Hallo,
Iets verderop in dit forum las ik over een lekke radiateur. Mijn Citroen zx 1.8 furio heeft dezelfde symptonen: Er komt damp uit de ventilatieroosters en de vooruit begon ineens flink te beslaan met een vettige damp. Ook mijn koelvloeistof is gaan zakken. Ik ga er dus vanuit dat mijn kachelradiateur aan vervanging toe is. Nu vraag ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen hoe groot de klus.
Tevens heb ik een probleem met de interieur ventilator. Het doet het alleen in stand 2 op de hoogste snelheid. Ik heb al eens een andere kachelbediening in het dashboard geplaatst, maar dat heeft niet geholpen. Wat kan hier het probleem van zijn?
Edit by Tom D.; geschopt naar ZX
Probleem van je ventilator is ongetwijfeld je lekke radiator….. Ik heb het met mijn Berlingo ook gehad.
Als je nog ff blijft doorrijden zul je trouwens ineens een natte vloermat hebben, of zelf nat worden. En dat is beide niet fijn….
Interieur radiator zit aan de binnenzijde van je dashboard, en dus moet je dashboard eruit. Hierna is het niet meer zoveel werk.
Als je onder je motorkap kijkt, dan zie je 2 leidingen ongeveer bij je klokkenspel (die van de auto….) naar binnen gaan Die gaan naar je radiator.
Overigens Zo’n nieuwe ventilator is duur!!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
levert carfix ze niet immitatie? Voor de BX iniedergeval wel!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
alloha,
ik heb nog een zeer goede op de plank liggen voor een zx, mag je zo van me hebben.
had destijds het probleem ook. Mijn advies, DOE HET ZO SNEL MOGELIJK! al die troep loopt namelijk je auto in bij de bijrijdersmatten.
Is op zich simpel, maar trek er een middag voor uit.
- middenconsole verwijderen.
- stuur eruit
- klokkenwinkel eruit ( mooi moment voor lampjes!)
- plastic “beplating"raamstijlen verwijderen
- ruitenwisser verwijderen
- slangen koelvloeistof losmaken die je radiator aansluiten. DENK er AAN O-ringen vernieuwen.
- aandrukplaat bij raam onder aan buitenzijde verwijderen
- dashboard verwijderen
EN NU KOMT HET
- winddtunnel verwijderen, EN DAAR zit je radiator in.
neem een tuinslang en spuit die goed, ZEEER goed schoon. doe je dit niet, dan blijf je een waas houden. ff lekker laten drogen in het zomerzonnetje en de boel weer inelkaar zetten.
Waar moet je rekening mee houden….
- De zx heeft 2 type radiators, een met aansluiting voor slangen rechts en
een met aansluiting links. Dat weet je pas als je um in je handen hebt…. ( ik spreek uit ervaring, vandaar die ene die over is…
- Met dit weer op koelplaatsje werken, je word namelijk ECHT gek van het priegel en trek werk. reken maar op flink waar schrammen op je handen en een hoop gevloek. ( kleine kinderen weghouden)
- zorg voor verschillende tork draaiers.
en de beste…. begin niet op zaterdag aan het eind van de dag te sleutelen of op zondag… geloof me, je komt iets tegen dat je moet vervangen of je bent schroefjes kwijt…. denk dus aan de sluitingstijd…
Mooi moment, maar hoeft niet, om je koelvloeistof ff te vervangen
Nog ff inhakend op de fan… ook daar heb ik mijn portie van gehad.
Is idd duur ding, kost NIEUW ongeveer 175 eurie ( als ik me niet vergis, heeft zx14 dat ding uit de sloop zx gekaapt….
sloop kost ongeveer 35, maar dan moet je maar afwachten hoe lang alles werkt.
Theiz, ik ben het niet met je eens wat betreft de link tussen kapotte radiator en kapotte fan. het weerstand blok is vaak de zwakke plek. Maar die kom je vanzelf tegen als je je dashboard gaat vervangen…
advies, koop NIEUW weerstand blok, ongeveer 20 eurie, maar je word knettergek als je blijft kloten met gebruikte… en als je net op de apk keuring er panne mee krijgt… afkeur…
Is idd duur ding, kost NIEUW ongeveer 175 eurie ( als ik me niet vergis, heeft zx14 dat ding uit de sloop zx gekaapt….
Ehh ja die heb ik, ga binnenkort de interieur ventilator in mijn ZX vervangen met die uit de sloop ZX. Die van mij piept vreselijk, net of er een nest muizen onder het dashbord zit.
Overigens de middenconsole uit de sloop ZX, waarvan ik dacht dat deze wel in mijn ZX zou passen is dezelfde als eentje die ik al had liggen. Die komt uit een nieuw model Aura, de Reflex heeft duidelijk een iets ander dashbord.
Dus bij deze, voor de liefhebber, 2x middenconsole één met een gescheurde pookzak en een zonder zak, af te halen bij mij voor niets.
Ik ben niet al te veel in detail getreden, heb dat ding vervangen bij mijn Berlingo, niet de ZX. Overigens is volgens mij wel het hele verwarmingsgebeuren van de berlingo 11 overgezet uit de ZX, net zoals ze bij de voorwielophanging gedaan hebben. Ongetwijfeld zal er ergens overigens wat afwijken, vandaar dat ik een beetje mijn mond heb gehouden….
Bij mijn berlingo heb ik wat lang rond gereden met kapotte verwarmingsradiator (ik wist niet dat hij stuk was) en langzaam aan ging mijn ventilator het slechter en slechter doen.
Bleek bij vervangen radiator (nadat hij echt stuk ging en ik nat achter het stuur zat) toen dat de ventilator zelf ook vochtig is geworden en daar kon dat ding niet tegen (lagers waren gaar).
Overigens is bij een Berlingo de ventilator wel een echte zwakke plek. Ik ken nu al 2 mensen buiten mijzelf die dat ding vervangen hebben, en nooit was de auto ouder als 5 jaar…
Mijn ZX ‘95 1.8 waar ik best blij mee was (heb hem net 4 dagen in mijn bezit) vertoonde vandaag het onderstaande euvel, temperatuur loopt op, witte damp als je de kachel aanzet, natte matten die onder de koelvloeistof zitten….....
Anwb laten komen….. schat de kosten op 1000 euro…..
Nu een tussenoplossing voor dit mankementje…..
En ach… dat de distr.riem/spanrollen/v-snaar voor aankomende week op het lijstje staan voor vervanging, en de lpg-installatie het vandaag ook heeft af laten weten, waardoor de auto niet meer start, dat is maar bijzaak qua kosten…..
Iemand nog ideeen???
Overigens is bij een Berlingo de ventilator wel een echte zwakke plek. Ik ken nu al 2 mensen buiten mijzelf die dat ding vervangen hebben, en nooit was de auto ouder als 5 jaar…
Ik denk dat de Berlingo niet het enige voertuig van de PSA is met dit probleem.
De ventilator in mijn 306 break uit 2001 was vorig jaar ook gaar, piepte ook als een muizennest, de auto had 180.000 km gereden. Gezien de kilometerstand wilde de leasemaatschappij de ventilator niet meer laten repareren
Begin van dit jaar is de kachel-radiator en ventilator van de (lease)Peugeot-Partner van mijn broertje al vervangen. Die auto is van 2002 en heeft nog geen ton op de teller.
Alexandra schreef:
Anwb laten komen….. schat de kosten op 1000 euro…..
Nu een tussenoplossing voor dit mankementje…..
Die zijn echt helemala van de ratten besnuffeld!
Als je het mij vraagt zijn er hier zat die dat ding voor je vervangen voor de helft van de prijs die de anwb noemt!
De echte Citrofielen hier doen het ook voor een krat bier of een tray frisdrank voor de niet alcohol-drinkers
We kunnen er ook weer een gezellige sleutelmeeting van maken met zn allen
gompy58 schreef:Alexandra schreef:
Anwb laten komen….. schat de kosten op 1000 euro…..
Nu een tussenoplossing voor dit mankementje…..Die zijn echt helemala van de ratten besnuffeld!
Als je het mij vraagt zijn er hier zat die dat ding voor je vervangen voor de helft van de prijs die de anwb noemt!
Ik ga morgen informeren naar de prijs bij verschillende garages, want ik heb ook de nare ervaring dat er maar wat gevraagd wordt. Maaruuuhhh….. ik ben wel een beetje gerust gesteld dat de kosten wellicht gehalveerd kunnen worden. Ik hou jullie op de hoogte van mijn zoektocht…..
ZX1.4i schreef:De echte Citrofielen hier doen het ook voor een krat bier of een tray frisdrank voor de niet alcohol-drinkers
We kunnen er ook weer een gezellige sleutelmeeting van maken met zn allen
Het is me ook wel twee kratjes bier waard…. Ik heb de laatste tijd zoveel pech met auto’s dat ik bijna een busabonnement heb gekocht
Zonder gekheid, ik ga informeren en plaats morgen het resultaat.
Haarlem is redelijk bereikbaar voor de Citrofielen hier om gezellig een ochtend te sleutelen aan je ZX. Ik doe mee, voor een tray fris
ZX1.4i schreef:Haarlem is redelijk bereikbaar voor de Citrofielen hier om gezellig een ochtend te sleutelen aan je ZX. Ik doe mee, voor een tray fris
Wwwoowww…....... geweldig zoveel enthousiasme !!!
Alexandra schreef:ZX1.4i schreef:Haarlem is redelijk bereikbaar voor de Citrofielen hier om gezellig een ochtend te sleutelen aan je ZX. Ik doe mee, voor een tray fris
Wwwoowww…....... geweldig zoveel enthousiasme !!!
Ik wil het best voor je in orde maken, maar door ervaring hiermee wijs geworden ligt mijn prijs iets hoger… te weten
2 kratjes dommelsch ice
1 pakje cabalero filter 30 pack
brandstofkosten vica versa
gompy58 schreef:Alexandra schreef:ZX1.4i schreef:Haarlem is redelijk bereikbaar voor de Citrofielen hier om gezellig een ochtend te sleutelen aan je ZX. Ik doe mee, voor een tray fris
Wwwoowww…....... geweldig zoveel enthousiasme !!!
Ik wil het best voor je in orde maken, maar door ervaring hiermee wijs geworden ligt mijn prijs iets hoger… te weten
2 kratjes dommelsch ice
1 pakje cabalero filter 30 pack
brandstofkosten vica versa
Boodschappenlijstje geef ik aan James door