond de wielen veertien dagen zónder wieldop rijden om je te herinneren aan eventuele controles die je nog zou kunnen uitvoeren.
- wielmoeren natrekken
- reserveband (laten) repareren of ophalen bij de bandenboer
- klembanden controleren
- bandenspanning controleren
enz.
Laatste maanden niets geschreven maar wel bezig geweest.
Motor:
Ik heb de knoop doorgehakt vij mijn DX4 in revisie: De gebruikte zuigers en bussen toch niet hermonteerd, maar bij CTA nwe gekocht. Daarna alles netjes inelkaar gezet. Nwe hoofd en drijfstanglagers, goede gebruikte nokkenas, goede gebruikte stoterbussen, oliepomp de vlakken afgedraaid zodat het binnenwerk speloingsvrij is, ook 2 groeven in de hals van de oliepomp gedraaid voor o-ring ivm betere afsluiting op het blok.
Cyl kop: Ik was begonnen met revisie van de kop door er zelf nwe klepgeleiders in te persen. Daarna zaten de zitting behoorlijk scheef. Bij Heinekamp mee geweest: werd een volledige revisie.
Ik had een erg goede 21ie kop. Kleppen opnieiuw ingeslepen. Aan inlaat kant een paar modificaties gemaakt zodat het het inlaatspruitsuk er op kan.
Blok zit nu in elkaar en staat klaar voor montage.
V-bak:
wil er een lange bak in. CeesB heeft mij overtuigd er een 5 bak in te doen. Hij had nog een 5 bak. Deze uit elkaar: was veel mee loos: differeintieel zat vast en gebroken asje, lagers bij deksel slecht enhet bleek een korte bak te zijn.
Een defecte lange 5bak bij Huub gekocht: bleek het naaldlager van de 1 volledig uitgelopen en de lagerbus vastgesmolten aan de pignon as. Met veel vloeken, voorzichtig slijpen en daarna afdraaien deze pignon as weer helemaal goed gekregen. Met de bak van Cees er bij heb ik nu zat onderdelen om een mooie lange 5 bak te maken. Vandaag alles schoon gemaakt. Komende weken monteren en afstellen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Goede kerstgedachte met al dat mooie spul
Hier een paar foto’s van het uitgelopen V-bak lager:
De schilfers zijn de resten van het lager.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En zo ziet een onverwoestbare bak er dus uit als het dan toch een keer kapot gaat. Nog steeds genoeg goede onderdelen om één goede bak samen te stellen?
Hier een verslag van de opbouw van de 5 bak.
Eerst zorgen dat alles mooi schoon is
Meten wat de beste sunchro ringen zijn die ik heb
Pignon as vast zetten om de moer/v-kabelmoer goed vast te zetten
De pignon diepte moet gemeten en afgelde worden
Pignon lag te diep, dus een dikkere stel ring nodig. Die ringen waren in een hele reeks te koop, maar nu? Heb er een vulring bijgemaakt zodat de totale dikte goed is. De oorspronkelijke ring geplaatst aan de kant waar een draaiend deel is
Dan afstellen van de vul ringen van diff assen. Met een unster meet je of de lagerspanning goed is. Ook moet de li-Re locatie van kroonwiel goed zijn voor de goede tandspeling
Primaier as kan je alleen monteren als de pignon as los ligt. Prim as zit er in, moer pignon as snoei vast gezet en ook met loctite geborgd. Shit, vergeten de schakelvork 1-2 er in te leggen voordat de prim as er in gaat ( ja wel zorgvuldig de Manual lezen). Dus pign as moet er weer uit, prim as er uit, vork monteren etc.
Zo dat ziet er netjes uit, nu alleen nog deksel monteren. Past niet!!!. Blijkt het blokkeer blokje voor 3/4 verkeerdgedraaid te zitten en tegen de deksel aan te komen. Even verdraaien en de deksel kan er op.
Bak zit nu netjes in elkaar. Schakel mechanisme werkt goed.
Volgende keer mbv de draaibank een test opstelling maken en kijken of synchro’s goed werken en er geen bijgeluiden zijn
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk Egbert! Ik zie dat je voor het meten van de pignon-as-diepte een tooltje geklust hebt. Je had de originele tool zo van me mogen lenen, evenals de afstelkalibers voor de schakelvork en synchro’s… heb ‘t allemaal liggen…
Maare: ziet er top uit! heb je het diff zelf niet uit elkaar gehaald?
Zo zagen de interne assen van mijn diff er uit…
en de tandwieltjes…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja hoor diff heb ik ook uitelkaar gehaald, zag er goed uit. Maar van de andere (korte) 5 bak die ik deels als donor gebruikt heb, was 1 as zelfs vastgelopen en afgebroken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben erg benieuwd of die bak mooi stil is en lekker zal schakelen. Houd je ons even op de hoogte?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Poeh - mooi werk hoor. Later, als ik groot ben, wil ik dit ook leren. En mooi setje tooltjes, Waterman.
Vandaag de bak getest:
Hij doet het goed, schakelt goed, de synchros werken goed en geen bijgeluiden.
Dus de bak is klaar.
Mijn revisie kenmerk in geslagen:
En nu de oude motor en bak demonteren en deze gerevisieerde set er in gaan zetten
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper