Hallo allemaal,
De kachekraan van mijn BX chic is kapot en moet worden vervangen. Mijn ctiroen garagist heeft het over een reparatie van €400. Ik ben dus op zoek naar een alternatieve oplossing. Is deze kachelkraan goed zelf te vervangen? En heeft er iemand nog 1 te koop?
Bedankt!
Groet, Toon
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb er waarschijnlijk nog wel een liggen. Vervangen is zelf te doen, maar het kan wat frustrerend zijn als het een eerste sleutelklus is. Je moet het koelsysteem aftappen, kachelslangen losmaken in het motorruim, en dan het onderste dashboard kastje verwijderen, dan kan je de laatste kabeltjes en boutjes los maken.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
400 euro is wel erg goed betaald voor zo’n klus. Een beetje monteur doet het vervangen van de kachelkraan in een uur of 2.
Mede dankzij de tweedehandse kachelkraan van Vermond is het lek verholpen. Voor een beginnen sleutelaar als mijzelf een redelijke overwinning .
Aangezien er echter redelijk wat koelvloeistof uit is gelopen weet ik dat ik t systeem nu zal moeten ontluchten. Hoe gaat dit precies in zijn werk? Het wordt me namelijk niet geheel duidelijk uit andere berichten.
Heeft een bx chic wel of niet ontluchtingsnippels? En waar kan ik deze vinden en op welke manier te gebruiken?
Thanks!
groet,
Toon
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Heb je een TU-motor in je Chic? Dan heb je zeker drie plekken om te ontluchten. 1 op de radiateur rechts zit een schroef. Losdraaien en bijvullen, maar niet voordat je ook 2 de plastich schroef op de kachelslang (als je voor de auto staat rechtsvoor, bijna bij het schutbord) hebt losgemaakt en 3 een nippel hebt gevonden op je blok op de plaats waar de bovenste koelslang vanaf de radiateur het blok bereikt. Volgens mij is de juiste ontluchtingstechniek reeds beschreven op het forum…
Deze, van Hilko bijvoorbeeld:
Voor het ontluchten: eerst de schroef op de radiateur openen tot deze overstroomt op dit punt. Dan de tweede ontluchtings-schroef openen (die zou op het thermostaat-huis moeten zitten) en weer vullen tot ook deze overloopt. Daarna de derde ontluchtingsschroef openen, op de verwarmingslang. Ook weer doorvullen tot overstromen. Weer dicht maken, motor starten en warm draaien (met geopende dop van de radiateur) totdat de fan aanslaat, onderwijl eventueel kvs blijven bijvullen. Daarna zul je hoogstwaarschijnlijk nog wel een keer de waarschuwing “kvs niveau te laag” zien verschijnen. TU-motoren zijn nogal draken om te ontluchten. Hou het niveau goed in de gaten, en ook of de fan aanslaat. Bij een (grote) luchtbel in koelcircuit zal de fan namelijk niet aanslaan, en als je dit te laat opmerkt kost het je een koppakking.
Succes.
Succes.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Hallo Toon,
ook de kachelkraan in mijn Chic loopt op zijn eind. Het bedienen ervan via de warm/koud draaiknop gaat heel stroef en ik heb er al een keertje het asje op het bedieningspaneel mee afgebroken. Het vervangen daarvan was nog een hele klus; ik had een ander bedieningspaneeltje uit een sloper kunnen halen.
Ik ga dus ook het kachelkraantje vervangen door een goed werkend exemplaar. Wie kan mij daaraan helpen? Vermond zal nu wel door zijn voorraad heen zijn, vrees ik.
Groetjes,
Toon schreef:Hallo allemaal,
De kachelkraan van mijn BX chic is kapot en moet worden vervangen. Mijn ctiroen garagist heeft het over een reparatie van €400. Ik ben dus op zoek naar een alternatieve oplossing. Is deze kachelkraan goed zelf te vervangen? En heeft er iemand nog 1 te koop?
Bedankt!
Groet, Toon
Nu:C4 coupé (2004)
Eerder: BX Chic (1991)
C5 berline phase deux (2005)
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ritmeester, je hebt een pb…
Groet,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
de kachelkraan in mijn TZI ging ook heeel stroef, deze heb ik met voldoende smeren (gelukkig) weer soepel weten te krijgen.
dat is natuurlijk eerst te proberen alvorens een nieuwe aan te schaffen
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
De vraag is natuurlijk of je dat niet al hebt geprobeerd toen je toch de boel open haalde om de as in het bedieningspaneel te vervangen? (Al hoef je daar de dashboardkastjes niet voor te verwijderen…).
Groet,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
HvdL schreef:De vraag is natuurlijk of je dat niet al hebt geprobeerd toen je toch de boel open haalde om de as in het bedieningspaneel te vervangen? (Al hoef je daar de dashboardkastjes niet voor te verwijderen…).
Groet,
Toen ik het kachelpaneeltje heb vervangen heb ik - natuurlijk - meteen de kabel naar het kachelkraantje gesmeerd en het kachelkraantje zelf. Dat lukt overigens - zij het wat moeilijker - ook met het bovenste dashboardkastje losgehaald, al blijft het gepier. Ik had gehoopt dat het daarmee in orde zou zijn, maar niet dus. Ik moet er toch aan om het kraantje echt los te halen.
Nu:C4 coupé (2004)
Eerder: BX Chic (1991)
C5 berline phase deux (2005)