Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum. Even wat achtergrond. Ik heb sinds mei dit jaar een zx break 1.8i aura uit 1997 en heb er gas in laten bouwen. Mijn 5e citroen na wat omzwervingen met een ford mondeo en een toyota picnic. Hiervoor heb ik gehad: acadiane, visa 1.1, BX 1.4, ax 1.4d.
Ik woon in belgisch limburg, vlakbij maastricht (Rekem).
Nu heb ik de zx van de sloop gered en al het een en ander vervangen zoals de triangels, de schokbrekers achter of zoals ze hier in belgie zeggen amontiseurs (schrijf ik het zo goed?) en de kachelradiator. En de remschijven + blokken. En nu is het mechanisme van een achterraam stuk.
Ik zoek nog:
- zo’n mechanisme voor het achterraam
- een centrale vergrendelingsmotortje voor bestuurders deur en de achterklep
- en zo’n plastic houdertje waarin het knopje gaat voor de deur van binnen op slot te doen.
Dus wie nog wat weet?
Verder heb ik problemen met de motor. Hij zuipt momenteel lpg laatst vol beladen met tegenwind 1 op 5. Verbruikt flink olie 1 liter op 400 kilometer. Heb er al een goed product in gegaan, maar lijkt niet te helpen.
Groeten,
Theo
Theo ZX break 1.8i ‘94
wat bedoel je met mechanisme voor achterklep? grote kans dat ik het nog heb liggen, tevens is de cv gewoon handmatig of met afstandbediening? anders heb ik wel motortje nog van is de deur zitten!. houdertje voor het slotpalletje heb ik ook nog wel liggen
Hoi Sebastiaan,
Dank je voor je reactie.
Ik heb inderdaad een motortje nodig voor de achterklep. Het slotpalletje kan ik omzeilen. Waarschijnlijk is het motortje van de betuurdersdeur ook kapot. De CV is met afstandbediening. Maakt dat uit?
Heb je misschien ook een afdekkapje/roostertje van een speaker voor de linker achterdeur? En speakers voor de achterdeuren?
Wat wil je ervoor hebben en waar woon je/heb je het spul liggen?
Groeten,
Theo
Theo ZX break 1.8i ‘94
motortje heb ik voor achterklep en de deur, heb ze er nog niet uit maar dat is zo gedaan denk ik, speaker en speakerafdekplaatjes heb ik niet meer liggen, wat bied je voor beide motoren?
IK woon net over de grens bij goirle/tilburg in poppel
Hoi even een update van mijn zx. Ik heb ondertussen het forum wat doorgelopen. Veel interessants gelezen.
Sorry dat ik een tijdje niet gereageerd heb.
Ik heb ondertussen van een sloop zx wat kunnen afhalen en op mijn auto gezet waaronder:
- isolatie motorkap
- CV motortjes voor en achterdeur
- asbak
Ik heb nog veel werk te doen en tegelijk ons huis van top tot teen aan het renoveren. Dus moet er tussendoor. Dus ik probeer hem rijdende te houden en uiteindelijk in goede conditie te krijgen. Ik ben nu 13.500 km verder. Zit nu op de 161.000.
olie verbruik is erg hoog. meer dan een liter per km en even kijken hoe het gaat met het verbuik van lpg. Ik heb op 1 op 6 gezeten op het diepte punt. Trok ook slecht. Het slecht trekken bleek te komen door een slechte accu? dat had ik nooit gedacht. LPG systeem gebruik blijkbaar toch wat meer stroom dat benzine. Dus accu vervagen door een tweedehands. En inmiddels winterbanden opgelegd.
Binnenkort helpt een kennis waarvan ik de auto ook gekocht heb met het reviseren van de motor. Of vervangen door een andere 1.8i of 2.0i. De koppeling is waarschijnlijk ook bijna versleten. Auto schudt/trilt bij het optrekken. Is de afgelopen maand meer geworden. Ligt niet aan een van de motorsteunen en maakt ook niet het geluid van een aandrijf as die versleten is, voorzover ik het begrijp.
Nu heb ik ergens gelezen dat je ook een 2.0 van een xm erin kan leggen? klopt dat? Nu begrijp ik van mijn kennis dat LPG en een 16V niet goed werkt. Verder is het in belgie zo dat de motor inhoud geld voor de wegenbelasting. Dus zoek ik een motor die lijkt op de huidige. Daarom de voorkeur voor een 2.0I 8v. Mocht iemand nog een hier in de buurt een weten die voor de sloop is voor oud ijzer bijvoorbeeld dan ben ik geinteresseerd. Ik zit erg krap bij kas momenteel dus even kijken hoe ik het slim kan doen.
Verder iemand ervaring met de vering achter op te draaien? als ik het goed zeg. Hij is wat te slap namelijk. Iemand tips over hoe je ze er uitkrijgt? Ik begrijp dat ze wel eens vast kunnen zitten.
Heel verhaal.
Theo ZX break 1.8i ‘94
starlower schreef:Nu begrijp ik van mijn kennis dat LPG en een 16V niet goed werkt.
volgens mij is je kennis mogelijk wat in de war. De 16V XU-motoren gaan prima. De 1.8 8V gaat een stuk minder (lang) goed op LPG.
dank je, goed te weten dat de xu 2.0 16v beter is voor lpg dan de 1.8 8v. En de 1.8 16v? die heb je toch ook? Anders moet ik meer wegenbelasting in belgie gaan betalen. Niet zoveel zin in. De 2.0 16v lijkt als ik het goed heb niet op de 1.8i 8v.
Theo ZX break 1.8i ‘94
De 1.8 16V staat volgens mij als vrij probleemloos op LPG bekend.
starlower schreef:dank je, goed te weten dat de xu 2.0 16v beter is voor lpg dan de 1.8 8v. En de 1.8 16v? die heb je toch ook? Anders moet ik meer wegenbelasting in belgie gaan betalen. Niet zoveel zin in. De 2.0 16v lijkt als ik het goed heb niet op de 1.8i 8v.
De 18i 16V is een prima blok om op LPG te laten lopen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Dank jullie voor jullie reacties. Fijn om te weten dat een 1.8 v16 goed op gas loopt. Waarschijnlijk een beetje een nitwit vraag. Hoe weet ik of mijn auto een TU of XU is?
Verder heb ik nog een vraag over schudden/trillen van mijn auto. Kan ik daarover het beste een ander topic openen?
Theo ZX break 1.8i ‘94
Het is een 16V, geen V16. Zou een beetje groot worden voor een ZX.
Volgens mij is de TU er niet groter dan 1.6.
Ah dat is makkelijk Dus heb ik een XU. En ja helemaal gelijk v16 is inderdaad een beetje erg groot. Zou ie wel lekker wat vermogen hebben.
Theo ZX break 1.8i ‘94
De 1.6i is ook een XU-blok. De 1.1i en de 1.4i zij TU-motoren.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.